حق نداریم ارزش‌های دینی را با زور به مردم تحمیل کنیم/ شرایط فراهم شود، به برجام برمی‌گردم
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی یکی از کاندیداهای ریاست جمهوری صبح امروز دوشنبه چهارم تیرماه با حضور در سالن کنفرانس دانشگاه فنی واقع در دانشگاه تهران به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی یکی از شش کاندیدای ریاست جمهوری صبح امروز دوشنبه چهارم تیرماه در سالن تالار شهید مهدی رجب بیگی  دانشکده فنی، واقع در دانشگاه تهران برای دانشجویان به ایراد سخنرانی پرداخت و به سوال‌های آنها پاسخ داد.

اصل آرامش و امنیت کشور دیدگاه مذهبی مردم است

حجت‌الاسلام پور محمدی در ابتدای صحبت‌هایش ضمن ابراز خوشحالی از حضور در جمع دانشجویان، گفت: گرایش عامه مردم داشتن نگاه انقلابی است، اما باید بدانیم اصل آرامش و امنیت کشور دیدگاه مذهبی مردم است که باید تامین شود؛ اما یادم نرود که حق نداریم گزارش‌های لازم و قوانین را به آنها دیکته کنیم.

او افزود: من دهه‌ها پیش، برای ارزش‌های دینی طلبه شدم و خب در آن دوران قدرت و مسئولیتی وجود نداشت که بخواهم به دنبال اینگونه مسائل باشم. ما زندگی سختی را آغاز کرده بودیم. زندگی ما سختی‌ها و پرداختن به ارزش‌های دینی شروع شد و رسالتمان زنده نگه داشتن ارزش‌های دینی بود و هنوز همینطور است.

حق نداریم ارزش‌های دینی را با زور به مردم تحمیل کنیم

پورمحمدی تاکید کرد:درست است که ارزش‌های دینی همچنان برای من اهمیت دارد، اما حق ندارم آن‌ها را به زور به مردم تحمیل کنم. با یادآوری اینکه در قرآن بارها از تعقل و تفکر گفته شده است. در هر سه صفحه از قرآن دوبار واژه علم آمده است. متاسفانه ما به این موارد توجه نمی‌کنیم و نگاه‌مان طور دیگری است.

این کاندیدای دوره چهاردم ریاست جمهوری در ادامه توضیحاتش بیان کرد: انقلاب ما با علم و تعقل شروع شد و پایه‌اش تعقل بود. شهیدانی چون آیت‌الله بهشتی و دیگران و امام راحل پایه گذار  این مسیر بودند. من مبلغ و نماینده این گفتمان هستم.  چهل و چند سال تلاش کرده‌ام در این مدار بمانم.

او اذعان داشت: کلا پاسخ‌گوی هرآنچه تا امروز انجام داده‌‌ام، هستم و زندگی و کار پنهانی ندارم در همین راستا،‌ هرکس طلبی دارد می‌مانم و فرار نمی‌کنم. کلا در زندگی از هیچ‌چیز فرار نکرده‌ام.

پورمحمدی در ادامه به تفکر نسل‌های جدید جامعه پرداخت. او گفت: ذهنیتی بر جوانان ما  غلبه کرده که  بخشی از آن القایی است. واقعا اوضاع و اتفاقات آنطور که شما تصور می‌کنید نیست و لایه‌های پنهانی وجود دارد.

شخص امنیتی یا نظامی خادم است یا خائن؟

حجت‌الاسلام پورمحمدی در ادامه از حضار سوالاتی پرسید و در ادامه درباره آنها توضیح داد.

او با اشاره اینکه مسئولیت‌های امنیتی ‌اش را هرگز پنهان یا کتمان نکرده، بیان کرد: یکی از سوالات من از شما این است که آیا امنیت خوب است یا بد است؟ آیا اگر کسی وظیفه امنیتی داشت خائن است یا خادم؟ اگر کسی برای کشورش جنگید و لباس نظامی پوشید؟ آیا خائن است یا خادم؟

وی گفت: متاسفانه تلقی شما این است که چنین افرادی دستمال‌های کثیفی هستند که باید دور انداخته شوند!شما اینطور درباره امنیتی‌ها فکر می‌کنید. من به اصالت و صداقت شما وفادارم، اما بیاییم و اشتباه نکنیم.

وی اضافه کرد: الان بیشترین حمله‌ها نسبت به من وجود دارد و واقعا  دوست ندارم حزب اللهی‌ها طور دیگری فکر کنند. بله ریاست جمهوری مهم است، اما برای من تدین و رهبر و کشور و امنیتش مهم است. من زندگی‌ام را برای این راه گذاشته‌ام نه برای مقام و مسئولیت.

او با اشاره به اینکه هرگز به گرفتن مسئولیت‌های دولتی و حکومتی تمایل نداشته،‌ توضیح داد: در دولت احمدی نژاد با اصرار و فشار و نظر رهبری مسئولیت گرفتم.آقای احمدی‌نژاد که برایشان احترام قائل هستم به من گفتند آقا دستور داده و در ادامه بود که من گفتم چشم و آن سمت را قبول کردم. بعد هم که احمدی‌نژاد بدون دعوا مرا کنار گذاشت.

پورمحمدی بیان کرد: موضوع این است که شما و خیلی‌های دیگر هنوز از بسیاری اتفاقات چیزی نمی‌دانید. من همه چیز را نوشته‌ام و نوشته‌ها را نزد خودم دارم. زمانی که شرایط مناسب ایجاد شود و بصیرتی وجود داشته باشد؛ همه را می‌گوییم و می‌گویم چه نوشته‌ایم و چه کسانی فریی خوردند. به وقتش همه را منتشر خواهم کرد.

امنیت مردم برای مهم است نه پست و مقام

او گفت: من امنیت مردم را می‌خواهم، نه موقعیت و پست و مقام. یادم هست در دولت آقای احمدی‌نژاد به دانشگاه تهران و دانشگاه شریف رفته بودم. خیلی به ایشان اعتراض کردند و صحبت‌هایی درگرفت اما با آنکه رییس جمهور وقت مرا کنار گذاشته بود از ایشان دفاع کردم . دفاع از رییس جمهوری که مرا از دولتش بیرون کرده بود.

او ادامه داد: من  زمانی رئیس سازمان بازرسی بودم و همیشه و همچنان به طلبه بودنم افتخار می‌کنم؛ لذا رئیس جمهوری  هم برایم اهمیتی ندارد؛ هرچند  اگر به من رای دهید و بالا بیایم به آن افتخار می‌کنم. سخت‌ترین دشمنان نظام امروز دشمن من هستند اما من محکم ایستاده‌ام.

پورمحمدی ادامه داد: تنها کسی که مقابل ضدانقلاب ایستاده من هستم و برای این صحبت‌ها مدارکی وجود دارد.

وی ادامه داد: خواهشم این است نظامیان را بد ندانیم چون آنها هم به این کشور خدمت کرده‌اند، اما تاکیدم این است که این افراد نظامی نباید تفکر نظامی‌شان را در دولت و کشور پیاده کنند. شخص نظامی برای کشور مفید است به شرطی که تفکر نظامی‌اش را اعمال نکند.

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی ادامه داد: باید بدانیم در همه جای دنیا امنیتی‌ها و نظامی‌ها شخصیت‌های محبوب هستند و مفید تلقی می‌شوند و اعتبار دارند و ما باید به این مسائل دقت کنیم. بله من مسئولیت‌های امنیتی داشته‌ام اما به چه صورت؟ من هشت یا نه سال اول قاضی بودم و اگر این بد است که الحمدالله.  و می‌شود اینطور هم تلقی کرد که به کشورم خدمت کرده‌ام. خواهشم این است کاری نکنیم که دشمنان سو استفاده کنند. پس از مسند قضاوت هم به وزارت اطلاعات رفتم. واقعا از اینکه مرا نماد امنیت کشورمان بدانند ترسی ندارم.  من سیزده سال در وزارت اطلاعات بودم. نه سال از این مقطع را  مدیر بخش اطلاعات خارجی بودم که امنیتی نیست. بعد هم به وزارت کشور رفتم و روشن‌ترین دوره همان مقطع است.

انقلابی یعنی کسی که قدرت مذاکره دارد

او در ادامه گفت: که بعد هم با فعالیت مدنی من در وزارت کشور مخالفت شد و گفتند می‌خواهی انقلاب رنگی راه بیندازی! واقعا اگر نیاز باشد در این‌باره کد می‌دهم تا  نام و مشخصات مدعیان مشخص شود.

او گفت: بخش دیگر از سوال‌ها درباره ارتباط ما با آمریکاست که پاسخ مشخص است. آیا باید بگذاریم آمریکا همچنان گلوی ما را بفشارد؟ می‌گویید بنشینیم چون آمریکا قلدر است. پس اگر اینطور است در خانه بمانیم و دست به قفا بنشینیم؟ ما نباید با حرف‌های نقلابی برای منافع ملی مزاحمت درست کنیم؟انقلابی کسی است که قدرت مذاکره داشته باشد و البته با تجربه باشد.

پورمحمدی در ادامه بیان کرد: من در دورانی که مسئولیت امنیتی داشتم، با بزرگترین روسای امنیتی دنیا مذاکره کرده‌ام. آنها توان ما را دیدند و به قدرت عملیاتی ما پی بردند.

او با بیان اینکه شما لایه‌های پنهان جمهوری اسلامی را می‌بینید،‌تاکید کرد: باید کسانی پشت میز ریاست جمهوری باشند که مردم را می‌فهمند.

شرایط فراهم شود به برجام برمی‌گردم

پورمحمدی درباره برجام و سیاست‌هایش نسبت به این موضوع توضیحاتی داد. او گفت: من برجام را ناقص می‌دانم و معتقدم باید مذاکرات قوی‌تری شکل می‌گرفت تا به موفقیت برسد. در رابطه با خودم هم باید بگویم اگر امکانش باشد بله به برجام باز می‌گردم تا از ظریف‌های فراوان درجای خودش استفاده کنیم. حتی باید بگویم توفیقات آقای ظریف در رابطه با برجام  آنجایی بود که رهبری هدایتش کرد. برجام را ترامپ به هم زد وگرنه رهبری با بخش‌هایی از آن موافق بود. برجام مطلوب ما نیست اما کندن یک مو از خرس غنیمت است و عقل این را می‌گوید.

او بیان کرد: به هرحال باید در این کشور به نظر همه احترام بگذاریم. مثلا می‌گویند ورزشکاران یا هنرمندا چرا برای حضور در انتخابات از شما حمایت نمی‌کنند؟ خب شاید آنها ما را قبول ندارند! مگر قرار است همه ما را بپذرند و قبول داشته باشند؟ اگر قبول ندارند که اشکالی ندارد. مگر همه رهبری را قبول دارند؟  مردم احترام می‌خواهند تا به دیپلماسی کشور کمک کنند.

اقتصاد بسته و دولتی و شبه دولتی را ما ساخته‌ایم

او بیان کرد: به اقتصاد لیبرالی اعتقاد ندارم چون شکست خورده. شاید تعجب کنید که من آخوند این را می‌گویم. سیاست‌های بسته رانتی در همه دولت‌ها وجود داشته است. اقتصاد بسته و دولتی و شبه دولتی را ما درست کرده‌ایم که اقتصاد ایران را زمین زده است. باید به برای حل چالش‌هایی که در مسیرمان هست تلاش کنیم.

پورمحمدی ادامه داد: اقتصاد را باید مردمی و مقاومتی کرد و رهبری هم بارها روی این قضیه تاکید کرده‌اند. این اقتصاد با وجود ارگان‌ها و دولت ها درست نمی‌شود و باید مردمی و مقاومتی باشد. دولت نباید برای اقتصاد کشور مانند اختاپوس باشد. به طور مثال الان بخش بزرگی از سرمایه دولت در اختیار شستا است که به حیات خلوت دولت‌ها تبدیل شده است. هر که را بخواهند به شستا می‌فرستند تا مشغول کار شود. این وضعیت رانتی نباید ادامه یابد. اینها که دیگر اقتصاد لیبرال نیست. .

حجت‌الاسلام در ادامه اذعان داشت: باید جدی برنامه‌ریزی کنیم. آیت‌الله رئیسی رفیق من بود. ما باهم زیاد صحبت می‌کردیم و ناگفته‌های زیادی داشتیم و داریم. ایشان مگر در همه کارهایش موفق عمل کرده است؟. هیچکس کاملا موفق نیست. تقدس ایجاد کردن کار درستی نیست. خود آقای رئیسی گله‌های زیادی داشت. او نماد یک اخلاق حاکمیتی خوب بود؛ اما خب تدابیرش کاملا درست نبود چون کارها را کارگزاران ایشان انجام می‌دادند. اصلا شاید اگر آیت‌الله رییسی زنده بود راه خودش را ادامه نمی‌داد. واقعیت این است که باید برای اداره کشور تمام مسائل را در نظر بگیریم.

فیلترینگ را بر می‌دارم اما منافع و امنیت اولویت است

او در بخشی از صحبت‌هایش به وجود مافیاهای مختلف در کشور پرداخت.

پورمحمدی گفت: ما در عرصه سیاسی دچار هرج و مرج و مافیاهای مختلف هستیم. مافیا که فقط در رابطه با وی پی ان نیست. برخی  گفتند در دوران خودت با فیلترینگ موافق بوده‌اید، بله درست است اما گفتم برای زمان محدود فیلتر باشد. پیشنهاداتی هم در این زمینه دادم که که گوش نکردند. الان هم همه با این فیلترینگ موجود به همه چیز دسترسی دارند و این عامل بازدارنده نبوده است. خودم هم قبل از تایید شورای نگهبان صفحه‌ای در فضای مجازی نداشتم، اما برای اینکه بتوانم فعالیت کنم از همه  پیام رسانه‌های خارجی استفاده می‌کنم.

او افزود: در شبکه‌هایی که خودم الان هستم همه را بدون فیلتر می‌کنم چون عارضه وی پی ان بیشتر است. از طرفی باید پلتفرم‌های داخل و فناوری‌های را ارتقا دهیم، چون رشد خوبی داشته‌اند. با همه اینها امنیت و منافع کشور مهمترین مسائل هستند.

او گفت:  آمده‌ام با مردم اتمام حجت کنم. چهل و اندی سال دویده‌ام و آمده‌ام بگویم می‌خواهم به شما کمک کنم. نه قهرمان هستم نه سوپر من، اما تلاش می‌کنم. حس میکنم باور و آگاهی و فهمم از انقلاب کامل است. گفتمان امام و انقلاب و رهبری، گفتمان صدق و علم است.

وسط ایستادن اعتدال نیست

او گفت: یادمان باشد که وسط ایستادن اعتدال نیست و معنای وسیع‌تری دارد. در برنامه‌ای حضور یافتم و به من گفتند شما جزو قشر خاکستری هستید. من در پاسخ گفتم چون فرد عاقلی هستم پیرامونم را سیاه و سفید نمی‌بینم. ما باید افراط و تفریط را کنار بگذاریم. من باید نمره سی کشور را به سی و دو و سی و پنج برسانم چون به صد رسیدن فعلا میسر نیست. ما با نمره صد فاصله بسیاری داریم و این یک واقعیت است. من اگر رئیس جمهور هم نشوم از این به بعد این گفتمان را ادامه خواهم داد.

پورمحمدی در پاسخ به یکی از دانشجویان درباره وضعیت ارز گفت:  ارز چند نرخی وحشتناک و خطرناک است و این رویه اساس رانت است. مشکل ار زمیزان تزریق به بازار و ارز در دسترس است. بیاییم و در این زمینه،‌ نظام بانکی، بانک‌ها و وزارت اقتصاد را محکوم نکنیم. مشکل این است که ارز کم است. دشمن هم این را  فهمیده و روی همین نقطه دست گذاشته است. ما باید این گارد را بشکنیم.

این کاندیدای ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر حفظ کابینه دولت قبل گفت: شاید لازم باشد برخی وزیران را حفظ کنیم و تغییراتی هم وجود خواهد داشت. درست است که برخی از مدیران دولت آقای رییسی در کارشان خوب نبوده‌اند، اما آدم‌های خوبی هستند

تولید داخل نیازمند کمیت است و بعد کیفیت

پورمحمدی درباره تولیدات داخلی و واردات هم گفت: ژاپنی‌ها قدرت تولید را بالا بردند و بعد سراغ کیفیت رفتند. حال نیز باید به کیفیت فکر کنیم. با برنامه‌ریزی زمان‌بندی قابلیت رقابت داخلی را ایجاد خواهیم کرد، نه با زور حکومت و دولت. این رویه  باعث درجا زدن است و خب رقابتی که وجود دارد، جهانی و سخت است. اقتصاد ایران باید قدرتمند شود تا اقتصاد خارجی ما اوج گیرد. همه دنیا همین است.

او  گفت: اینکه در این مسیر موفق شوم یا خیر سوالی دشواری است، چون مسیر دشواری در پیش است. ما به اعجاز زمینی نیاز داریم که همان اعتماد مردم است. در مبارزه با مافیا حتما از دیگران موفق‌تر بوده‌ام و این مسیر برایم ادامه دارد. لازم می‌دانم بگویم اعضای ستاد من سابقه امنیتی ندارند و دانشگاهی هستند. اساتید و دانشگاهیان مدام به من پیشنهاد می‌دهند. و اینکه امروز به دیدگاه‌های گذشته امنیتی‌ام اتکا ندارم چون دنیا عوض شده است. امنیت کشور به همت دستگاه‌های نظامی و امنیتی بالاست.

حجت‌الاسلام پورمحمدی در پایان گفت: قرار نیست نظم جامعه را به هم بزنیم. در این جلسه حس خوبی به من دادید و یاد دهه شصت افتادم.

  • منبع خبر : ایلنا