انتظار ۱۲ساله برای بازگشایی «صابون‌سازی یاس خرمشهر» به جایی نرسید
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
کارگران قدیمی واحد تعطیل شده «صابون‌سازی یاس» در خرمشهر می‌گویند: تلاش ۱۲ساله کارگران قدیمی و جمعی از اهالی خرمشهر برای بازگشایی این واحد که از فروردین ماه سال ۹۱ به دلیل برخی مشکلات تعطیل اعلام شده، بی‌نتیجه مانده است.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، کارگران قدیمی «صابون‌سازی یاس» در خرمشهر همچنان در انتظار بازگشایی کارخانه هستند.

این واحد بعد از ایام تعطیلات نوروز ۹۱ هیچ گونه تولیدی ندارد و از آن زمان تا امروز ۵۰ کارگر رسمی و ۳۵ کارگر قراردادی صنایع بهداشتی یاس با سوابق ۱۸ تا ۲۰ سال بیکار شده‌اند که شماری هنوز موفق به وصول مطالبات خود نشده‌اند.

آن زمان؛ مسئولان اساسی‌ترین مشکل این واحد تولیدی را نداشتن مدیریت مناسب و انباشت بدهی‌هایش به نهادهای دولتی عنوان کردند که در نهایت با گسترده شدن اعتراضات، کارفرما با گرفتن حکم ورشکستگی بین سالهای ۹۵تا ۹۶ کارخانه را به یک شرکت بخش خصوصی دیگر واگذار کرد، گرچه کارگران معتقد بودند این واگذاری برای فرار از طلبکاران به صورت سوری انجام شده و بازهم مدیریت کارخانه توسط کارفرمای سابق صورت می‌گیرد.

یکی از کارگران سابق صابون‌سازی یاس خرمشهر گفت: کارخانه صنایع بهداشتی یاس یکی از بهترین تولیدکننده انواع صابونهای جامد، مایع، پودری، مایع دستشویی، کلیسیرین و چیپس صابون با نامهای یاس، مرمر، پارلمون، ۷۷۷، الگانس، قو و مروارید، از زیر مجموعه صنایع بهداشتی داروگر (کف) است اما کارفرمای کارخانه سالهاست این واحد تولیدی را که مجهز به پیشرفته‌ترین ماشین آلات روز دنیاست به همراه کارگران رها کرده است.

او با بیان اینکه کارخانه صابون‌سازی یاس خرمشهر از آن جهت یکی از بزرگترین کارخانه‌های صابون‌سازی در کشور و حتی خاور میانه به حساب می‌آید که در یک شبانه روز توانایی تولید ۱۰۰ تن صابون قالبی را دارد، گفت: دلیل اصرار کارگران برای بازگشایی کارخانه این است که این واحد بعد از ۱۲ سال تعطیلی هیچ مشکلی اساسی برای ادامه روند تولید ندارد.

او با بیان اینکه آن زمان کارگران زیادی با سوابق بالا از کارخانه بیکار شدند که هنوز موفق به بازنشستگی نشده‌اند، در ادامه افزود: تنها کارگرانی که در این کارخانه باقی مانده‌اند تعدادی نگهبان برای محافظت از اموال کارخانه هستند که از وضعیت شغلی آن‌ها بی‌خبریم.

به گفته وی، در این مدت طولانی کارگران بیکار شده بارها به نهادهای مختلف دولتی و قضایی در خوزستان مراجعه کرده‌اند اما به نتیجه‌ای نرسیده‌اند.

یکی دیگر از کارگران قدیمی یاس خرمشهر با اشاره به شعار سال اضافه کرد: آیا امسال؛ سال جهش تولید نامگذاری نشده، چرا مسایل کارخانه‌ای که به تعطیلی کشانده شده، مورد پیگیری قرار نمی‌گیرد؟ از قوه قضائیه و دفتر ریاست‌جمهوری می‌خواهیم که به مشکلات این واحد تولیدی توجه کنند.

این کارگر صابون‌سازی خرمشهر با ابراز تاسف از بی‌توجهی به احیای این کارخانه و مشکلات معیشتی که در نتیجه تعطیلی این واحد برای کارگران ایجاد شده، افزود: این شرکت به عنوان یکی از مراکز مهم تولیدی و اقتصادی کشور به ویژه در حوزه تولید محصولات شوینده و بهداشتی شناخته شده که باید احیاء شود.

  • منبع خبر : ایلنا