طرح ترسیب کربن شهرستان محلات به اتمام رسید
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
رئیس اداره بیابان اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی از اتمام پروژه نهال‌کاری در منطقه توتک و طرح ترسیب کربن شهرستان محلات در مساحت 70 هکتاری خبر داد و گفت: استقرار نهال‌کاری در منطقه مذکور حدود 80 درصد و گونه‌های کاشته شده از نوع تاغ و آتریپکلس است که از شادابی مناسبی برخوردار هستند.

به گزارش خبرنگار کارگر ایرانی «ایونا» از اراک، آتنا فرجی در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های استان مرکزی، افزود: این پروژه از محل اعتبارات ملی مقابله با بیابان‌زایی انجام شده است. از ابتدای سال ۱۴۰۲ تزریق حدود یک میلیارد ریال اعتبار از محل اعتبارات ملی آغاز شده و در این طرح تاکنون ۶ دوره آبیاری و یک دوره واکاری انجام شده است.

وی ادامه داد: این پروژه در ادامه عملیات نهال‌کاری منطقه توتک و همچنین طرح ترسیب کربن شهرستان محلات در سنوات گذشته انجام شده است. از تمامی وسعت این پروژه، حدود ۳۰ درصد نهال تاغ و ۷۰ درصد آتریپلکس کاشته شده است. در این پروژه در مجموع ۱۲ هزار اصله نهال کاشته شده است.

رئیس اداره بیابان اداره‌کل منابع‌طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی اظهار داشت: فرسایش بادی و ایجاد گرد و غبار یکی از مهم‌ترین جنبه‌های ظهور پدیده بیابان‌زایی است که در صورت مهار نشدن خسارت قابل توجه و جبران ناپذیری به عرصه‌های زیستی و کشاورزی وارد می‌کند.

فرجی به وسعت استان مرکزی و حجم عرصه‌های منابع‌طبیعی این استان در سطح کشور اشاره داشته و تصریح کرد: این استان با ۲۹ هزار و ۵۳۰ کیلومتر مربع وسعت، حدود ۱٫۸۲ درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده است که ۷۰ درصد آن را عرصه‌های منابع‌طبیعی تشکیل می‌دهند.