تعداد محیط‌بانان استان مرکزی ۱۰ برابر کمتر از استانداردهای جهانی است / یک محیط‌بان به ازای هر ۱۰ هزار هکتار منطقه حفاظت شده / محیط‌زیست با مصرف هر میزان مازوت مخالف است
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی گفت: بر اساس استانداردهای جهانی و بین‌المللی به ازای هر یکهزار هکتار منطقه حفاظت شده، یک محیط‌بان باید وجود داشته باشد. اما هم‌اکنون در این استان به ازای هر 10 هزار هکتار، یک محیط‌بان فعالیت می‌کند که این میزان 10 برابر کمتر از استانداردهای جهانی است.

به گزارش خبرنگار کارگر ایرانی «ایونا» از اراک، یوسف یوسفی در حاشیه تور رسانه‌ای که به مناسبت هفته محیط‌زیست در منطقه هفتاد قله اراک برگزار شد، در جمع خبرنگاران افزود: تعداد محیط‌بانان استان مرکزی بر اساس استانداردهای بین‌المللی باید به ۳۰۰ نفر و بر اساس چارت سازمانی باید به حدود ۱۵۰ نفر برسد.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۵ پاسگاه محیط‌بانی با ۴۱ محیط‌بان در استان مرکزی فعالیت می‌کنند. همچنین هم‌اکنون یک‌سوم نیاز محیط‌زیست استان، نیرو در ادارات زیرمجموعه داریم. سال گذشته ۱۱ محیط‌بان و سال جاری نیز ۵ محیط‌بان به جمع محیط‌بانان استان اضافه شد، اما همچنان با کمبود نیرو مواجه هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی اظهار داشت: برای حفظ امنیت محیط‌بانان باید اقداماتی در راستای پیشگیری از شکار انجام دهیم. در این رابطه باید از لحاظ تعداد نفرات، خودرو و امکانات باید تجهیز شویم. هنگامی که تعداد محیط‌بانان کم باشد، صدمات به آنان بیشتر خواهد شد.

یوسفی تصریح کرد: دولت سیزدهم در راستای تقویت خانه‌های محیط‌زیست و یاری گرفتن از خیرین محیط‌زیست گام‌های بزرگی برداشت. همچنین در همین رابطه بازنگری کتب درسی آموزش و پرورش نیز انجام شد تا بیشتر به مطالب محیط‌زیستی پرداخته شود.

وی به ارائه آموزش‌های محیط‌زیستی در سطح مدارس استان از سوی مجموعه حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی اشاره کرده و بیان داشت: راستا همکاران این مجموعه سال تحصیلی گذشته ۱۵۰۰ ساعت آموزش در مدارس به دانش‌آموزان ارائه کردند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی تأکید کرد: استان مرکزی از نظر تنوع زیستی در رتبه سوم کشور قرار دارد. تاکنون ۵۳ گونه پستاندار، ۲۰۵ گونه پرنده، ۵۴ گونه خزنده، ۱۹ گونه ماهی، ۴ گونه دوزیست و ۱۳۳۶ گونه گیاهی در این منطقه شناسایی شده است.

یوسفی ابراز داشت: سال گذشته ۱۲۰ شکارچی توسط محیط‌بانان در مناطق حفاظت شده این استان دستگیر شدند که از این افراد ۷۰ قبضه سلاح مجاز، ۱۱ قبضه سلاح غیرمجاز و لاشه ۳۴ گونه پستاندار کشف و جمع‌آوری شد. در سال جاری نیز تاکنون ۴ قبضه سلاح کشف شده است.

وی اضافه کرد: مردم نباید نسبت به شکار حیوانات زنده بی‌تفاوت باشند و در صورت مشاهده و یا اطلاع از هر نوع تخلف در حوزه صید و شکار غیرمجاز می‌توانند مراتب را به شماره تماس ۱۵۴۰ اطلاع دهند و تخلف را به سازمان محیط‌زیست اعلام کنند.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی با بیان اینکه سال گذشته اقدامات مفصلی برای کاهش آلودگی هوا پیگیری شد، گفت: بر اساس مقررات کارگروه ماده ۱۴ قانون هوای پاک، پالایشگاه شازند باید اقداماتی در راستای کاهش ذرات معلق، آلودگی خاک و پساب خود تا پایان سال ۱۴۰۴ انجام دهد و ایرادات خود را رفع کند.

یوسفی افزود: همچنین در این راستا مصرف سوخت مازوت حدود ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه پیش از آن کاهش یافت. البته محیط‌زیست با مصرف هر میزان مازوت مخالف است. بنابراین باید به سمتی حرکت کرد که سوخت نیروگاه حرارتی شازند به صورت ۱۰۰ درصد گاز برسد و در این راستا اقداماتی در دست پیگیری است.

وی بر ضرورت افزایش فرهنگ‌سازی و مشارکت مردم در حوزه محیط‌زیست تأکید کرده و ادامه داد: تفکیک پسماند اقدام ارزشمندی است که باید از منازل صورت گیرد. ۷۸ درصد پسماندهای موجود قابل بازیافت است. اگر در این راستا فرهنگ‌سازی کنیم که هر فردی، پسماندهای خانه خود را تفکیک کند، گام بزرگی برداشته‌ایم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی اظهار داشت: شعار هفته محیط‌زیست در سال جاری «سهم من در تداوم حیات» است که نشانه اهمیت نقش آحاد جامعه در حفاظت از محیط‌زیست است. هفته محیط‌زیست فرصت مناسبی برای فرهنگ‌سازی در خصوص این شعار است.

یوسفی با اشاره به اجرای ۲۴ ویژه برنامه در هفته محیط‌زیست، تصریح کرد: برگزاری تور خبرنگاری، نشست‌های علمی، بهره‌برداری از ۵ پروژه عمرانی محیط‌زیست، بهره‌برداری از ۲ تصفیه‌خانه فاضلاب در شهرستان زرندیه، اجرای طرح فیلتراسیون و کاهش آلودگی هوا و آب انبار بتنی ۶۲۰ هزار لیتری که با مشارکت کارخانه ماشین‌سازی اراک در منطقه هفتاد قله ساخته شده است، اجرای پویش نه به پلاستیک، برنامه‌های فرهنگی در مدارس و نماز جمعه، مراسم تقدیر از محیط‌بانان، عقد تفاهم‌نامه با صداوسیما و نیروی انتظامی و قوه قضاییه، از مهمترین برنامه‌هایی است که در این هفته برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در بازه زمانی هفته محیط‌زیست، کارگروه‌های ویژه استانی برگزار خواهد شد، بیان داشت: در این راستا کارگروه پسماند، کارگروه کاهش آلودگی هوا، کارگروه ماده ۱۴ قانون هوای پاک به منظور ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در سال گذشته توسط محیط‌زیست استان برگزار خواهد شد. ۶۸ خانه محیط‌زیست در این استان فعال است که برنامه‌های مختلفی برای هفته محیط‌زیست در آنها تدارک دیده شده است.