افزایش جرائم قطع درختان در شهر اراک
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک با تأکید بر اینکه سیاست شورای شهر ششم جلوگیری از قطع درختان و حفظ آن است، گفت: هر فردی که درختی را برخلاف قانون قطع کند و یا باعث نابودی آن شود، علاوه بر جبران خسارات وارده، به پرداخت جزای نقدی و حبس تعزیری محکوم می‌شود.

به گزارش خبرنگار کارگر ایرانی «ایونا» از اراک، عباس خسروانی افزود: البته مواردی وجود دارد که در قانون نیز پیش‌بینی شده است. اگر درخواستی مبنی بر قطع درختی وجود داشته باشد، موضوع در کمیسیون ماده ۷ شهرداری که متشکل از قاضی دادگستری، ۲ نماینده از شورای شهر و ۲ نماینده از شهرداری است، مورد بررسی قرار می‌گیرد و رأی صادر می‌شود.

وی ادامه داد: برای حفظ و گسترش فضای سبز و جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان، قطع هرنوع درخت یا نابود کردن آن به هر طریق در معابر، میادین، بزرگراه‌ها، پارک‌ها، بوستان‌ها و باغات در محدوده و حریم شهرها بدون اجازه کمیسیون ماده ۷ شهرداری و رعایت ضوابط مربوطه ممنوع است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک با اشاره به اهمیت قانونگذار برای حفظ فضای سبز در محدوده و حریم شهرها، اظهار داشت: شهروندان می‌توانند موارد تخلف را به سامانه ۱۳۷ اطلاع رسانی کنند یا به سازمان فضای سبز شهرداری مراجعه و از قانونی بودن یا نبودن آن کسب اطلاع کنند.

خسروانی در خصوص قطع برخی درختان خشک شده معابر اراک، تصریح کرد: درختان خشک شده مورد بررسی قرار می‌گیرند و بعد از بررسی علل خشک شدن با مجوز کمیسیون ماده ۷ شهرداری اقدام به قطع آن می‌شود که شهرداری موظف است بلافاصله درخت جدید را جایگزین کند.

وی به افزایش ۲۰ درصدی جرائم قطع درخت طبق مصوبه شورای شهر اراک اشاره کرده و بیان داشت: نگاه این شورا به موضوع افزایش میزان جرائم قطع درختان تنها بازدارندگی است و باید در نظر داشت که در این راستا به هیچ‌وجه نگاه درآمدی وجود ندارد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر اراک تأکید کرد: در کنار جریمه‌های قطع درختان، آموزش‌های شهروندی در این حوزه باید لحاظ شود و قانون نیز باید به صورت کامل اجرا گردد. همچنین باید از ظرفیت رسانه نیز برای اطلاع‌رسانی عمومی استفاده شود.