انتشار گزارش هشت کشور نقض‌کننده حقوق کارگران پوشاک توسط «ITUC»
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
تشکل جهانی ITUC کشورهای: میانمار، بنگلادش، ترکیه، گواتمالا، مصر، فیلیپین، تونس و اکوادور را به‌ترتیب، بدترین کشورها برای کارگران صنعت پوشاک ارزیابی کرد.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری با انتشار گزارشی، اسامی هشت کشور اصلی نقض کننده حقوق کارگران بخش نساجی و پوشاک را اعلام و جزئیات برخی سوءاستفاده‌های غیرقانونی و غیرانسانی این کشورها از نیروی کار را فاش ساخت.

بر اساس این گزارش جدید، هشت کشور یاد شده از بدترین کشورها برای کارگران نیز محسوب می‌شوند. همچنین این کشورها مقصدهای محبوب شرکت‌های چندملیتی صنعت جهانی پوشاک جهان حساب می‌شوند که بیشترین بازار فروش و تولیدشان دقیقا در آسیا و آمریکای مرکزی است.

گزارشی با عنوان «شاخص حقوق جهانی ITUC ۲۰۲۴» مدعی شده که سیاست‌گذاران و رهبران تجاری در سطح جهان به طور فعال حقوق کارگران را برای مطالبه دستمزد عادلانه‌تر و استفاده قانونی از حق خود برای کار در سطوح درآمدی بالاتر نقض می‌کنند و با صدور کار و سرمایه به کشورهای دارای بنیان حقوق کار ضعیف، هزینه تولید را کاهش و سود خود را با سرکوب مزدی کارگران بالا می‌برند.

کنفدراسیون بین‌المللی اتحادیه‌های کارگری (ITUC) که این گزارش را با یک مطالعه ۱۱ ساله به‌دست آورده است، می‌گوید: جریان راست اقتصادی بطور عمده در جهان درحال گسترش میان کشورهاست و در این مسیر از صندوق‌های رای استفاده کرده و نیازمند تضعیف حقوق کار در برخی کشورهای درحال توسعه است.

براساس این گزارش، تمامی هشت کشور یادشده در عرصه صنعت پوشاک، حق چانه زنی و حق اعتراض صنفی را بطور جدی نقض کردند و این روند از سال ۲۰۲۲ تا امسال (۲۰۲۴) تشدید شده است.

در این گزارش آمده است: «در یک تحول عمیقا نگران‌کننده در سال جاری میلادی، ۵۰ درصد از کشورهای جهان به‌طور خودسرانه اعضای اتحادیه‌های کارگری را دستگیر یا بازداشت کردند که ۴ درصد بیش از سال ۲۰۲۱ میلادی است.»

فهرست هشت کشوری که بدترین شرایط را (به ترتیب از بیشترین نقض حقوق کار) برای کارگران بخش پوشاک رقم زدند، به شرح ذیل است:

۱: میانمار ۲: بنگلادش ۳: ترکیه ۴: گواتمالا ۵: مصر ۶: فیلیپین ۷: تونس ۸: اکوادور.

  • منبع خبر : ایلنا