تولد گوزن زرد ایرانی؛ گونه‌ای که در معرض انقراض است
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
مدیر پارک‌ حیات‌وحش شهرداری اراک گفت: یک رأس گوزن زرد ایرانی که از گونه‌های در معرض خطر انقراض است، در مجموعه پارک حیات‌وحش این شهر متولد شد. با تلاش‌های صورت گرفته در این مجموعه، شرایط نگهداری از گونه کمیاب گوزن زرد ایرانی به نحوی فراهم شده که شاهد تولد یک رأس از این گونه هستیم.

به گزارش خبرنگار کارگر ایرانی «ایونا» از اراک، علی صادقی افزود: تولد این گونه برای مجموعه پارک‌ حیات‌وحش شهرداری اراک بسیار ارزشمند است. در این راستا گوساله تازه متولد شده به همراه گوزن مادر در شرایط مناسب و پایداری هستند و توسط مسئولین پارک حایت‌وحش و دامپزشک مربوطه تحت مراقبت قرار دارند.

وی به اقداماتی که برای زادآوری و حفظ گونه گوزن زرد ایرانی در این مجموعه ایجاد شده است اشاره کرده و ادامه داد: شرایط زیستی و بستر مناسب جهت زادآوری و رشد این گوزن توسط کارشناسان در مجموعه پارک حیات‌وحش شهرداری اراک فراهم شده است.

مدیر پارک‌ حیات‌وحش شهرداری اراک با اشاره به اینکه گوزن زرد ایرانی از نظر جثه کمی بزرگتر از گوزن زرد اروپایی است، اظهار داشت: گوزن زرد ایرانی با نام علمی(Dama dama mesopotamica)  زیرگونه‌ای از گوزن زرد است که در آستانه خطر انقراض قرار دارد.

صادقی به مقایسه گوزن زرد ایرانی با دیگر گونه‌های گوزن در ایران پرداخته و تصریح کرد: گوزن زرد ایرانی بزرگ‌تر از شوکا و کوچک‌تر از مرال ۲ گوزن دیگر بومی ایران است و خال‌های سفید روی پشت و پهلوهایش آن را کاملاً از این ۲ گونه گوزن متمایز می‌کند.

وی به ویژگی‌های جنس نر گونه گوزن زرد ایرانی اشاره کرده و بیان داشت: نرهای این گونه شاخ‌های بلند و نسبتاً پهنی دارند. در اواخر فصل زمستان شاخ‌ها می‌افتند و شاخ‌های جدید بلافاصله شروع به رشد می‌کنند و در تابستان تکمیل می‌شوند.