استان مرکزی جزء ۵ استان برتر در راه‌اندازی سامانه آبیاری نوین
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی با اشاره به وضعیت آبیاری اراضی و باغات کشاورزی استان گفت: این استان جزء 5 استان برتر کشور در ایجاد و راه‌اندازی سامانه نوین آبیاری در بخش کشاورزی است.

به گزارش خبرنگار کارگر ایرانی «ایونا» از اراک، رسول شمسی افزود: از مجموع ۱۶۲ هزار هکتار از اراضی و باغ‌های مستعد آبیاری نوین استان، ۷۶ هزار هکتار که ۴۸ درصد از مجموع این مساحت را شامل می‌شود، تحت سامانه آبیاری نوین و کانال‌های آبیاری قرار دارد.

وی ادامه داد: مدیریت مصرف آب در بخش قابل توجهی از ۷۶ هزار هکتاری که تحت پوشش آبیاری نوین قرار دارد اعمال شده و این فرایند تحت آبیاری قطره‌ای و نوار پیپ قرار دارد که ۹۰ تا ۹۵ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی به چگونگی روند راه‌اندازی سامانه نوین آبیاری در سطح اراضی و باغات اشاره کرده و اظهار داشت: اجرای طرح این همچنان ادامه دارد و میزان پیشرفت در این بخش به تأمین اعتبارات مالی بستگی دارد.

شمسی به دیگر اقدامات در خصوص فرایند آبیاری اراضی و باغات استان اشاره داشته و تصریح کرد: گام مهم دیگر در خصوص بحث مدیریت مصرف آب و استفاده بهینه از آن مربوط به مدیریت آب در مزرعه و توزیع آب با بالاترین راندمان و با کمترین میزان پرت آب است.

وی بیان داشت: جایگزینی تجهیزات فرسوده، اصلاح روند کشاورزی و باغداری از جمله به کارگیری روش‌های مؤثر در از بین بردن علف هرز در کنار مدیریت آب در مزرعه، به هدفمند استفاده شدن از میزان آب در دسترس کمک می‌کند. با توجه به خشکسالی‌ها این برنامه در تداوم رونق باغداری و کشاورزی مؤثر است.