حقوق کار؛ بخشی از حقوق بشر و برای خروج از بحران ضروری است
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
کمیته کارشناسان ILO و روسای هشت نهاد معاهده حقوق بشر سازمان ملل بیانیه مشترکی صادر کردند که در آن بر اهمیت حقوق کار در مجموعه منشور جهانی حقوق بشر و استانداردهای بین المللی کار در فرآیند توسعه پایدار تاکید کردند.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، کمیته کارشناسان سازمان جهانی کار در مورد بکارگیری کنوانسیون‌ها و مقاوله‌نامه‌های سازمان جهانی کار به همراه هشت نهاد امضاکننده معاهده حقوق بشر سازمان ملل متحد، در سومین سالگرد تاسیس کمیته‌های مشترک، نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل بیانه‌ای نوشتند.

در این بیانیه بر اهمیت حقوق کار در مجموعه منشور جهانی حقوق بشر و استانداردهای بین المللی کار در فرآیند توسعه پایدار تاکید شده است.

این بیانیه بار دیگر بر مسئولیت نهادهای معاهده حقوق بشر سازمان ملل متحد و کمیته کارشناسان سازمان جهانی کار برای ترویج در چارچوب وظایف مربوطه خود، «تحقق موثر حقوق بشر، از جمله حقوق کار، به ویژه برای کسانی که در معرض خطر هستند» تأکید می‌کند.

این بیانیه از همه ذی‌نفعان بدون استثنا می‌خواهد که برای اجرای مؤثر توصیه‌های سازمان جهانی کار و کمیته کارشناسان آن تلاش کنند. رؤسای نهادهای معاهده حقوق بشر و کمیته کارشناسان همچنین متعهد می‌شوند که از طریق تحلیل‌های مشترک، اقدام هماهنگ و جلسات موضوعی دوره‌ای، برای ارتقای جایگاه حقوق کار در پیگیری‌های حقوق بشری، در مجامع جهانی تلاش کنند.

این بیانیه در سومین سالگرد فراخوان برای اقدام فوری برای پاسداشت حقوق بشر توسط دبیرکل سازمان ملل متحد صادر شد.

نهادهای ذیل مجموعه سازمان جهانی کار که عضو معاهده حقوق بشر هستند و این بیانیه را امضا کردند، عبارتند از:

کمیته رفع تبعیض نژادی

کمیته حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

کمیته رفع تبعیض علیه زنان

کمیته حقوق کودک و لغو کار کودک و نوجوان

کمیته کارگران مهاجر و خانواده‌های آن‌ها

کمیته منع آزار و شکنجه

کمیته حقوق افراد دارای معلولیت

کمیته منع کار اجباری