کارخانه‌ای که قربانیِ خصوصی‌سازی شد/ از بزرگترین کارخانه‌ی گونی‌بافی کشور سوله‌های خالی باقی ماند
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
دبیر اجرایی خانه کارگر رشت گفت: از بزرگترین کارخانه گونی‌بافی ایران تنها زمین و سوله‌های خالی باقی مانده است. کارخانه گونی‌بافی کنف‎کار قربانی سوءمدیریت، رانت، خصوصی‌سازیِ مساله‌دار و بی‌توجهیِ مسئولان شده است.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، حسن ایزدی (دبیر اجرایی خانه کارگر رشت) با اشاره به مشکلاتی که برای کارخانه گونی‌بافی ایران در جریان خصوصی‌سازی پیش آمده است، گفت: از بزرگترین کارخانه گونی‌بافی ایران تنها زمین و سوله‌های خالی باقی مانده است.

ایزدی با انتقاد از واگذاری‌هایی که باعث بحران برای کارخانجات بزرگ و تاثیرگذار بر اقتصاد و اشتغال کشور شده، گفت: کارخانه کنف‌کار اولین کارخانه گونی‌بافی در ایران بود که با حدود ۹۰۰ کارگر، تاثیر بسزایی در رونق اقتصادی کشور داشت.

وی با یادآوری اینکه کارخانه کنف‌کار پس از انقلاب مصادره و به وزارت صنایع واگذار شد، گفت: به دلیل مشکلاتی که برای کنف‌کار به وجود آمد، آن را به سازمان صنایع ملی واگذار کردند.

دبیر اجرایی خانه کارگر رشت با اعلام اینکه ۱۸ سال پس از انقلاب اسلامی و در قالب خصوصی‌سازی، کنف‌کار را به بخش خصوصی واگذار کردند، گفت: کنف‎کار به فردی واگذار شد که رئیس کارخانه و رئیس هیات فوتبال گیلان بود. در صورتی که مدیریت کارخانه به این بزرگی و اهمیت، باید به فردی واگذار شود که تنها دغدغه‌اش تولید باشد.

ایزدی به تحولاتی که در سالهای پس از انقلاب در کارخانه کنف‌کار صورت گرفت، اشاره کرد و گفت: متاسفانه کارخانه را به قیمت بسیار ناچیز و به دور از قیمت‌گذاری واقعی واگذار کردند و تاسف‌آورتر اینکه کارخانه را به صورت اقساط به فردی واگذار کردند که توان مالی پرداخت پول کارخانه حتی به صورت اقساطی را نداشت.

وی با اعلام اینکه به دلیل سوءمدیریت کارخانه کنف‌کار تعطیل شده بود، گفت: در ماجرای محاکمه شهردار اسبق تهران و اتفاقاتی که برای معاون شهردار در خصوص خرید مساله‌دار کارخانه الکتریک رشت صورت گرفته بود، یکباره متوجه شدیم بخشی از کارخانه کنف‌کار را به الکتریک رشت واگذار کردند، تغییراتی مساله‌دار که معلوم نشد پول این واگذاری‌ها کجا رفت.

دبیر اجرایی خانه کارگر رشت افزود: با واگذاری بخشی از زمین‌های کنف‎کار، انتظار داشتیم اگر این واگذاری‌ها برای کاهش مشکلات کنف‌کار است، ماه‌ها حقوق‌های معوقه کارگران پرداخت و خط تولید راه‌اندازی شود که متاسفانه این مهم صورت نگرفت.

وی با یادآوری اینکه بحران کنف‎کار به دلیل واگذاری به افراد مختلف روز به روز جدی‌تر می‌شد، گفت: این واگذاری‌ها در شرایطی صورت می‌گرفت که کارگران کارخانه ماه‌ها حقوق دریافت نکرده بودند و از سر ناچاری دائم مقابل استانداری، اداره کل صنایع، اداره کل کار و دیگر دستگاههای مربوطه تجمع می‌کردند.

ایزدی با اعلام اینکه در یک مقطع از واگذاری‌ها، بخشی از حقوق معوق کارگران پرداخت شد، گفت: با فوت خریدار کارخانه بحث وراث پیش آمد و پس از آن مباحثی در خصوص فروش دستگاه‌ها و ماشین آلات کنف‎کار اتفاق افتاد که در نتیجه تمامی کارگران را اخراج و کارخانه را تعطیل کردند.

دبیر اجرایی خانه کارگر رشت با اعلام اینکه کنف‌کار قربانی سوءمدیریت، رانت و زد و بند شد، گفت: از بزرگترین کارخانه تولید گونی که می‌توانست نقش مهمی در اشتغال‌زایی و تولید داشته باشد، اکنون تنها زمین و سوله خالی باقی مانده و در گوشه‌ای از رشت رها شده است.

ایزدی خطاب به تمامی مسئولان و دولتمردان دستگاه قضا و نمایندگان مجلس گفت: چرا تکلیف کنف‎کار را روشن نمی‌کنید و این ظرفیت قابل توجه اشتغال‌زایی را رها کرده‌اید؟

وی با ابراز تاسف از اینکه مدتهاست بحران نابودی صنایع همه‌گیر شده، گفت: پس از سفر آقای رییسی در قالب رییس دستگاه قضا به استان گیلان و بازدیدی که از صنایع بحران زده داشت، خوشبختانه اتفاقات مثبتی برای برخی کارخانه‌ها رخ داد که انتظار داریم نسبت به رفع مشکلات و احیای کنف‌کار نیز اقداماتی جدی صورت گیرد.

  • منبع خبر : ایلنا