فاز دوم خط نخست مترو قم با ۳ ایستگاه کامل و ۵ ایستگاه عبوری تا ۱۴۰۶ تکمیل می‌شود
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
رئیس اداره طراحی و مهندسی سازمان قطار شهری قم گفت: طی ۲ تا سه سال آینده ایستگاه‌های میرزای قمی و میدان ولیعصر و سال ۱۴۰۶ نیز ایستگاه مسجد مقدس جمکران در فاز دوم خط نخست مترو قم به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، سید محمدحسین رضوان کریمی اظهار داشت: خط A متروی قم به طول ۱۴ کیلومتر و با ۱۴ ایستگاه در سال ۹۰ طراحی و به مناقصه گذاشته شد.

وی با بیان اینکه فاز نخست پروژه به طول ۶ کیلومتر با ۶ ایستگاه توسط قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا انجام شد، افزود: فاز نخست با دو ایستگاه ۱۰۰ درصدی و چهار ایستگاه عبوری با پیشرفت فیزیکی مجموع ۷۰ درصد به نتیجه رسیده است.

رئیس اداره طراحی و مهندسی سازمان قطار شهری قم ابراز کرد: سازمان قطار شهری سال گذشته تصمیم گرفت که ایستگاه‌های فاز دوم را وارد مدار کند که فاز دوم به طول هشت کیلومتر شامل هشت ایستگاه از میدان مطهری تا مسجد مقدس جمکران ادامه دارد.

وی با تأکید بر اینکه طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده طی چهار سال هر هشت ایستگاه وارد مدار می‌شوند، افزود: سه ایستگاه میرزای قمی، ایستگاه میدان ولیعصر و ایستگاه مسجد مقدس جمکران تا سال ۱۴۰۶ به‌طور ۱۰۰ درصدی وارد مدار بهره‌برداری و سایر ایستگاه‌ها به‌صورت عبوری با پیشرفت ۵۰ تا ۶۰ درصد آماده می‌شود.

کریمی اضافه کرد: ۱۰ کیلومتر از تونل مترو به‌صورت مکانیزه با دستگاه TBM حفاری‌شده و برای چهار کیلومتر باقیمانده نیز به‌صورت دستی و روش اتریشی برنامه‌ریزی برای حفاری انجام‌گرفته است.

وی مطرح کرد: در حفاری چهار کیلومتر باقیمانده از میدان ولیعصر تا مسجد مقدس جمکران، ۲ کیلومتر انجام‌شده و ۲ کیلومتر باقیمانده است و مناقصه سال گذشته انجام و قرارداد با پیمانکار نیز منعقده شد تا طی دو سال عملیات حفاری ۲ کیلومتر باقیمانده انجام بگیرد.

رئیس اداره طراحی و مهندسی سازمان قطار شهری قم عنوان کرد: سه ایستگاه مسافرپذیر وجود دارد که مناقصات آن به ترتیب انجام می‌شود و نخستین ایستگاه میرزای قمی است که مناقصات آن انجام می‌گیرد و طی ۲ تا سه سال آینده ایستگاه میرزای قمی و میدان ولیعصر و سال ۱۴۰۶ نیز ایستگاه مسجد مقدس جمکران روی مدار می‌آیند.

وی تصریح گرد: در فاز دوم، ایستگاه‌های فاز اول که سال ۹۰ طراحی آن‌ها آغاز شد و در مواردی با حجم بالا مورد طراحی قرار گرفته بود مورد بهینه‌سازی قرار گرفت و یک قرارداد مشاوره نیز برای بازنگری طراحی هشت ایستگاه فاز نخست سال گذشته منعقد شد.

کریمی ابراز کرد: مطالعات مربوط به تهویه ایستگاه‌ها انجام و الزامات کاملاً رعایت شده است، فضاهای کاربری مورد بهینه‌سازی قرار گرفته و به‌تناسب تا ۲ هزار متر فضای ایستگاه‌ها بهینه‌سازی شد و با این اقدام ۲۰ درصد کاهش هزینه در فاز دوم ایستگاه‌ها وجود داشت.