انتقاد به عملکرد سازمان فنی و حرفه‌ای برای صدور کارت مهارت
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
یک فعال ساختمانی گفت: برای ارائه‌ی کارت مهارت باید تخصص کارگر در نظر گرفته شود. طبق ماده ۱۸ از قانون مستمر محیط کسب و کار فقط تشکل‌های صنفی می‌توانند کارگران ساختمانی را طبقه‌بندی کنند. در واقع انجمن‌های صنفی باید کارگران ساختمانی را به سازمان فنی و حرفه‌ای معرفی کنند تا این افراد بتوانند کارت مهارت بگیرند.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، بسیاری از کارگران ساختمانی از بیمه اجتماعی محروم هستند. سازمان تأمین اجتماعی سال‌هاست که به بهانه کمبود منابع مالی، کارگران را از سهمیه بیمه حذف کرده و در اختصاص سهمیه‌ی جدید و منظم به کارگران ساختمانی کوتاهی کرده است. سختگیری‌های بازرسانِ سازمان تأمین اجتماعی برای حذف بیمه کارگران ساختمانی، بسیاری اوقات به بهانه تسویه‌ی کارگرانِ واقعا ساختمانی از کسانی است که به ناحق از بیمه کارگران ساختمانی استفاده می‌کنند. این سازمان می‌گوید بازرسی‌ها سختگیرانه است تا کارگرانِ واقعیِ بیشتری بتوانند از بیمه استفاده کنند؛ ادعایی که از سوی فعالان کارگری رد شده است. فعالان می‌گویند راه‌های تمیزِ کارگرانِ ساختمانی از غیر ساختمانی بسیار است و اگر واقعا هدفِ این سازمان کمک به کارگران ساختمانی است، می‌توان اقداماتی اساسی‌تر انجام داد و باید همه‌ی جوانب موضوع را بررسی کرد.

سیدرضا هاشمی (رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی خوزستان)، معتقد است یکی از راه‌هایی که می‌توان از طریق آن مانعِ بهره‌مندیِ افرادِ غیر، از بیمه کارگران ساختمانی شد، ترتیبِ سازِ کاری درست برای صدور کارت مهارت به کارگران ساختمانی است.

هاشمی با انتقاد از عملکرد وزارت کار و سازمان فنی و حرفه‌ای برای صدور کارت مهارت می‌گوید: باید مطابق ماده ۱۸ از قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار عمل کرد؛ یعنی سازمان فنی و حرفه‌ای نباید به راحتی به هر کس کارت مهارت ارائه بدهد.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی خوزستان تاکید می‌کند: طبق قانون، کارگر ساختمانی شخصی است که کارت مهارت داشته باشد و در کار ساختمان مشغول به کار باشد. این کارت در حال حاضر از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای به کارگران ارائه می‌شود. رویه‎ی ارائه کارت به این صورت است که برای صدور کارت درجه ۳ آزمونِ شناخت وسایل از افراد می‌گیرند.

وی ادامه داد: اشکال این رویه در این است که اگر حتی فرد، مصالح فروش هم باشد با نام‌ها و اسامی آشنایی دارد، لزوما برای شناخت مصالح و وسایلِ ساختمانی نباید کارگر ساختمانی بود. پس اینکه کارگرِ ساختمانی از غیر ساختمانی را با شناختی که افراد از مصالح دارند تشخیص بدیهم درست نیست.

هاشمی بیان کرد: برای ارائه‌ی کارت مهارت باید تخصص کارگر در نظر گرفته شود. طبق ماده ۱۸ از قانون مستمر محیط کسب و کار فقط تشکل‌های صنفی می‌توانند کارگران ساختمانی را طبقه‌بندی کنند. در واقع انجمن‌های صنفی باید کارگران ساختمانی را به سازمان فنی و حرفه‌ای معرفی کنند تا این افراد بتوانند کارت مهارت بگیرند. این اولین مرحله برای تخصیص درست سهمیه بیمه به کارگرانِ ساختمانیِ واقعی است.

  • منبع خبر : ایلنا