نقش مشارکت مردم در جهش تولید ایران
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
زهره بختیارزاده فعال سیاسی و اجتماعی، در یادداشتی که به بهانه نامگذاری سال 1403 به نام سال جهش تولید با مشارکت مردم از سوی رهبر معظم انقلاب نوشته است، به نقش مشارکت مردم در جهش تولید ایران پرداخته است.

یادداشت زهرا بختیارزاده: و تعاونوا علی البر و التقوی وال تعاونو علی االثم و العدوان: همواره در راه نیکی و پرهیزکاری با هم تعاون کنید و هرگز در راه گناه و تعدی همکاری ننمائید.

*برآورد ابعاد مشارکت مردمی در جهش تولید

بهمن ماه ۱۳۵۷ و انقلاب اسلامی ایران، حاصل مشارکت مردمی است که به رهبری امام خمینی رحمه الله علیها توانستند تحول
فرهنگی-سیاسی-اقتصادی و اجتماعی را در کشورایران ایجاد نمایند؛ سالیان از آن انقلاب تحول انگیز می گذرد و مردم ایران همچنان نقش اصلی را در پاسداشت و گرامیداشت انقلاب ایفا می نمایند؛ آنچنان که رهبر معظم سال ۱۴۰۳ را به نام جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری نمودند.

در این یادداشت برآنیم، در راستای شفاف سازی و شناخت وظایف مردمی در سال ۱۴۰۳، ابعاد مشارکت را بیان داشته و راهکارهای مربوطه را بررسی نمائیم.

تأثیرات جهش تولید با مشارکت مردم را میتوان از دو بعد، برون کشوری و درون کشوری بررسی نمود.

*بعد برون کشوری

جهش جهانی انقلاب اسلامی ایران را شامل می شود؛

هماهنطور که بهمن ۱۳۵۷ تولد انقلاب اسلامی ایران است، مشارکت مردم در چرخه ی تولید و اقتصاد کشور، جهش جهانی انقلاب را در طیف وسیع‌تر از قبل موجب می گردد؛ و رهبر اندیشمند ایران با برآورد و تجزیه و تحلیل عملکرد نظام اقتصادی کشور، سیاست راهبردی دعوت به حضور مردم در این چرخه ی آینده ساز و تحول انگیز را اتخاذ نمودند؛ به نوعی می توان گفت که استراتژی جهش جهانی پیشرفت نظام جمهوری اسالمی ایران، حرکت از ثبات موجود نشأت گرفته حاصل از تحریم های جهانی و حرکت سریع و به‌هنگام در تمامی ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، هنری و .. پایه گذارده است.

اینکه کشورهای جهان و سیاستمداران‌شان بدانند و ببینند که علی رغم بکاربستن تمام راهکارهای منزوی کننده ایران در عرصه
جهانی، از جمله تحریم، قطع رابطه ی اقتصادی با سایر کشورها، بلوکه نمودن پول های ایران در بانک های جهانی، انواع و اقسام
جنگ های فرهنگی، روانی، ترورهای شخصیتی، سیاسی، عملیات تروریستی در اماکن مذهبی مثل امامزاده شاهچراغ و …، هنوز
مردم ایران در صحنه دفاع از میهن شان حاضرند و با مشارکت همه جانبه در امورات داخلی کشور، عزم را جمع نموده، در مقابل
دشمنان ایستادگی می نمایند، چاره ای جز قبول شکست برای کشورهای سلطه طلب نمی گذارد؛ چرا که آنان تمام تلاش خود را بکار بستند تا میان مردم ایران و کشورشان جدایی عاطفی افکنند، اما در مقابل سیاست طلاق عاطفی، رهبر ایران تشخیص داد که مشارکت مردمی به یاری دولت و نظام بیاید و بیگانگان بدخواه را نا امید گرداند.

*بعد درون کشوری

جهش تولید، با مشارکت مردم ایجاد کننده موارد ذیل است:

-مقاومت در مقابل اختلاس گران و شناسایی این افراد توسط نیروهای خودجوش مردمی؛ مردم متعهدانه مسئولیت مشارکتی خود را
درک نموده و از ارکان و سطوح خرد و کلان اقتصاد کشور، اختلاس گرها را می شناسند و یاری‌گر دولت در این امر می شوند.

-مقاومت در مقابل احتکارگران و شناسایی این افراد

-مقاومت در مقابل عوامل ایجاد کننده تورم در جامعه و شناسایی عاملان

-احترام متقابل به یکدیگر و بهره مندی متقابل، یاری‌گری و یاری رسانی را موجب می شود.

-سازندگی و تعالی سیاسی – اقتصادی – فرهنگی – اجتماعی و هنری؛ در مبحث سازندگی و تعالی با توجه به اینکه مشارکت بازخوردها را با دریافت از یکدیگر، سریعتر به مردم منتقل می نماید، و موجب تقویت روحیه نتیجه گرایی در میان انسان ها می شود، می توان گفت این روحیه مضاعف سازندگی و تعالی را از طریق بالندگی و توسعه مهارت های فردی، ارتقاء دانش فردی و همگانی، تجربه اندوزی و تعالی اعتماد به نفس و عزت نفس مردمی، استفاده از تجارب یکدیگر و در نهایت ایجاد روحیه تسهیل‌گری را در جامعه سبب می گردد.

تسهیل‌گری خود نگاه متعالی به امورات زندگی و توان مضاعف در حل و فصل مسائل و مشکلات زندگی را موجب می شود.

نکته اصلی و پایانی این یادداشت که بنده برآنم تا پیرامون این نکته تحقیقات بیشتری از سوی علمای اقتصادی جامعه صورت بپذیرد، این است که جهش تولید با مشارکت مردم می بایست در تمامی ابعاد و زوایای اقتصادی مثل صادرات و واردات صنایع دستی و هنری و آثار این عرصه، علمی، فرهنگی مثل تولیدات محتوا، اجتماعی، و … صورت بپذیرد؛ در نتیجه تمامی این موارد موجبات توسعه فرآیندهای اقتصادی جامعه را از طریقه صادرات آنان در عرصه های جهانی و کسب درآمد ملی سبب می گردد.

اللهم عجل لولیک الفرج

زهره بختیارزاده

  • نویسنده : زهره بختیارزاده