حفاری ۱۸۰۰ متر از تونل متروی قم به صورت سنتی انجام می‌شود
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
معاون فنی و اجرایی سازمان قطار شهری قم گفت: بالغ بر ۱۲ کیلومتر از تونل خط A متروی قم لاینینگ و حفاری آن انجام گرفته و قطعه انتهایی آن به طول هزار و ۸۰۰ متر از میدان بقیه الله تا مسجد مقدس جمکران باقیمانده است.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، عماد معینی در حاشیه بازدید اصحاب رسانه از پروژه های شهری قم در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: بالغ بر ۱۲ کیلومتر از تونل خط A متروی قم حفاری شده است و قطعه انتهایی آن به طول هزار و ۸۰۰ متر از میدان بقیه الله تا مسجد مقدس جمکران باقیمانده است.

وی افزود: پس از انجام حفاری این قطعه، کل تونل فاز دو به اتمام می رسد و محدوده شمال غرب شهر قم به جنوب شرق شهر و مسجد مقدس جمکران با تونلی به ارتفاع ۹ متر در عمق ۲۴ متری به یکدیگر متصل می شوند.

معاون فنی و اجرایی سازمان قطار شهری قم بیان کرد: محدوده قلعه کامکار به میدان مطهری از قبل با تونل وصل شده و با اجرای این پروژه میدان مطهری و حرم مطهر به مسجد مقدس جمکران متصل می شود و سپس وارد ساخت ایستگاه های فاز ۲ و خطوط مسیر می شویم.

وی گفت: این تونل که در حال احداث است به روش اتریشی و سنتی حفاری و لاینینگ می شود و در مدت ۲ سال تکمیل خواهد شد.

به گفته معینی، با اجرای این پروژه تونل خط A متروی قم به طول ۱۴ کیلومتر به اتمام می رسد و پس از آن به مرحله احداث ایستگاه ها و خطوط روسازی حرکت می کنیم.

وی با بیان اینکه تونل مترو از محدوده تاریخی قلی درویش که بافت تاریخی است، فاصله دارد، افزود: مترو از محدوده قلعه کامکار، میدان کشاورز، چهار راه معصومیه، میدان سعیدی و میدان مطهری و محدوده بازار حرکت می کند و با هیچ تپه باستانی در مسیر مواجه نشده ایم.

معاون فنی و اجرایی سازمان قطار شهری قم گفت: هزینه احداث هر کیلومتر مترو حدودا ۴۵ میلیون یورو یعنی ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است و هزینه حفاری هر متر تونل سنتی نیز ۳۵۰ میلیارد تومان می شود.