برگزاری جشن پنجمین سالگرد تصویب کنوانسیون مقابله با خشونت و آزار علیه زنان کارگر
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
کنوانسیون ۱۹۰ اولین معاهده بین المللی است که حق هر فرد را برای داشتن محیط کار عاری از خشونت و آزار و اذیت، و همچنین آزار مبتنی بر جنسیت (به ویژه بر زنان) را به رسمیت می‌شناسد.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، جشن پنجمین سالگرد تصویب کنوانسیون مقابله با خشونت و آزار علیه زنان کارگر، هفته گذشته توسط «کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری: ITUC» برگزار شد.

پنج سال پیش در چنین روزهایی سازمان جهانی کار با تلاش تشکل‌های کارگری بین‌المللی حاضر در این مجموعه، کنوانسیون شماره ۱۹۰ را به عنوان یک کنوانسیون بنیادین و لازم الاجرا برای اعضا، به تصویب رساند.

کنوانسیون ۱۹۰ اولین معاهده بین المللی است که حق هر فرد برای داشتن محیط کار عاری از خشونت و آزار و اذیت، از جمله خشونت و آزار مبتنی بر جنسیت (به ویژه بر زنان) را به رسمیت می‌شناسد.

این مقاوله نامه، بر ضرورت ایجاد یک محیط کار ایمن -که دستیابی به برابری و کرامت انسانی برای همه کارگران (صرف نظر از نوع صنعت و جنسیت و سن‌شان) تسهیل خواهد کرد- تاکید می‌کند.

در طول پنج سال گذشته، پیشرفت قابل توجهی در راستای اجرای این کنوانسیون در جهان صورت گرفته است. بسیاری از کشورها اقداماتی را برای تصویب و همسو کردن قوانین و سیاست‌های ملی خود با مفاد کنوانسیون انجام داده‌اند که نشان‌دهنده شناخت روزافزون ضرورت صیانت از کارگران در برابر خشونت و آزار و اذیت (به ویژه زنان کارگر) است.

با استفاده از مفاد کنوانسیون ۱۹۰ و متمم ۲۰۶ سازمان جهانی کار، موضوع صیانت از کارگران در برابر آزار و خشونت باید در قوانین و قرادادهای جمعی نیز گنجانده شوند.

پدیده خشونت و آزار و اذیت جسمی، روانی و جنسیتی در محل کار همچنان ادامه دارد و میلیون‌ها کارگر را در سراسر جهان، به ویژه زنان، مهاجران و کسانی که در مشاغل نامطمئن هستند، تحت تاثیر قرار می‌دهد.

لوک تراینگل، دبیرکل ITUC در جشن اخیری که به مناسبت سالگرد تصویب این کنوانسیون برگزار کرده است، می‌گوید: «ITUC تعهد تزلزل ناپذیر خود را برای تحقق کامل اصول مندرج در کنوانسیون ۱۹۰ را نشان داده است. ما از همه دولت‌ها می‌خواهیم که این کنوانسیون را بدون تأخیر تصویب و اجرا کنند. ما از کارفرمایان می‌خواهیم که سیاست‌های‌ عدم تحمل خشونت و آزار و اذیت را اتخاذ کنند و فرهنگ احترام و کرامت انسانی را در محیط کار تقویت کنند. نقش اتحادیه‌های کارگری مستقل در این امر ضروری است. آن‌ها باید توسط حقوق دموکراتیک و اتحادیه‌های کارگری در محل کار توانمند شوند تا به آن‌ها اجازه دهند از محیط‌های کاری ایمن، محترمانه و برابر دفاع کنند.»

ITUC با دعوت از زنان فعال تشکل‌های کارگری که برای تصویب این مقاوله‌نامه تلاش کرده بودند، از خدمات این زنان کارگر مبارز در سراسر جهان قدردانی کرد.

  • منبع خبر : ایلنا