انتقاد از سیاست‌های بازدارنده در بافت تاریخی قم/ ارائه بسته تشویقی برای بافت فرسوده
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: به دنبال این هستیم که در عین حراست از آثار دارای ارزش تاریخی، عوامل بازدارنده برای نوسازی بافت تاریخی را کنترل کنیم.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، مجید متین‌فر در گفت‌وگویی، با اشاره به مساحت ۱۳ هزار هکتاری شهر قم، اظهار کرد: از این مقدار نزدیک به هزار و ۶۰۰ هکتار بافت فرسوده در شهر قم وجود دارد.

وی افزود: در سال ۱۴۰۳ اقداماتی برای پیگیری پروژه‌های بهسازی و توانمندسازی بافت فرسوده در شهر قم انجام‌شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با بیان اینکه ساماندهی این بافت و توانمندسازی زندگی در این بافت سخت و زمان‌بر است، خاطرنشان کرد: ظرفیت‌های مختلفی مانند ظرفیت اراضی ۴۸ هکتاری وجود دارد که درصدد هستیم از آن‌ها در این مسیر استفاده کنیم.

متین‌فر با اشاره به مشوق‌های بافت فرسوده در شهر قم، تصریح کرد: مطابق دستورالعملی که شورای عالی معماری و شهرسازی کشور در سال ۱۴۰۱ صادر کرد، در شهر قم و در بیشتر مناطق بافت فرسوده طبقه تشویقی تخصیص داده‌شده است و املاک می‌توانند تا چهار طبقه مجوز بگیرند.

وی اضافه کرد: بسته تشویقی دیگری نیز در کمیسیون ماده ۵ استان برای تسهیل نوسازی بافت فرسوده تنظیم‌شده است که دنبال خواهد شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با اشاره به وجود ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی در شهر قم، گفت: در سطح استان و دستگاه‌های تصمیم گیر این اتفاق‌نظر وجود دارد که نگاه به بافت تاریخی نباید بازدارنده باشد و لازم است سیاستی در سطح استان پیگیری شود تا ساکنان اقدام به بهسازی این بافت کنند.

متین‌فر گفت: بنا بر اعلام سازمان میراث فرهنگی در بافت فرسوده شهر قم ۸۰ اثر تاریخی ثبت‌شده است و ۴۰۰ اثر واجد ارزش وجود دارد که سیاست ما حفظ این آثار بدون ایجاد محدودیت برای مابقی بافت است.

وی با تأکید بر اینکه سیاست محوری در این زمینه باید مشخص شود، خاطرنشان کرد: لازم است راهی انتخاب شود تا بدون ایجاد محدودیت اضافه برای مردم، شرایط بهتری را برای این بافت ایجاد کنیم.