افزایش حقوق۱۴۰۱ کمتر از تورم باشد زندگی کارگران سخت‌تر می‌شود/ کارگر ناراضی از کار می‌زند
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
دبیر اجرایی خانه کارگر استان هرمزگان با بیان این که حداقل حقوق کارگران باید متناسب با تورم موجود در جامعه و راضی کننده آنان باشد، گفت: در شرایط فعلی حداقل حقوق کارگر، راضی کننده او نیست و در نتیجه انگیزه کار خوب از نیروی کار گرفته می شود و وقتی هم که بهره وری نیروی کار پایین شد، صنعت و اقتصاد کشور هم دچار مشکل می شود.

اسماعیل حاجی زاده دبیر اجرایی خانه کارگر بندرعباس در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، با اعلام اینکه دولت با پیشنهاد افزایش حقوق کمتر از میزان تورم موجود در کشور برای سال۱۴۰۱، موجب ناراحتی بخش بزرگی از جامعه کارگری شد، گفت: با وجود تورم ۴۳درصدی اعلامی از سوی بانک مرکزی، افزایش کمتر از این درصد، به معنای سخت تر کردن زندگی کارگران و بازنشستگان حداقل بگیر است.

وی با اعلام اینکه ارزان ترین غذا در بندرعباس ساندویچ فلافل است، گفت: هم اکنون قیمت یک ساندویچ فلافل ۱۵ هزار تومان است و اگر یک خانواده ۴ نفره برای سه وعده غذایی فقط ساندویچ فلافل بخورد، باید روزی ۱۸۰ هزار تومان و ماهی ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان فقط برای سیر کردن شکم خود و خانواده‌اش بپردازد.

دبیر اجرایی خانه کارگر بندرعباس با اعلام اینکه امروزه برای یک خانواده ۴ نفره کارگری، موضوعاتی مثل درمان، پوشاک، مسکن و … بسیار سخت شده و تفریح و حتی زیارت برای برخی از کارگران فقیر و خانواده های شان، به یک رویا تبدیل شده است گفت: جامعه کارگری همین قدر که بتواند شکم خود را سیر کند تا زنده بماند، دست به دعا بلند میکند.

این استاد دانشگاه با اعلام اینکه به نظر شخص بنده سبد معیشت حداقلی خانوار، که حدود ۹میلیون تومان اعلام شد باید مبنای حداقل حقوق کارگران باشد، گفت: فاصله سبد خانوار تا حداقل دستمزد زیاد است؛ بنابراین هم اکنون بسیاری از کارگران به همراه خانواده‌های خود، از خط فقر پایین تر هستند.

حاجی زاده با تأکید بر اینکه دستمزد پایین، انگیزه کار کردن خوب را از نیروی کار می‌گیرد گفت: هنگامی که سخن از پایین بودن شدید بهره‌وری به میان می آید، یعنی کارگر انگیزه برای کارکردن ندارد؛ یعنی کارگر ناراضی به صورت ناخودآگاه از کار می زند یا در مسیر کار اشکال ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: کارگر برای تامین نیازهای خود به هر دستاویزی متوسل می‌شود؛ یا مرخصی ساعتی می‌گیرد تا با ماشینش مسافرکشی کند یا اگر ماشین نداشته باشد، دو شیفت و حتی سه شیفت کار می کند که در نتیجه تسلط لازم در کار را از دست می‌دهد و کارایی لازم را در هیچ یک از آن ساعات کاری ندارد؛ یا آنکه در برخی موارد انگشت شمار که شاهد آن بوده ایم و پرونده های آن در ادارات کار مطرح است، کارگر از کارگاه سرقت می کند.

دبیر اجرایی خانه کارگر بندرعباس با تأکید بر اینکه همه بحران های محیط کار نشان می دهد که دستمزد پایین چه بلایی بر سر تولید، اشتغال و اقتصاد کشور می آورد، خطاب به رئیس دولت سیزدهم گفت: به نظر می رسد برخی دولتمردان که امروز اصرار دارند که حداقل حقوق کارگر کمتر از میزان تورم موجود باشد، می خواهند محبوبیت رییسی را در بین مردم به ویژه دهک های پایین جامعه به حداقل ممکن کاهش دهند و برای نظام، چالش درست کنند.

حاجی زاده در پایان گفت: اگر رئیس جمهور محترم صدای ما را می شنوند، بدانند که حقوق زیر ۷ میلیون تومان، مصداق بارز زندگی زیر خط فقر برای کارگر است؛ بنابراین از آیت الله رئیسی انتظار می رود، در تیم اقتصادی خود که توجهی به خواست کارگران ندارند، دقت بیشتری کرده و کارگران را خوشحال کنند.

پایان پیام