هشدار سازمان جهانی کار درباره بحران کار کودکان در میانمار
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
سازمان جهانی کار فوراً از همه طرف‌های ذینفع در میانمار خواسته به تعهد خود عمل کرده و اقدام قاطعی برای پایان دادن به کار کودکان انجام دهند!

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»،در روز جهانی مبارزه با کار کودکان، سازمان جهانی کار از همه مردم جهان خواسته است تا از کودکان در میانمار به دلیل رواج بیشترین میزان کار کودک در این کشور حمایت کنند.

در روز جهانی مبارزه با کار کودکان (۱۲ ژوئن)، سازمان جهانی کار (ILO) فوراً از همه طرف‌های ذینفع در میانمار خواسته به تعهد خود عمل کرده و اقدام قاطعی برای پایان دادن به کار کودکان انجام دهند.

تصویب کنوانسیون بدترین اشکال کار کودک، ۱۹۹۹ (شماره ۱۸۲) نقطه عطف مهمی در مبارزه با کار کودکان بوده است. اما اکنون پس از ۲۵ سال، تصویب جهانی کنوانسیون شماره ۱۸۲ در سال ۲۰۱۳، همچنان برخی کشورها به ویژه میانمار، بدترین و بیشترین اشکال کار کودک را دارند.

با این حال، مبارزه جهانی علیه کار کودک هنوز به پایان نرسیده است. تخمین زده می‌شود که ۱۶۰ میلیون کودک در سراسر جهان هنوز درگیر کار کودکان هستند که ۸۰ میلیون نفر آن‌ها در کارهای خطرناک که یکی از بدترین اشکال کار کودکان است، مشغول هستند.

در میانمار، بر اساس گزارش‌های سازمان ملل، وضعیت امنیتی و حکومت نظامی پس از کودتای ارتش در این کشور، کار کودک را به شدت توسعه داده است؛ به‌طوری که ۴۰ درصد از جمعیت زیر خط فقر و بیش از سه میلیون آواره داخلی که یک سوم آن‌ها کودکان هستند، در میانمار زندگی می‌کنند.

ILO تاکید دارد که در پی نسل‌کشی قومی و مذهبی در این کشور طی دهه گذشته و کوچ اجباری چندین اقلیت قومی و مذهبی در این کشور، بخش قابل توجهی از خانوارها از کار کودک ارتزاق می‌کنند.

صدور مصوبه قانون جدید خدمت سربازی سال ۲۰۱۰ در اوایل سال جاری، بحران را تشدید کرده است و منجر به افزایش افراد فراری از خدمت اجباری شده که کار سیاه می‌کنند.

یافته‌های یک مطالعه ILO در مورد موارد کار کودکان که در ایالت‌های منتخب میانمار انجام شد، نشان می‌دهد که افزایش سطح کار کودکان تا حدی ناشی از سایر عوامل است. زیرا براساس این عوامل، والدین ترجیح می‌دهند فرزندانشان کار کودک کنند تا اینکه در جنگ داخلی و در خدمت سخت سربازی شرکت کنند.

طبق این گزارش، آمار سازمان جهانی کار نشان می‌دهد نرخ کار کودکان در کشورهای متاثر از جنگ داخلی میانمار و خود این کشور، ۷۷ درصد بالاتر از میانگین جهانی است.

لازم به ذکر است، معمولا در روز جهانی علیه کار کودکان، سازمان جهانی کار برای میانمار یک کارزار سه ماهه را از اول ژوئن ۲۰۲۴ برگزار می‌کند که شرکای اجتماعی، سازمان‌های مدنی و مردم نهاد، و شرکای کارگری و دولتی را در فعالیت‌های آموزشی، افزایش آگاهی در سراسر میانمار و ایجاد پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی برای این کار مشارکت می‌دهد.

  • منبع خبر : ایلنا