خانه احزاب از مطالبه گری مردم حمایت می کند
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
رییس خانه احزاب ایران، تاکید کرد: خانه احزاب هرگونه به هم زدن نظم و امنیت اجتماعی و تخریب و ترور را محکوم کرده، اما از مطالبه گری مردم و شنیدن صدای اقشار مختلف حمایت می کند.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی«ایونا»، منوچهر متکی در اولین نشست مطبوعاتی در دوره ریاست جدید خانه احزاب ایران، بیان کرد: ما در آستانه بیست و دومین سالگرد خانه احزاب بوده و هشتمین دوره خانه احزاب ساماندهی شده است. در مجمع عمومی اخیر خانه احزاب هیات رییسه تکمیل شد و کار جدی خانه احزاب در دور جدید شروع شده است.

وی تاکید کرد که خانه احزاب خانه ای است که اهل این خانه با سلیقه های مختلف سیاسی و شناخته شده در کشور کنار هم جمع شده‌اند.

وی در ادامه اظهار کرد: خانه احزاب دارای یک ساختار مردم سالارانه است و گرایش‌های سیاسی مختلف در آن کنار هم جمع شده‌اند. شاید اولین و مهم‌ترین جایگاه به عنوان یک مجموعه مردم نهاد را دارد که نگرش‌های مبتنی بر اصول‌گرایی و اصلاحات‌گرایی و مستقلین‌گرایی در کنار هم قرار گرفته‌اند. این سه نگرش نهایی در همه ساختارهای خانه احزاب حضور دارد و در همه بخش‌ها، بخش قابل توجهی دارد. همه مسئولیت‌های خانه احزاب در بین این سه نگرش سیاسی در گردش است از ریاست خانه احزاب تا ریاست کمیته‌های مختلف در دست این سه نگرش سیاسی قرار دارد.

متکی اظهار کرد: در شورای مرکزی خانه احزاب ۳۶ حزب وجود دارد. بخشی به عنوان اعضای هیات رئیسه و بخشی به عنوان روسای کمیته‌ها و برخی به عنوان عضو شورای مرکزی هستند. خانه احزاب با هدف همراهی با مردم در راستای تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی شکل گرفته و از سوی دیگر این رسالت را دارد تا مسائل کشور را رصد کرده و نقدها و انتقادات خود را در حوزه ناکارآمدی‌ها در چارچوب قانون بیان کند.

رییس خانه احزاب ایران در ادامه تصریح کرد: دو رسالت اصلی خانه احزاب عبارت است از همگامی با مردم در راستای تحقق آرمان‌های امام خمینی (ره)، آموزه‌های رهبری و اهداف انقلاب در جهت حکمرانی صحیح در کشور و همچنین رصد مسائل کشور و بیان نقدها و اشکالات و ناکارآمدی‌ها .

متکی همچنین یادآورشد: خانه احزاب علی‌رغم تلاش روسا در دوره‌های پیشین هنوز جایگاه خود را در جامعه پیدا نکرده است. قبل از انقلاب احزاب کشور یا از سوی رژیم گذاشته شده بودند یا دیگران آنها را ساخته بودند و مردم احساس غرابتی با آنها نداشتند، اما بعد از انقلاب احزاب متعددی شکل گرفت.

وی در ادامه تصریح کرد: ما بعد از انقلاب ۲۵۰ تشکل سیاسی در کشور داشتیم که در سال‌های اخیر به ۱۳۰ حزب تقلیل پیدا کردند جز تعداد محدودی از احزاب فراگیر که بخش ملی نیز دارند و در انتخابات تعیین کننده هستند، مابقی آن طور که باید و شاید فعال نیستند. دولت‌ها نیز توجه لازم را به احزاب نداشتند و ترجیح دادند که آرام‌تر از کنار آنها رد شوند.

وی افزود: همه این عوامل دست به دست هم داده تا احزاب جایگاه خود را پیدا نکنند. مردم هم احزاب را به عنوان یک حرکت مبتنی بر چارچوب نظام نوین و اسلامی که می‌تواند نقش‌آفرین باشد، تصور نمی‌کنند.

رییس خانه احزاب ایران ادامه داد: در دوره جدید با دعوت از صاحبنظران در خانه احزاب ایران به دنبال این هستیم که کارکرد حزبی را ارتقاء دهیم و سعی داریم این موضوع را تبیین کنیم که کارکرد حزبی در منافات با نظام اسلامی نیست. از چندین تن از اساتید بزرگ حوزه دعوت کردیم تا در جلسات ما شرکت کنند. بخش دیگر کار ما بر روی کارکرد احزاب در مسائل اجتماعی و حوادث مختلف جامعه است. احزاب باید حساسیت خود را نسبت به مسائل اجتماعی نشان داده و دیدگاه‌های خود را بیان کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: از سوی دیگر ما در اهداف هفت‌گانه خانه احزاب هیچ جایی برای نحوه تعامل خانه احزاب با حکمرانی و کشورداری نداریم و درصدد هستیم تا این حوزه را تقویت کنیم. خانه احزاب باید با حکمرانی و دولت تعامل داشته باشد. در جاهای لازم با دولت همراهی داشته و در جای لازم نیز دولت را نقد کند. در مسائل اخیر که واقع شد اعم از تحولات و مطالبات مردم و اعم از اغتشاشات و ترورها خانه احزاب سعی کرد ورود داشته و جلساتی را تشکیل داد. امیدواریم احزاب بتوانند جایگاه خود را پیدا کنند.

متکی در ادامه در پاسخ به پرسشی پیرامون جزییات نشست امیرعبداللهیان با وزرای امور خارجه سابق بیان کرد: این اولین دعوت وزیر امور خارجه از وزرای خارجه سابق جمهوری اسلامی ایران بود که اکثر آنها به جز یک مورد که به مشکل خورده بود در این نشست حضور یافتند. در این نشست فرصت گفت و شنودی فراهم شد و وزیر امور خارجه گزارشی پیرامون موضوعات مختلف در حوزه سیاست خارجی از جمله گفت‌ و گوهای هسته‌ای، تحولات اوکراین، مساله پهپادها و برخی موضوعات دیگر در حوزه سیاست خارجی ارائه کرد.

رییس خانه احزاب ایران در ادامه در پاسخ به پرسشی پیرامون ضرورت برخورد با احزاب صوری بیان کرد: همانطور که می‌دانید براساس قانون کمیسیون ماده ۱۰ احزاب و تشکل‌های سیاسی شکل گرفته که در آن بخشی از مدیران وزارت کشور و نمایندگان مجلس شورای اسلامی و نمایندگان دستگاه‌های مختلف حضور دارند. دستوالعمل‌هایی وجود دارد که برای صدور مجوز هر حزب در صورت همخوانی با دستورالعمل‌ها مجوز احزاب از سوی این کمیسیون صادر می‌شود. اگر تشکل‌ها در سطح ملی هستند باید مجمع عمومی خود را با حضور حداقل ۳۰۰ نفر تشکیل دهند و با دارا بودن سایر مشخصات می‌توانند مجوز حزب خود را دریافت کنند.

وی ادامه داد : اخیرا کمیسیون ماده ۱۰ احزاب فعال شده و کارکرد احزاب را نیز مدنظر قرار داده است و نکته حائز اهمیت این است که احزاب باید خودشان را جدی بگیرند. در هفته‌ای که گذشت خانه احزاب ایران جلسه‌ای را با معاون سیاسی وزیر کشور تشکیل داد که در آن پیرامون چگونگی تعامل با وزارت کشور بحث‌هایی صورت گرفت. در این نشست تاکید شد که دولت توجه لازم را به احزاب ندارد. مردم هم احزاب را تحویل نمی‌گیرند، بنده اضافه کردم که علاوه بر دولت و مردم خود احزاب نیز خود را جدی نمی‌گیرند. اگر احزاب خود را جدی می‌گرفتند می‌توانستند در جامعه نقش‌ آفرین باشند. امیدواریم بتوانیم نقش آفرینی احزاب را ارتقاء دهیم.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی پیرامون دستاوردهای خانه احزاب و بودجه احزاب بیان کرد: قبل از سال ۱۳۹۷ احزاب بودجه‌ای را از دولت دریافت می‌کردند. از سال ۱۳۹۷ به بعد این پرداخت به خانه احزاب سپرده شد و پس از دریافت از دولت براساس چارچوب‌های تعریف شده سهم هر حزبی پرداخت می‌شود، اما در خصوص عملکرد خانه احزاب معمولا براساس شرایط جامعه پیرامون موضوعات داخلی و خارجی نشست‌هایی برگزار می‌شود و خانه احزاب دیدگاه‌های خود را پیرامون این موضوع‌ها بیان می‌کند.بخشی از کارها نیز در کمیته‌های تخصصی خانه احزاب دنبال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اخیرا نشستی را خانه احزاب با رئیس شورای عالی تبلیغات برگزار کرد و در این نشست رئیس این شورا تاکید داشت که ما فقط برگزاری مناسبت‌ها را مدیریت می‌کنیم اما محتوای مسائل جامعه را رصد نمی‌کنیم. بنا شد در این حوزه وارد گفت‌وگو شویم و در دوره مدیریت جدید این شورا در این حوزه ما به آنها کمک کنیم.

رییس خانه احزاب ایران در ادامه گفت: خانه احزاب و شورای عالی تبلیغات برای بررسی تحولات اخیر و اغتشاشات جلساتی را برگزار خواهد کرد، ما در شورای مرکزی خانه احزاب ایران بحث کردیم و تاکید داشتیم که هرگونه بهم زدن نظم و امنیت اجتماعی و تخریب و ترور را محکوم کرده اما در مقابل از مطالبه‌گری حمایت می‌کنیم حرف و نظر مردم و اقشار مختلف باید شنیده شود. مطالبه اقشار مختلف باید شنیده شود. اگر همه مطالبات مردم نیز برآورده شدنی نباشد، اما همه آنها شنیدنی از سوی نظام و دولت است.

متکی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که کمیسیون ماده ۱۰ احزاب تاکید دارند که مجمع عمومی احزاب باید ۳۰۰ نفره باشد اما این مورد از سوی برخی احزاب مورد انتقاد قرار گرفته است، تصریح کرد: قاعدتا مرجع قانونی برای صدور مجوز فعالیت احزاب کمیسیون ماده ۱۰ بوده که دستورالعمل‌های آن طی سال‌های اخیر کاملا مشخص است. این‌که مجمع عمومی احزاب باید ۳۰۰ نفره باشد تکلیف غیرقابل اجرایی نیست اگر حزبی مدعی است که در سطح ملی می‌خواهد کار کند اگر نتواند برای مجمع عمومی خود ۳۰۰ نفر را جذب کند باید در فعالیت، جایگاه و نفوذ خود تجدید نظر کند. کسانی که این مراحل را طی نکنند از سوی وزارت کشور به خانه احزاب معرفی نمی‌شوند.

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی پیرامون اقدامات برای تقویت ارتباط احزاب ایران با احزاب کشورهای دیگر بیان کرد: ما مجموعه‌ای از احزاب آسیایی را داریم که خانه احزاب نیز در آن عضو هستند. اخیرا اجلاس سالانه نیز در استانبول تشکیل شد حتی برخی از احزاب خانه احزاب با احزاب سایر کشورها ارتباط دارند، در هیچ جای دیگری چنین خانه احزابی وجود ندارد که هم احزاب حاکمیتی و هم احزاب اپوزسیون در آنجا جمع شده و مسائل را بررسی کنند، این نمونه‌ای از وفاق ملی است. ما در خانه احزاب دیدگاه‌های سیاسی متفاوتی داریم اما یکسری مشترکاتی ما را دور هم جمع کرده است اعتقادات، کشور، قانون اساسی و نظام بین همه این گرایش‌ها مشترک است ما براساس این مشترکات گردهم جمع شده و به اختلاف‌ها نیز احترام می‌گذاریم. اگر لازم باشد دیدگاه‌های خود را نیز مطرح می‌کنیم.

رییس خانه احزاب ایران در پایان در پاسخ به پرسشی پیرامون ارتباط دولت سیزدهم با احزاب بیان کرد: در حوزه تعامل وزارت کشور و دستگاه‌های مختلف با خانه احزاب باید بگویم که دراین دولت یک تعامل مثبت مبتنی بر اعتماد رو به جلو ایجاد شده است. ما این کار را به فال نیک می‌گیریم برای اولین بار در سال‌های اخیر معاون سیاسی وزارت کشور در شورای مرکزی خانه احزاب ایران شرکت کرد.

وی افزود: درخواست کردیم که با وزیر کشور دیدار داشته و نقطه نظرات خود را به ایشان مطرح کنیم. ما در تلاش هستیم که جلوتر از اینها حرکت کنیم ما انتظار داریم که با رئیس جمهور دیدار کرده و نقطه نظرات ایشان را از زبان خودشان بشنویم ما علاقه‌مند هستیم با مجلس شورای اسلامی تعامل داشته باشیم و چندین پیغام فرستاده‌ایم که با کمیسیون امور داخلی که در حال بررسی قوانین پیرامون برگزاری اجتماعات یا قانون انتخابات است نشست مشترکی برگزار کنیم. از ارگان‌های مختلف با ما تماس می‌گیرند تا نظرات خانه احزاب را در خصوص مسائل داشته باشند ما علاقه‌مند هستیم که با رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس قوه قضاییه دیدار کنیم و نقطه نظرات خود را به آنها منتقل کنیم. در صورت تحقق این انتظارات می‌توان گفت که روابط خانه احزاب با دولت به حد مطلوبی رسیده است.