آثار فاجعه‌بار تغییرات اقلیمی بر زندگی ۷۰ درصد کارگران جهان
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
گزارش سازمان بین‌المللی کار نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی برای ۷۰ درصد از کارگران جهان خطرات جدی سلامتی ایجاد می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، ILO گزارشی تفصیلی درباره اثر مخرب بیشتر تغییرات اقلیمی بر زیست کارگران در مقایسه با سایر اقشار و گروه‌های جوامع منتشر کرده است.

گزارش سازمان بین‌المللی کار نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی برای ۷۰ درصد از کارگران جهان خطرات جدی سلامتی ایجاد می‌کند.

پیامدهای سلامتی تغییرات آب و هوایی می‌تواند شامل سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی، اختلال عملکرد کلیه و شرایط سلامت روان کارگران باشد و مطالعات نشان می‌دهد این آسیب‌ها در کارگران بیش از سایر گروه‌های اجتماعی است.

تعداد «حیرت‌انگیز» کارگران آسیب دیده از تغییرات محیط زیستی و تغییرات رژیم‌های غذایی باعث شده تا بسیاری از نهادها نسبت به فاجعه زیست محیطی نگران باشند.

بیش از ۷۰ درصد از نیروی کار جهانی احتمالاً در معرض خطرات بهداشتی و محیطی بیشتری هستند که منجر به بیماری‌های ناگهانی یا آرام خواهد شد. گزارش موسسه حفاظت ایمنی و بهداشت شغلی موسوم به (OSH) نشان می‌دهد که بیشتر بیماری‌های شغلی مرتبط با تغییرات آب و هوایی هستند و متخصصان حفاظت‌های ایمنی و بهداشت شغلی موجود در تلاش هستند تا دانش خود را برای مقابله با وضعیت جدید به‌روز کنند.

این گزارش با عنوان «تضمین ایمنی و سلامت در محل کار در شرایط آب و هوایی در حال تغییر»، در سازمان جهانی کار منتشر شده است. در گزارش تاکید شده است که تغییرات آب و هوایی در حال حاضر تأثیر جدی بر ایمنی و سلامت کارگران در تمام مناطق جهان دارد.

سازمان بین المللی کار تخمین می‌زند که بیش از ۲.۴ میلیارد کارگر (از ۳.۴ میلیارد نیروی کار جهانی) احتمالاً در نقطه‌ای از کار خود در معرض گرمای بیش از حد قرار می‌گیرند که برای سلامتی مضر است.

علاوه بر این، این گزارش تخمین می‌زند که سالانه ۲۲.۸۷ میلیون نفر صدمات شغلی ناشی از گرمای بیش از حد را تجربه می‌کنند و سالانه ۲۰ هزار نفر در سراسر جهان به عنوان کارگر جان خود را به خاطر گرما از دست داده و از بین می‌روند.

با این حال، این گزارش می‌گوید: تأثیر تغییرات آب و هوایی بر کارگران فراتر از قرار گرفتن در معرض گرمای بیش از حد است. شرایط بهداشتی نامناسب بخاطر بحران آب و هوایی تشدید شده و مشکلات آلودگی باعث شیوع بیماری‌هایی از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های تنفسی، اختلال عملکرد کلیه و شرایط سلامت روان می‌شود که بیشتر از هر گروهی در کارگران قابل مشاهده است.

۱.۶ میلیارد کارگر در معرض اشعه ماوراء بنفش قرار می‌گیرند و سالانه بیش از ۱۹ هزار مرگ ناشی از کار ناشی از سرطان پوست در کارگران گزارش می‌شود که بیشتر مربوط به کارگران جنوب جهانی است.

بیش از ۸۷۰ میلیون کارگر در بخش کشاورزی، احتمالاً در معرض سموم دفع آفات هستند و سالانه بیش از سه میلیون نفر در اثر مسمومیت با آفت‌کش‌ها جان خود را از دست می‌دهند. همچنین ماهانه ۳ هزار نفر کارگر به دلیل بیماری‌های ناشی از انگل‌ها و بیماری‌های مربوط به آب آلوده جان خود را از دست می‌دهند که برخی از آن‌ها مسری است.

این گزارش البته برنامه‌ها و واکنش‌های کنونی کشورها را نسبت به شرایط خطیر کنونی بررسی می‌کند. از جمله بازنگری یا ایجاد قوانین جدید، دستورالعمل‌های اجرایی و بهبود استراتژی‌های کاهش بحران آب و هوا مثل بهینه‌سازی شکل مصرف انرژی و بهره‌مندی از انرژی‌های تجدپذیر به عنوان راهکار بررسی شده‌اند.

  • منبع خبر : ایلنا