ممنوعیت فعالیت معادن جدید آلاینده در شعاع ۳۰ کیلومتری شهر اراک
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: بر اساس مصوبه شورای معادن استان، به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی در شعاع 30 کیلومتری شهر اراک به معدن جدیدی که دارای آلایندگی باشد، مجوز فعالیت داده نمی‌شود و فعالیت این معادن ممنوع اعلام می‌شود.

به گزارش خبرنگار کارگر ایرانی «ایونا» از اراک، علی جودکی در حاشیه جلسه شورای معادن استان مرکزی و در جمع خبرنگاران، افزود: در خصوص اختلاف بین مجموعه منابع‌طبیعی و مجموعه اوقاف در خصوص معادن نیز مقرر شد که هماهنگی لازم با اوقاف انجام شود تا در جلسات بعدی بتوانیم این اختلافات را حل کنیم.

وی ادامه داد: اگر فعالیت‌های حوزه معدن به محیط‌زیست آسیب وارد کند، اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی به مسئله ورود می‌کند. بنابراین معادن باید نسبت به رعایت الزامات زیست‌محیطی اقدام کنند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی به خسارت وارده به جاده‌ها از محل فعالیت معادن اشاره کرده و اظهار داشت: اگر فعالیت معادن به جاده‌ها خسارت وارد کند، اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی موضوع را پیگیری می‌کند.

جودکی تصریح کرد: پیرو این چالش مصوب شد که یک درصد حقوق دولتی به مرمت راه‌ها اختصاص یابد. همچنین از محل ۱۵ درصد حقوق دولتی معادن، ۲۵ درصد مبلغ وصولی، در حوزه بهسازی راه‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.

وی با اشاره به پروژه‌های عمرانی ملی که دچار مشکلاتی در حوزه زیرساخت هستند، بیان داشت: در این جلسه مقرر شد که مجوزهای برداشت ملی از سوی وزارت صمت صادر شود که مشکلات به ویژه در حوزه راه‌ها، رفع شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به اینکه در جلسه شورای معادن امروز ۱۴ موضوع در بخش‌های مختلف به تصویب رسید، تأکید کرد: در جلسات تعاملی قطعاً در خصوص رفع مشکلات معادن هم‌افزایی خواهیم داشت.

جودکی ابراز داشت: استان مرکزی ۶۷۰ معدن دارد که در حال حاضر ۴۲۵ معدن فعال هستند و مابقی به دلایل مختلف از جمله اختلافات حقوقی، قابل عرضه نبودن ماده معدنی به بازار و … غیرفعال هستند.