کنترل تورم بخش صنعت در اردیبهشت ماه
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
طبق این گزارش مرکز آمار، اقتصاد ایران در بخش تولیدات صنعتی با کاهش نامحسوس و اندک تورم برای تولیدکننده مواجه بوده است.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، مرکز آمار ایران با انتشار گزارش نرخ تورم بخش صنعت، از کنترل این نرخ در ماه اردیبهشت امسال خبر داد.

طبق این گزارش، اقتصاد ایران در بخش تولیدات صنعتی با کاهش نامحسوس و اندک تورم برای تولیدکننده مواجه بوده است. در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۳.۳ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۴.۳ درصد)، ۱.۰ واحد درصد کاهش داشته است.

کاهش تورم ماهانه نسبت به فروردین

در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت نسبت به ماه قبل (تورم ماهانه) ۳.۳ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۴.۳ درصد)، ۱.۰ واحد درصد کاهش داشته است.

طبق گزارش مرکز آمار، در ماه اردیبهشت بیشترین تورم ماهانه با ۱۲.۶ درصد مربوط به گروه «ساخت انواع آشامیدنی‌ها» و کمترین تورم ماهانه با ۰.۵ درصد مربوط به گروه «ساخت کُک و فراورده‌های حاصل از پالایش نفت» است. همچنین در این ماه گروه‌های «ساخت سایر تجهیزات حمل ونقل» و «ساخت فلزات پایه» به ترتیب با تورم ۰.۵- درصد و ۰.۴- درصد مواجه بوده‌اند.

کاهش تورم سالانه برای اردیبهشت ماه

همچنین در اردیبهشت ماه ۱۴۰۳، درصد تغییرات شاخص قیمت تولیدکننده بخش صنعت در دوازده ماهه‌ی منتهی به این ماه نسبت به دوره مشابه در سال قبل، ۲۸.۹ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در ماه قبل (۲۹.۲ درصد)، ۰.۳ واحد درصد کاهش داشته است.

به عبارتی، میانگین قیمت دریافتی توسط تولیدکنندگان محصولات صنعتی به ازای تولید کالاهای خود در داخل کشور، در دوازده ماه منتهی به اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۲۸.۹ درصد افزایش دارد. در این ماه بیشترین تورم سالانه با ۶۰.۳ درصد مربوط به گروه «ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات طبقه‌بندی نشده» و کمترین تورم سالانه با ۱۵.۴ درصد مربوط به گروه «تولید کاغذ و محصولات کاغذی» است.