پورمحمدی: همواره مصلحت‌های مردم را بر محبوبیت خود ترجیح دادم
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با حضور در جمع اعضای اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران، گفت: نقدهای جدی بر کل نظام برنامه‌ریزی و به‌ویژه برنامه هفتم دارم.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، حجت الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی امروز – یکشنبه ۲۷ خرداد – در نشست با فعالان بخش خصوصی و اعضای اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه دولت اگر می‌خواهد موفق باشد باید پشت مردم و بخش خصوصی حرکت کند، اظهار کرد: مهم این است که در حد معقولی امواج سهمگین اقتصادی را برای جامعه و فعالان اقتصادی آرام کنیم تا پیش‌بینی‌پذیر باشد و سناریوهای قابل‌تحققی در این زمینه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: نقدهای جدی بر کل نظام برنامه‌ریزی و به‌ویژه برنامه هفتم دارم. وجود ثبات مهمترین موضوع در اقتصاد کشور است. نمی‌شود همیشه اوضاع را برمبنای شرایطی با تلاطم بسیار جدی تنظیم کنیم. ما به اعتمادسازی نیاز داریم و تا این امر برقرار نشود، نقشه‌های ما عقیم خواهد بود.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری گفت: باید فعالان اقتصادی و مردم به ما اعتماد کنند. نمی‌توانیم با شعارهای بی‌مبنا حرف بزنیم اما تلاش می‌کنیم وضعیت اقتصادی فعلی به ثبات نزدیک شود.

پورمحمدی‌ با بیان اینکه متأسفانه جامعه چندان وعده‌ها و ادعاهای ما را قبول ندارد، تصریح کرد: این مشکل اساسی است که در مدیریت به وجود آمده است، اما به حضور و نقش مردم در سطح کلان معتقد هستم. مردم باید در سطوح کلان و در حوزه های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و دیگر بخش‌ها حضور داشته باشند. اگر کشور تاکنون توانسته گام‌های استواری بردارد به خاطر حضور مردم و نقش‌آفرینی آنان است.

وی یادآور شد: بخش بزرگی از اقتصاد کشور با رانت انرژی زندگی می‌کند. بخش بزرگی از سودآوری ما نیز با رانت انرژی است. انرژی سوخت برای ما فساد و مشکلات زیستی تولید کرده و تمام سرمایه ملی ما را هم بر باد می‌دهد. مهم این است که من از نظرات شما فعالان اقتصادی مطلع شوم.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اظهارات اعضای اتاق بازرگانی ایران درباره مشکلات بخش خصوصی، گفت: برای کاهش امواج سهمگین بی‌ثباتی اقتصادی به گونه‌ای که موضوعات اقتصاد قابل محاسبه و اندازه‌گیری نسبی و برای فعالان اقتصادی پیش‌بینی‌پذیر باشد، باید سناریوپذیر باشیم؛ باید برای کشور چند سناریو داشته باشیم که اگر یک مورد آن‌ها دچار مشکل شد، سناریوهای دیگر را به میدان بیاوریم.

پورمحمدی با اشاره به وجود ناترازی در بخش انرژی کشور اظهار کرد: بعضاً مصرف بنزین ما به روزی ۱۴۰ میلیون لیتر می‌رسد که متوسط آن ۱۲۰ میلیون لیتر است، این در حالیست که ترکیه ۲۰ میلیون لیتر بنزین مصرف روزانه دارد و در اروپا نیز کل مصرف آنها دوبرابر مصرف کشور است، بنابراین مصرف بالا موجب هدررفت سرمایه‌های کشور و ایجاد دردسر شده است به گونه‌ای که آلودگی هوا، ترافیک و به‌هم‌ریختن شرایط محیط زیستی را نیز شاهد هستیم.

وی گفت: اعتماد معجزه می‌کند و امروز به معجزه نیاز داریم که این امر با همراهی مردم شکل می‌گیرد. همه قبول داریم بانک‌ها نباید بنگاه‌داری کنند و نمی‌شود سرمایه و منابع مردمی را به سوی بنگاهی خاص هدایت کرد. در عین حال دولت باید قدرت هماهنگی داشته و از تصدی‌گری کنار بکشد. هر چند برخی از افراد که در چرخ دنده مباحث اجرایی و بروکراسی حضور نداشتند و آن را نمی‌دانند، امروز می‌گویند ما کارشناس نیستیم و از کارشناس استفاده می‌کنیم، در حالی‌که همان کارشناسان، ایده نو ندارند و مقهور چرخ‌دنده‌های بروکراسی کشور شدند.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد: آی‌تی، هوش مصنوعی و دولت الکترونیک می‌توانند با پیش‌بینی اعداد و رقم‌ها مخاطرات پیش‌رو را به ما معرفی کنند. در عین‌حال نسل جدیدی از استارتاپ‌ها و فناوری‌های نوین باید به میدان بیایند؛ البته من در این حوزه تخصص ندارم اما مهم‌ این است که بفهمیم به آن نیاز داریم و برای آن برنامه‌ریزی و هماهنگی کنیم. اساس این هماهنگی پشتوانه قدرت مردمی است.

پورمحمدی با بیان اینکه نیازمند جسارت در عمل و اخذ تصمیم‌های سخت هستیم، تصریح کرد: با مماشات نمی‌توان منافع ملی را نادیده گرفت. از طرفی هرچند محبوبیت یک اصل برای مدیر است اما همواره تلاش کردم مصلحت‌های مردم را بر محبوبیت خود ترجیح دهم. مدیری که از استیضاح بترسد یا به دنبال راضی‌کردن سایر افراد، مدیران، جناح‌ها و غیره باشد، به درد کشور نمی‌خورد. اداره امور کشور همکاران متعهد، توانمند و جسور می‌خواهد که ملاحظات جانبی بر تصمیمات آنان تأثیر نگذارد و تهدید و تطمیع، آنان را متزلزل نکند.

وی گفت: باید از تصدی‌گری و دخالت در امور به‌جد پرهیز کنیم. در این راستا ما تصمیم می‌گیریم و بر اساس دیدگاه‌های کارشناسی عمل می‌کنیم. باید از خودرأیی‌ فاصله بگیریم.

کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری درباره مبارزه با فساد یادآور شد: با فساد مبارزه کرده‌ام و در این حوزه سررشته دارم، اما دیگران تنها دستی از دور به آتش دارند و راه برخورد با آن را نمی‌دانند و با ابزار و عوامل آن آشنا نیستند. در عین حال به خوبی می‌دانم امروز مافیای وی پی‌ان چه بلایی سر حوزه آی‌تی، ارتباطات و اقتصاد آن آورده است. فساد تا از کشور فاصله نگیرد اقتصاد ما رونق نمی‌گیرد، اما مبارزه با فساد، با بگیر و ببند، جریمه و زندانی‌کردن محقق نمی‌شود. هر چند تا حدودی باید این‌ها نیز انجام شود. راه حل مبارزه با فساد، ایجاد بانک‌های جامع اطلاعاتی، شفافیت، کنترل هوشمند، پاسخگویی، هوش مصنوعی و توسعه دولت الکترونیک است و باید به اجرای دقیق دولت الکترونیک بازگردیم.

پور محمدی اظهار کرد: تجارب جهانی نشان داده بخش زیادی از مبارزه با فساد با ابزارهای دولت الکترونیک حل و فصل شده است. امروز در جهان بزرگترین پلیس‌های اقتصادی و مالی، سازمان‌های مالیاتی هستند. با تجربه‌ای که در این زمینه دارم، گام‌های خوبی می‌توانیم در این حوزه برداریم و توفیق در این زمینه را مرتبط با قوت بخشیدن به سلامت اقتصاد می‌دانم.

وی با بیان اینکه اگر ملت به من رأی بدهد تازه کار جدی من با فعالان اقتصادی آغاز می‌شود، اظهار کرد: به شدت به کمک شما فعالان اقتصادی نیاز دارم و در عین حال سختگیر و کم‌ملاحظه هستم. نام دولتم را دولت قرار، وفادار و عهده‌دار گذاشته‌ام و به دنبال ثبات و آرامش هستم. عدالت، ثروت، انضباط، نظم و اقتدار – در جهت دفاع از حقوق مردم، نه علیه مردم – از اولویت‌های من خواهد بود.