وجود خلأ در الگوی شهرسازی و معماری اسلامی و ایرانی در کشور
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: شهر قم به‌عنوان ام القرای جهان اسلام باید در معماری اسلامی ایرانی در کشور پیشتاز باشد، اما در حال حاضر خلأهایی در این زمینه در قم و کشور وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور در دیدار اعضای شورای اسلامی شهر قم اظهار کرد: جا دارد از تلاش‌ها و اقدامات در شهرداری و شورای اسلامی شهر علی‌رغم اختلاف سلایقی که هست تشکر و قدردانی داشته باشم، آنچه در مدیریت شهری اهمیت دارد راه و رسم تعامل، همدلی و همراهی برای خدمت هر چه بیشتر به مردم است. البته نقدهایی وجود دارد، لذا باید ارزیابی جامع داشته باشیم.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه با اشاره به اهمیت توجه به معماری اسلامی ایرانی در ساخت‌وسازهای جدید افزود: شهر قم به‌عنوان الگو شهرسازی معماری اسلامی و ایرانی در کشور مطرح شود و این در سایه یک کار و همت جمعی و خرد نخبگانی فنی و علمی میسر خواهد شد.

امام‌جمعه قم ادامه داد: سبک شهرسازی و معماری بر روی فرهنگ و آداب هر منطقه‌ای اثر می‌گذارد، شهر قم به‌عنوان ام القرای جهان اسلام باید در این سبک معماری اسلامی در کشور پیشتاز باشد و این در سایه یک مهندسی و معماری قوی همراه با روح سرشار معنوی و اندیشه معرفتی و اسلامی صورت خواهد پذیرفت، اما در حال حاضر این خلأ وجود دارد و چنین اراده قوی در ساخت‌وسازهای جدید وجود ندارد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به فرهنگ و پیوست فرهنگی نهادها و سازمان‌ها اشاره کرد و گفت: هر دستگاه و نهادی که ارتباط و تعامل بیشتری با مردم و آحاد جامعه دارد باید دارای یک پیوست فرهنگی و معرفتی باشد؛ اگر خدمت توأم با فرهنگ و اخلاق همراه باشد، ارزش بیشتری دارد.

آیت‌الله اعرافی، رودخانه قم را نَفَس شهر توصیف و تصریح کرد: بستر رودخانه را باز بگذارید. هسته مرکزی شهر یعنی حرم، بازار، فیضیه و مسجد اعظم تاریخچه قم و اهالی قم است، مدیریت شهری علی‌رغم تمام تلاش‌هایی که داشته نسبت به تسهیل رفت‌وآمد زائران و مجاوران شهر کریمه اهل‌بیت(ع) در هسته مرکزی شهر، کاری از پیش نبرده و شیوه را اصلاح نکرده است.

مدیر حوزه‌های علمیه تأکید کرد: امروز تردد طلاب و اساتید به مدارس علمیه و به‌ویژه مدرسه فیضیه در هسته مرکزی شهر سه‌راه بازار، شیخان، حرم مطهر، مدرسه فیضیه با دشواری‌های همراه است، زائران دسترسی مناسبی به اطراف حرم و محیط پیرامونی آن ندارد که ان‌شاءالله به این نکته توجه گردد.