دستورالعمل‌های ایمنی ماه محرم آتش‌نشانی قم برای هیئت‌ها و تکایا/ لزوم رعایت نکات ایمنی برای امنیت عزاداران
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قم در اطلاعیه‌ای، دستورالعمل‌های ایمنی ماه محرم را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، در دستورالعمل سازمان آتش‌نشانی قم از مسئولان هیات مذهبی و تکایا برای جلوگیری از بروز هرگونه حادثه احتمالی خواستار توجه به این توصیه‌ها شده است.

۱-     استقرار بناهای تجمعی در همه موارد باید به نحوی باشد که درهای اصلی ورود و خروج آن‌ها دست‌کم به یک‌راه همگانی به‌طور مستقیم باز شود.

۲-     برای محل تجمع عزاداران حتماً باید معبر خروج اضطراری علاوه بر حدودی اصلی پیش‌بینی شود.

۳-     برای افراد سالخورده و اطفال و بانوان حتماً باید مکانی در نزدیک‌ترین نقطه به خروج بی‌خطر پیش‌بینی شود.

۴-     راه‌های خروج باید دارای ظرفیت کافی برای تخلیه هم‌زمان کلیه متصرفان باشد.

۵-     در فضاهای تجمعی پرتراکم مانند زیارتگاه‌ها مساجد حسینیه‌ها نمازخانه‌ها به ازای ۵۰ تا ۳۰۰ نفر تو خروج دور از هم از ۳۰۱ تا هزار نفر خروجی و بیشتر از هزار نفر چهار خروجی پیش‌بینی شود.

۶-     رعایت فاصله مناسب سیم برق اتصالات و ادوات برقی از مواد و مصالح قابل اشتغال مانند پرده فرش تابلو و غیره الزامی است.

۷-     فیوز برق باید استاندارد بوده و از استفاده از فیوزهای تقویت‌شده و غیراستاندارد جدا خودداری شود و اخذ انشعابات متعدد از یک پریز برق ممنوع می‌باشد.

۸-     استفاده از لامپ‌های برق ولتاژ بالا و بدون حباب و حفاظ ممنوع است.

۹-     قبل از استفاده از وسایل گرمازا از استاندارد و سالم بودن آن‌ها اطمینان حاصل شود.

۱۰-     در صورت استفاده از بخاری‌های نفتی بایستی قبل از پر کردن منبع سوخت اقدام به خاموش کردن آن‌ها نمود.

۱۱-     از بخاری‌های کارگاهی بدون دودکش هیزم سوز شعله دوریان و بدون حفاظ و غیره در داخل تکایا استفاده نشود.

۱۲-     در اخذ انشعابات از لوله‌کشی حتماً از شیلنگ‌های فشارقوی گاز مخصوص در دست مناسب استفاده شود و عبور دادن دودکش بخاری‌ها از سقف که از برزنت یا مواد قابل اشتعال می‌باشد که در آن خودداری شود.

۱۳-     رعایت حداقل یک متر فاصله بین وسایل گرمازا و لوازم مقابلش مانند پشتی فرش پرچم و غیر الزامی است و در قسمت تلخ و حتماً باید معابر و خروج سریع تدارک دیده شود.

۱۴-     از ورود کودکان به قسمت طبخ غذا جلوگیری شود در صورت نیاز به نگهداری مواد نفتی و سیلندرهای گاز مکان مناسب خارج از قسمت فضای عمومی در نظر گرفته شود.

۱۵-     از نگهداری مواد نفتی و مایعات قابل اشتعال در داخل سالن و محل تبلیغ غذا خودداری شود.

۱۶-     درصورتی‌که از هیزم برای پخت‌وپز استفاده می‌شود حتماً باید آب کافی و حداقل یک شیلنگ برای اطفاء آتش‌سوزی‌های احتمالی پیش‌بینی شود و از نگهداری مواد نفتی و مایعات قابل اشتعال در داخل سالن و محل غذا خودداری شود.

۱۷-     قبل از برگزاری مراسم شبکه برق و لوازم الکتریکی و وسایل گرمازا موردبررسی قرار بگیرد و ایجاد شبکه آب‌رسانی و آتش‌نشانی در مساجد و حسینیه‌ها ضروری است باید به نحوی طراحی و نصب شود که امکان پوشش دهی لازم را به کلیه نقاط داشته و ظرفیت مخازن آن با توجه به فاصله ایستگاه آتش‌نشانی محل تعیین و حداقل برای مدت‌زمان ۱۵ دقیقه در نظر گرفته شود.

۱۸-     قبل از بهره‌برداری دستگاه حرارت زمان مانند بخاری‌ها سیستم حرارت مرکزی و غیره دودکش را نظافت و از باز بودن مسیر دودکش اطمینان حاصل شود دودکش در ناحیه منطقه فضای سبز باید مجهز به کلاهک باشند تا از افتادن اجسام داخل دودکش و همچنین کوه همچنین کوران هوا در زمان ورزش تندبادها مصون بماند.