از افتتاح ۲۱۸ پروژه برای قم تا تقدیم نشان “قم حرم اهل بیت(ع)” به وزیر کشور
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
گام جدید طرح بزرگ قم در مسیر تحول با برگزاری آئین افتتاح و بهره‌برداری تونل شهدای امنیت قم آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، آئین افتتاح و بهره‌برداری از تونل شهدای امنیت امروز چهارشنبه ۲۱ دی‌ماه در قالب آغاز مرحله جدید طرح بزرگ قم در مسیر تحول با حضور احمد وحیدی وزیر کشور و جمعی از مدیران و مسئولین استانی برگزار شد.

در گام جدید طرح بزرگ قم در مسیر تحول شاهد افتتاح، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۲۱۸ پروژه بزرگ شهرداری قم با اعتباری بالغ بر ۲۹۰۰۰ میلیارد ریال خواهیم بود.

همچنین، پس از افتتاح پروژه شهدای امنیت، عملیات اجرایی مسیرهای دسترسی تقاطع غیر همسطح مدافعان سلامت با اعتباری بالغ بر ۵۶۰۰ میلیارد ریال نیز آغاز شد.

در ابتدای این جلسه پس از قرائت آیاتی چند از قرآن کریم و سرود جمهوری اسلامی عباس حلوایی‌زاده معاون فنی و عمرانی شهرداری قم اظهار کرد: شروع عملیات و کلنگ‌زنی این پروژه ۳ سال پیش آغاز شد.

وی با اشاره به اینکه کل مسیر این پروژه هزار و ۲۰۰ متر است، مطرح کرد: این پروژه در بافت فرسوده و بافت منطقه محروم انجام شده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با بیان اینکه اجرای این‌گونه پروژه‌ها به دلیل تملک‌ها مشکلاتی را به همراه دارد، عنوان کرد: بیش از ۲۸۰۰ تن میلیگرد مصرفی این پروژه بوده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۹۸ پلاک برای این منطقه تملیک شد، خاطرنشان کرد: در پروژه‌های این چنینی کسب رضایت مردم و شهروندان از اهمیت بسیاری برخوردار است.

حلوایی‌زاده با بیان اینکه فاز بعدی این پروژه در سال‌های آینده به بهره‌برداری خواهد رسید، تصریح کرد: این پروژه در فاز بعدی بلوار جمهوری را به بزرگراه امام علی(ع) متصل خواهد کرد.

در ادامه نیز، حسین اسلامی رئیس شورای اسلامی شهر قم اظهار کرد: خداوند عمران و آبادانی را از نعمت‌های ارزشمند خود معرفی کرده است.

وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم عمران و آبادانی از آثار رحمت الهی معرفی شده است، مطرح کرد: در وضعیتی که دولت مردمی به دلیل شرایط تحریمی و اثرات سوء مدیریتی که به ارث برده است دچار محدودیت‌هایی است.

رئیس شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: مجموعه مدیریت شهری قم نیز در سایه همین دولت مردمی توانسته با توجه به تمام این محدودیت‌ها، پروژه‌های متعدد و متنوعی را برای قم به بهره‌برداری برساند.

وی با بیان اینکه این پروژه‌ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند، عنوان کرد: شورای اسلامی شهر قم اجرای پروژه‌های عمرانی در محله‌های کم برخوردار را در دستورکار قرار داده است و کمیته‌ای را نیز متناسب با این موضوع تشکیل داده است.

اسلامی با اشاره به اینکه به دنبال توزیع عادلانه در مناطق مختلف شهر هستیم، خاطرنشان کرد: پروژه تونل شهدای امنیت در ادامه بلوار جمهوری منطقه ۴ شهری را که ازجمله مناطق برخوردار محسوب می‌شود را به منطقه ۲ و دل بافت کم برخوردار شهری متصل کرده است.

وی اضافه کرد: این موضوع موجب خواهد شد تا در سال‌های آینده این محدوده نیز رونق گرفته و به محدوده‌های برخوردار شهری اضافه شود.

رئیس شورای اسلامی شهر قم کمبود پارکینگ در قم را مدنظر قرار داد و افزود: شورای اسلامی شهر قم درآمدهای حاصل از پارکینگ‌ها را در یک حساب مستقل قرارداده است و درحال حاضر دو پارکینگ بزرگ شهری آماده بهره برداری هستند ولی هنوز با وضعیت مطلوب فاصله داریم.

وی با بیان اینکه نابسامانی هسته مرکزی شهر قم یکی از دغدغه‌های مدیریت شهری است، تصریح کرد: خوشبختانه در مسیر ساماندهی این محدوده قرار گرفته‌ایم و در این راستا قرارداد سرمایه‌گذاری منعقد شده است.

اسلامی با اشاره به اینکه شاهد افتتاح پروژه‌هایی هستیم که مستقیم با آرامش شهروندان مرتبط است، یادآور شد: ازجمله این پروژه‌ها می‌توان به افتتاح خط سریع السیر اتوبوس‌ها، تزریق ۲۰ دستگاه اتوبوس به شهر، افتتاح بوستان خضر نبی، افتتاح مجموعه فرهنگی و ورزشی، افتتاح فاز دو بوستان کوثر، افتتاح بوستان ۱۱ هکتاری مقداد و … اشاره کرد.

وی در پایان تاکید کرد: شهر قم یکی از شهرهای کویری کشور است ولی توانسته در حوزه فضای سبز به موفقیت‌های خوبی برسد.

همچنین احمد امیرآبادی فراهانی اظهار کرد: اگر شهرداری قم عملکرد خوبی داشته باشد، رضایت بخش عمده‌ای از شهروندان را به همراه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه به همین منظور وظیفه ما حمایت و همکاری با شهرداری قم است، مطرح کرد: خوشبختانه در استان و شهر قم همکاری و هماهنگی خوبی میان مسئولین سه قوه وجود دارد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این موضوع موجب شده است بخش قابل توجهی از مسائل و مشکلاتی که ریشه در گذشته داشته است را رفع کنیم.

وی با بیان اینکه امیدواریم با حمایت مسئولین ملی پروژه قطار شهری قم به زودی به بهره‌برداری برسد، عنوان کرد: باتوجه به اینکه در سفر نخست رئیس جمهور به قم مجموعه مدیریت استان درحال جابجایی بود، در سفر بعدی رئیس جمهور به استان نیازمند توجه بیش‌تر به قم در حوزه مصوبات هستیم.

امیرآبادی با اشاره به اینکه عملکرد دولت در اجرای مصوبات قم خوب و قابل تقدیر است، خاطرنشان کرد: در قم شاهد برخی مشکلات دیرینه هستیم و در این راستا نیازمند حمایت‌های ویژه از مجموعه مدیریت شهری هستیم.

وی از مشکلات موجود در برخی از دهستان‌های قم یاد کرد و گفت: روستای قمرود ازجمله روستاهای محروم استان قم است که امیدواریم با حمایت‌های وزارت کشور بتوانیم حمایت‌هایی از این روستا داشته باشیم.

در ادامه نیز سیدمرتضی سقائیان نژاد اظهار کرد: در ایام قیام مردم قم که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی هستیم.

وی با اشاره به اینکه این انقلاب برپایه دین و اسلام است، مطرح کرد: اختلاف دولت‌ها و فرهنگ غربی با جمهوری اسلامی نیز به دلیل محور بودن دین در ایران است.

شهردار قم با بیان اینکه در برنامه اول و دوم شهرداری قم ۳۵ تقاطع غیر همسطح پیش بینی شده است، عنوان کرد: این تقاطع‌ها در محورهای شریانی قم هستند.

وی با اشاره به افتتاح پروژه تونل شهدای امنیت، خاطرنشان کرد: این پروژه یک پروژه ترکیبی است و به عبارتی با این پروژه مناطق ۲، ۴ و ۵ به یکدیگر متصل خواهند شد.

سقائیان نژاد با بیان اینکه تونل غدیر نیز به این محور متصل خواهد شد، تصریح کرد: این تونل نیز تا ۱۵ اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه تمام تلاش‌های ما در سال ۱۴۰۱ مرتبط با هسته مرکزی شهر است، یادآور شد: دو زمین ۴۸ هکتاری و ۳۲ هکتاری نیز در همین راستا برای اجرای پروژه‌های اطراف حرم و بافت فرسوده در اختیار شهرداری قرار گرفتند.

شهرداری قم با بیان اینکه فاز ۵ عماریاسر یکی از پروژه‌های هسته مرکزی شهر است، بیان کرد: پروژه دروازه ری، قبرستان نو، چهل اختران و … نیز ازدیگر پروژه‌های این محدوده هستند.

وی ادامه داد: با پیگیری انجام شده توسط وزیر کشور ۵۰ دستگاه اتوبوس و ون تا نیمه شعبان به مجموعه مدیریت شهری اضافه خواهد شد.

سقائیان نژاد با اشاره به اینکه حدود ۳ هزار میلیارد تومان برای تامین واگن قطار شهری قم توسط دولت هزینه خواهد شد، ابراز کرد: باتوجه به اینکه پروژه قطار شهری قم آماده بهره برداری است با دستور وزیر کشور مقرر شد ۳ رام قطار از یکی از شهرهای دیگر قرض گرفته شود.

وی با بیان اینکه شرق حرم مطهر نیز ساماندهی خوبی ندارد، اظهار داشت: قرارداد پارکینگ شرقی حرم مطهر نیز با رقمی حدود ۲۸۰۰ میلیارد تومان برای ایجاد ۲ هزار پارکینگ اطراف حرم منعقد شده است.

شهردار قم اضافه کرد: تمام این اتفاقات برای مردم و به پاس خون شهدا است.

سپس آئین رونمایی از سند هویتی قم در حاشیه آئین افتتاح و بهره‌برداری از تونل شهدای امنیت که در مرحله جدید طرح بزرگ قم در مسیر تحویل در سالن جلسات شهرداری قم برگزار شد.

در ابتدای این آئین شاهد تجلیل از خانواده شهید زاهدلویی، شهیدان شاملوئیان، شهید محمدی، شهید عظیمی، شهید خبیر و شهید موسوی نژاد بودیم.

همچنین نشان رسمی “قم حرم اهل بیت(ع)” توسط شهردار قم تحویل احمد وحیدی وزیر کشور شد.

در پایان نیز، احمد وحیدی وزیر کشور اظهار کرد: قم مرکز عمل، فقاهت، معنویت، امید، محبت و عشق به اهل بیت(ع) و مرکز تمام معصومیت‌ها است.

وی با اشاره به اینکه توهین نشریه شارلی ابدو به مقام معظم رهبری، عنوان کرد: این دشمنان نادان فکر می‌کنند با این کار عشق و محبت مردم به ایشان کاهش پیدا خواهد کرد ولی شکست خواهند خورد و نتیجه عکس خواهد داشت.

وزیر کشور با بیان اینکه با این کار باطن این افراد به همه نشان داده شد، مطرح کرد: این افراد با اسلام مخالف هستند و همچون گذشته چیزی جز شکست نسیب‌شان نخواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در صحنه اغتشاشات اخیر نیز شکست خوردند، خاطرنشان کرد: در این فتنه حجم عظیمی را به میدان آوردند ولی با شکست روبرو شدند.

وحیدی با بیان اینکه افراد فریب خورده در این اغتشاشات به دامان کشور بازخواهند گشت، تصریح کرد: برخی از این افراد به دلیل گمراه شدن دست به جنایات بسیاری زدند که جزای اعمال خود را خواهند دید.

وی با اشاره به اینکه دشمنان درحال افول و فروپاشی هستند، یادآور شد: جمهوری اسلامی بدون واهمه و توصل به خون‌های پاک شهدا جلو خواهد رفت.

وزیر کشور با بیان اینکه برگزاری این آئین‌های افتتاحیه نشان از پیشرفت نظام جمهوری اسلامی دارد، ابراز کرد: ۲۱۸ پروژه‌ای که توسط مجموعه مدیریت شهری قم به بهره‌برداری خواهد رسید از پروژه‌های تاثیرگذار و خیلی خوب هستند.

وی با اشاره به اینکه امروز با قدرت جلو خواهیم رفت و موانع را از پیش رو برخواهیم برداشت، بیان کرد: درحال حاضر تمام ارکان دولت و سه قوه با همکاری و همراهی یکدیگر مشکلات را یکی پس از دیگری رفع خواهند کرد.

وحیدی با بیان اینکه قم مرکز فقاهت و دانش اسلامی است، اظهار داشت: هر قدمی برای قم برداشتن حقیقتا یک عبادت بسیار بزرگ است.

وی با اشاره به اینکه باید شاهد ارتقای روز افزون قم باشیم، مطرح کرد: از هیچ تلاشی برای افزایش خدمت رسانی به زائرین و مجاورین در قم نباید فروگذاری شود.

  • منبع خبر : ایسنا