آنا صنعت با زندی بتن مساوی کرد به خودش باخت
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
تیم فوتسال آناصنعت پاسارگاد در یکی از فینال های آخر فصل خود در قم با زندی بتن کلاردشت به تساوی رسید. دیداری که می توانست نتیجه ای کاملا متفاوت داشته باشد. در دیداری که می توانست به راحتی حریف خود را شکست دهد به دلیل عنصر جوانی و کم تجربگی و کم اقبالی نتوانست به این مهم نائل آید.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، هفته بیست و دوم لیگ برتر فوتسال کشور، پنجشنبه ۲۹ دی در سالن شهید حیدریان قم. آنا صنعت پاسارگاد، میزبان زندی بتن کلاردشت بود.

بازی ساعت چهار بعد ازظهر در ورزشگاه شهید حیدریان برگزار شد. علی صانعی سرمربی تیم ملی زیر بیست سال، رضا کردی مربی بین المللی قم، سانی خانی مدیرکل تربیت بدنی قم و مسئولان ملی و استانی فدراسیون فوتبال کشور از میهمانان ویژه این بازی بدون تماشاگر بودند.

بسیاری از علاقه‌مندان قمی برای حضور در این بازی به ورزشگاه مراجعه کردند ولی هنوز شرایط حضور تماشاگران قمی در ورزشگاه قم مهیا نیست و این بازی بدون تماشاگر برگزار شد.

نیمه اول:

دو تیم با ترکیبی جوان و به همراه چند بازیکن با تجربه پا به میدان گذاشته اند.

در اوایل نیمه اول بازی پایاپایی از دو تیم به نمایش در آمد.

بازی فیزیکی و گردش توپ از سوی دو تیم با سرعت انجام می شود و هر دو تیم سعی در در دست گرفتن جریان بازی دارند.

حرکات تکنیکی بازیکنان آنا صنعت با حضور دو بازیکن جوان این تیم فضای دلنوازی به بازی داده است.

گل اول آناصنعت:

حرکت تکنیکی بهداد شیخ احمدی، دریبل زیدانی و پاس به کاپیتان فرج زاده و گل اول بازی.

این گل یکی از زیباترین گل های هفته بود که روی بازی بدون توپ بازیکنان آنا و فضا سازی برای بهداد انجام شد و او نیز با دریبل دو بازیکن زندی بتن اولین گل بازی را برای فرج زاده ساخت و او نیز توانست با یک ضربه گل اول بازی را به ثمر برساند.

پس از گل:

بازی دو تیم پس از گل رنگ و شکل دیگری به خود گرفت و بازی فیزیکی تر و درگیرانه تر شد. تیم زندی بتن که انتظار این گل را از تیم پایین جدولی نداشت به شدت برای برگرداندن بازی انجام داد ولی زور تیم میانه جدولی به تیم جوان قمی نمی رسید. آنچه مشخص بود، عزم جزم جوانان آناصنعت برای برنده شدن در این بازی بود که با تمام توان در این میدان حاضر شده بودند.

برایند نیمه اول:

بازی در یک سطح کاملا برابر برگزار می شد و اگر کسی بازی را بدون پیش فرض جایگاه دو تیم در جدول مشاهده می کرد به هیچ عنوان متوجه جایگاه بالا و پایین دو تیم در جدول نمی شد.

انگیزه آناصنعت برای پیروزی و بازی تماشاگر پسند و تاکتیکی به حدی بود که در بسیاری از دقایق زندی بتن را تحت تاثیر قرارداد.

نیمه دوم:

ابتدای نیمه دوم با بازی پر قدرت آنا صنعت آغاز شد و با چند تغییر محسوس تاکتیکی تیم جوان آنا صنعت به شدت به دنبال حفظ و تعالی برتری بر میهمان بود.

گل دوم بازی:

گل دوم بازی سهم زندی بتن بود.

این گل شادمانی زاید الوصفی برای میهمان داشت چون بازی کاملا در خلاف جریان بازی و در همان اول نیمه دوم بود.

نکته بد این گل برای تیم میزبان گل بر خلاف رویه بازی و اشتباه فردی دروازه بان تیم برای عدم زمان بندی و زاویه بندی مقابل موقعیت پنجاه درصدی حریف بود که به شکل بدی از بین دو پای دروازه بان توپ وارد دروازه شد.

معمولا این گل ها گل های ضد روحیه ای است زیرا هم باعث افزایش روحیه تیم مقابل می شود و هم باعث از بین رفتن روحیه دروازه بان و به تبع بازیکنان تیم گل خورده می شود.

ادامه بازی و تحول بنیادین در جریان بازی

تیم فوتسال آنا صنعت بعد از گل سعی کرد خود را در جریان بازی حفظ کند. بازیکنان جوان وارد بازی می شدند . بازی ترکیبی و تاکتیکی آناصنعت به همراه دوندگی در مناطق مختلف زمین و ایجاد مثلث ها و مربع های دفاعی و هجومی برای توپ گیری از حریف و شکل دهی به حملات، جریان بازی را به شدت به سود میزبان گردانید.

بازی با موقعیت سازی های پرشمار آنا صنعت دنبال می شد. روند بازی در نیمه دوم به شکلی پیش می رفت که بازی کاملا از اختیار تیم میانه جدولی زندی بتن خارج شده بود و کاملا جریان سیال بازی آنا صنعت از سمت بازیکن عقب گیر به سمت فلنک ها( بازیکنان کناری) و بسته و باز شدن سریع بازیکنان جوان آنا صنعت بارها بازیکنان زندی بتن را دچار تنش کرد.

موقعیت های آنا صنعت همچنان به گل مبدل نمی شود. فضای پشت دفاع(عمق) از کناره ها، نقطه کانونی حملات آنا صنعت بود. بازیکنان آنا صنعت با جابجایی های فراوان سعی داشتند سریع از سازمان دفاعی زندی بتن به بازی خود شکل دهند تا از کناره ها و ارسال توپ به نقطه کور پشت مدافع و دروازه بازبان زندی بتن به گل برسند که همین اتفاق هم افتاد و در یکی از این حمالت و پس از خطای هند بازیکن زندی بتن که اعتراض شدید کادر و بازیکنان آنا صنعت را به دنبال داشت این نماینده قم بود که به گل برتری رسید.

یکی از مواردی که آنا صنعت بارها به دنبال آن بود. استفاده از پاس های جریان ساز و سرعت ده بود. نکته ای که در مقابل تیم زندی بتن در آن ضعف داشت. در بسیاری از دقایق بازی بازیکنان زندی بتن سعی داشتند با پاس های عرضی تغییر جهت بازی را دنبال کنند ولی بارها با قطع توپ توسط بازیکنان جوان آنا صنعت، ضد حملات سنگینی توسط تیم میزبان شکل گرفت.

فرهاد کشاورز آنگونه که در تمرینات نشان می داد اثرگذاری خود را در تیم داشته و بازیکنان به جای تعویض جای پرتکرار و پاس های بی هدف سعی در اجرای بازی ضربتی و پاس های طلایی درجه یک عمقی بودند تا بتوانند با کمترین هزینه انرژی بیشترین ثمردهی را داشته باشند.

گل دوم زندی بتن:

گل دوم زندی بتن مثل گل اول این تیم دوباره بر خلاف جریان بازی و روی تعلل بازیکنان آنا صنعت وارد دروازه شد. این گل آب یخی بر بازی پرشور میزبان بود.

پس از این گل بازیکنان جوان آنا صنعت با استرسی بیشتر از قبل بازی را دنبال کردند ولی با توجه با فرامین کادر فنی تلاش داشتند که با خیال آسوده تری بازی را دنبال کنند.

بازی کمی وارد حاشیه شده است

بازیکنان آنا صنعت به سختی به دنبال برگرداندن بازی هستند.

گل سوم برای زندی بتن:

عقب گیر با تجربه تیم مازندرانی در یک لحظه با یک پاس طلایی و درجه یک مدافعان تیم میزبان را از جریان بازی خارج کرد و بازیکن زندی بتن در مصافی تک به تک گل سوم و تیرخلاص را به تیم میزبان زد.

حساسیت بازی به اوج رسید. تیم قمی می دانست بازنده نیست

تیم نماینده قم پس از گل سوم سعی در آرامش بازی و ارایه بازی هدفمند ابتدای نیمه دوم خود بود.

گل سوم آناصنعت:

تیم قم به هیچ عنوان به دنبال کسب نتیجه ای جز پیروزی نبود. به همین دلیل به سرعت به بازی بازگشت و روی یک حرکت کاملا تمرین شده با باز کردن بازی در بازی چهار چهار حریف را به اشتباه انداخت و در زمان طلایی پس از گل توانست شوک اصلی را به کلاردشتی ها وارد کرده و به گل سوم برسد.

نماینده قم پس از گل سعی کرد که بازی را در دست بگیرد و با پاس ها و ضربات ضربتی فرصت فکر کردن از تیم حریف را بگیرد.

زندی بتن در این بازی خشن تر از تیم قم بازی می کرد و به هر شکل تلاش می کرد که اجازه بازی سازی را به تیم تاکتیکی قم ندهد.

حرکات بازیکنان زندی بتن به شکلی طراحی شده بود که بیشتر تلاش می کردند که بازی تیم آناصنعت را خنثی کنند و روزی ضد حملات به گل برسند.

اوج حساسیت بازی در دقایق واپسین:

بازی در دقایق واپسین در اوج حساسیت خود دنبال شد و دو تیم دو بار از یک قدمی دروازه توپ های خود را به سقف سالن( آنا صنعت) و کناره دروازه(زندی بتن) زدند تا این بازی حساس و زیبا و تماشاگر پسند با نتیجه سه بر سه به پایان برسد.

غم و اندوه بازیکنان آناصنعت از بازی که می توانستند به بهترین شکل آن را ببرند به شکلی بود که برخی از آنها نای بلند شدن از زمین را هم نداشتند.

نکات بازی:

آنچه در بازی آنا صنعت قابل مشاهده بود موارد زیر است:

بازیکنان جوان آنا صنعت رفته رفته توان تاکتیکی و تکنیکی خود را آشکار می کنند و اعتماد به نفس آنها در یورش بردن های با برنامه و تاکتیکی به دروازه حریف به شکلی است که نشان می دهد که آنها بدون بازی تخریبی و ضد فوتبال به دنبال بردهای فوتسالی و دلچسب هستند.

نکته دیگر آنکه بازیکنان آنا صنعت در برخی دقایق از فضای حیاتی یک سوم خودی غافل می شوند که این نکته نشان دهنده عدم تمرکز و جوانی تیم است که در برخی از دقایق به رقم کوبندگی در توپ گیری، فضای پشت تیم را در اختیار حریف قرار می دادند.

آنا صنعت در فاز هجومی و دفاعی تیمی کوبنده است و فرهاد کشاورز با استفاده از نیروی جوانی و انگیزه بازیکنان، شیوه ای اتخاذ کرده است که جای کم تجربگی بازیکنان را با فعالیت بیشتر رو به جلو و سرعت حملات تغییر دهد. به همین دلیل بازیکنان آناصنعت در بازی های گذشته موقعیت های فراوانی به دست می آورند که به دلیل استرس بازی و همچنین تجربه کم این بازیکنان گلزنی کمتری دارند ولی نکته اصلی آنجا است که این شیوه جایگزین بازی در میانه میدان و اشتباهات بازیکنان در یک سوم دفاعی باشد. به همین دلیل آنا صنعت در دیدارهای گذشته و این بازی به رغم بازی با تیم های بالای جدول نشانی از یک تیم پایین جدولی نداشت و تیم های روبرو با خوش اقبالی و به لطف بازیکنان سطح اول فوتسال ایران و آسیا توانستند از پس تیم قمی برآیند.

نکته دیگری که در بازی تیم قمی به چشم می آید، استرس های لحظه ای در مواقعی از بازی بود که به شدت روی بازیکنان جوان موثر بود. این استرس را می توان در لحظاتی که بازی ملتهب می شد دید.

به تعبیر بهتر زمانی که بازی روال عادی را طی می کرد آناصنعت در بهترین حالت خود عمل می کند ولی در مواقعی که التهاب لحظه ای در بازی ایجاد می شد ضریب اشتباهات بازیکنان جوان آنا به حد اکثر می رسد. به همین دلیل است که مربیان آنا صنعت سعی در ارایه یک فوتبال تهاجمی تر دارند که هم ضمن ارتقای سطح بازیکنان جوان، خطای احتمالی آنها را روی دروازه حریف داشته باشند تا نیمه خودی.

یکی از نکات ضعف آنا صنعت که در این بازی به چشم می خورد. اشتباهات فردی بازیکنان در موقع ضربات آخر و همچنین توپ هایی که پشت دفاع ارسال می شد بود. تمام گل های زندی بتن روی توپ هایی که از سوی عقب گیر و فلنک ها به نقطه کور و پشت عقب گیر به مهاجم تیم مازندرانی می رسید به ثمر رسید. گل هایی که روی تساهل و اشتباهات فردی و لحظه ای بازیکنان و دروازه بان به ثمر رسید.

آنا صنعتی ها به رغم تاکیدات فراوان کشاورز هنوز هم کمتر شوت می زنند. البته شوت های کم از نقاط ضعف عمومی فوتبال ملی و فوتسال است.

البته گل بد نیمه اول نیز کار خود را در ادامه بازی کرد و روحیه دروازه بان آنا صنعت به شدت پس از این گل بهم ریخت. به شکلی که روی گل های بعدی نیز آثار این گل بد به چشم می خورد.

آنا صنعت و بقا

تیم فوتسال آنا صنعت قم در این بازی در حالی مساوی کرد که به راحتی می توانست بازی را ببرد. در واقع این بازی رابه جوانی و اشتباهات فردی تیم خود داد نه بازی تیم حریف.

بازی به شکلی دنبال می شد که به هیچ عنوان جایگاه جدولی این دو تیم را نمی شد از نوع بازی تیم ها متوجه شد.

تیم آنا صنعت در هفته های آینده با حفظ و ارتقای ریتم بازی می تواند حتی بدون دغدغه نسبت به ماندن در لیگ، مسابقات را به اتمام برساند.

نکته پایانی آنکه تیم کشاورز اگر چه تیم انتخاب شده کشاورز نیست ولی مشاهده بازی های این تیم نشان می دهد که کشاورز به خوبی سبک بازی مورد پسند خود را در تیم رد گذاری کرده است و به خوبی می توان این امر را در حرکات بازیکنان و جریان تیم مشاهده کرد. سبک بازی تیم قمی افسوس های دلباختگان ورزش قم را بیشتر می کند که چرا این تیم با این سبک بازی برای بقا در لیگ باید این همه استرس داشته باشد.

آنچه مشخص است آنکه نه کشاورز و نه بازیکنان جوان و با استعداد این تیم خیال سقوط به لیگ پایین تر را ندازند و قطعا با ادامه این روند می توانند به حق اولیه خود یعنی ماندگاری در لیگ برسند.

  • منبع خبر : ایسنا