سالانه ۵۰ میلیون مترمکعب پساب از تصفیه‌خانه‌های استان مرکزی تولید می‌شود
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی از تولید سالانه 50 میلیون متر مکعب پساب از خروجی تصفیه‌خانه‌های این استان خبر داد و گفت: این میزان پساب، فرصتی ارزنده در زمینه بازچرخانی آب در صنایع استان به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار کارگر ایرانی «ایونا» از اراک، حشمت‌اله عباسی افزود: استفاده از پساب در سال‌های اخیر در کشور مورد توجه قرار گرفته و نقطه عطف آن موضوع بازچرخانی پساب در لایحه بودجه است. این موضوع با پیگیری‌های دولت و وزارتخانه در دستور کار قرار گرفته و در ماه گذشته از ۲ قرارداد با موضوع سرمایه‌گذاری صنعت در باز چرخانی آب رونمایی شد.

وی به انعقاد قرارداد واگذاری پساب تصفیه‌خانه‌های فاضلاب شهرهای شازند، آستانه و مهاجران به صنایع استان اشاره داشته و ادامه داد: این پروژه با سرمایه‌گذاری ۳۰ هزار میلیارد ریال شامل تکمیل تأسیسات فاضلاب در شازند، آستانه و انتقال و بازچرخانی پساب فاضلاب تصفیه‌خانه مهاجران است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی اظهار داشت: شرکت پتروشیمی شازند، پروژه بازچرخانی پساب، ۵۶ کیلومتر اصلاح شبکه فاضلاب، ۴۶ کیلومتر توسعه شبکه فاضلاب، اصلاح ۳۴۴۳ فقره انشعاب فاضلاب، را در برنامه‌های خود جای داده است.

عباسی تصریح کرد: همچنین ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب با ظرفیت ۹۴۹۰ مترمکعب در شبانه‌روز در شهر مهاجران و پالایشگاه امام خمینی شازند را نیز با اجرای ۴۸ کیلومتر توسعه شبکه فاضلاب از دیگر برنامه‌های شرکت پتروشیمی شازند در این راستا است.

وی بیان داشت: همچنین نصب ۱۰ هزار انشعاب فاضلاب با همکاری مشترکین هر ۲ شهر، تکمیل تصفیه‌خانه فاضلاب با ظرفیت ۷۲۰۰ مترمکعب در شبانه‌روز در شهرهای شازند و آستانه در دستور کار قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی تأکید کرد: آزاد کردن آب آشامیدنی از صنایع بزرگ استان یکی از مهمترین مزایای این طرح است. با انتقال آب آشامیدنی صنایع به شهرهای مجاور، مشکل کم‌آبی کاهش پیدا می‌کند.

عباسی ابراز داشت: عملیات تصفیه فاضلاب شامل تصفیه فیزیکی، تصفیه بیولوژیکی و تصفیه شیمایی است که با فرآیندهای مختلف انجام می‌شود. برای حصول اطمینان از رعایت حدود ابلاغی در استاندارها، پایش‌های دوره‌ای و مستمر کیفی پساب خروجی انجام می‌شود.

وی به کاهش بارندگی و تنش‌های آبی پیش روی استان مرکزی در تابستان سال جاری اشاره داشته و اضافه کرد: با جابجایی تخصیص آب مصرفی صنایع استان با پساب و استفاده از این آب در بخش آشامیدنی، پایداری شبکه آب شرب شهری استان تضمین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان مرکزی با بیان اینکه در بخش شهری این استان ۳۳۷ هزار مشترک و در بخش روستایی استان نیز ۱۶۹ هزار مشترک وجود دارد، گفت: آب مورد نیاز این استان از ۷۲۶ حلقه چاه، ۴۲ رشته چشمه و ۲۶ رشته قنات تأمین می‌شود.