«حسین عبداللهی» به اصول حرفه ای و آزادی بیان پایبند بود
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
«مجید رضاییان» استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم معتقد است: زنده یاد حسین عبداللهی چهره ای متعهد به انقلاب بود و آرمان ملی را صدای مردم نگه داشت؛ او افزود: «حسین عبداللهی» به اصول حرفه ای و آزادی بیان پایبند بود.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، هفته نامه قم بزرگ بمناسبت ارتحال «حسین عبداللهی» روزنامه نگار برجسته کشور، مدیرمسئول روزنامه آرمان ملی و روزنامه ایمان، گفت وگویی با مجید رضاییان استاد دانشگاه و پژوهشگر ژورنالیسم انجام داده است؛ متن کامل این گفت وگو که توسط حمید شجاعی انجام شده، به شرح ذیل است:

بدون شک افرادی که حسین عبداللهی، مدیر مسئول و صاحب امتیاز روزنامه سراسری «آرمان ملی» و روزنامه ایمان استان قم را می شناختند، به خوبی می دانستند که وی از آن دسته افرای بود که فقدانش خسران جبران ناپذیری برای جامعه رسانه‌ای کشور محسوب می شود.

مدیری توانا، کار بلد، که نه تنها همواره در میان رسانه‌ها پیش رو بود؛ بلکه یک کارشناس در حوزه مسائل سیاسی نیز بشمار می‌رفت. اما شاید آنچه که بیش از همه برای همکاران آن مرحوم در روزنامه «آرمان ملی» و روزنامه «ایمان» بسیار خاطره‌انگیز می‌نماید رفتار گرم، صمیمی و پدرانه‌ای بود که حاج حسین با همکاران روزنامه داشت. مردی که هیچ زمان منافع و مصالح ملی را به منافع شخصی ترجیح نداد و با رعایت اصول اخلاقی در چارچوب رسانه ای کوشید صدای مردم باشد. حسین عبداللهی چهره ای متعهد به انقلاب بود و آرمان ملی را صدای مردم نگه داشت.

در این راستا برای بررسی ابعاد شخصیتی و عملکرد زنده یاد حسین عبداللهی در قامت یک فعال رسانه‌ای، مدیر مسئول روزنامه «آرمان ملی» و‌ «ایمان قم» با دکتر مجید رضاییان استاد دانشگاه، پژوهشگر ژورنالیسم و از دوستان حاج حسین عبداللهی گفت و گویی انجام دادیم که حاوی نکات قابل تاملی است.

* با توجه به شناختی که از ابعاد مختلف رویکردی و عملکردی زنده یاد حسین عبدالهی مدیر مسئول و سردبیر روزنامه آرمان ملی و روزنامه ایمان در حوزه‌های مختلف داشتید؛ ارزیابی شما از شخصیت ایشان چیست؟

با عرض تسلیت به جامعه رسانه ای و خانواده ایشان، ذکر چند نکته در مورد شخصیت حرفه‌ای و رسانه‌ای مرحوم عبداللهی، می‌تواند، تسکینی بردل غمدیده خانواده وی و جامعه رسانه‌ای کشور به حساب بیاید. صاحب امتیاز و مدیر مسئول روزنامه آرمان ملی را می‌توان از چند منظر که در طول مدت کار مطبوعاتی‌ انجام داد، بررسی کرد. تعهد و علاقه وی به آرمان های انقلاب و ارزش‌های این نظام، از وی چهره‌ای متعهد و پایبند به اصول اخلاقی ساخت. آیتم دوم را می‌توان به حرفه‌ای بودن ‌وی در کار روزنامه و رسانه اشاره کرد. در این حرفه یک فرد رسانه‌ای یا باید حرفه‌ای باشد یا به آن نگاه روزمرگی داشته باشد و این دو امر بسیار با یکدیگر متفاوت است. به نظر من حسین عبداللهی یک فرد متعهد به اصول، و کار حرفه‌ای روزنامه‌نگاری و رسانه بود که قابل تحسین است.

* در شرایطی که رسانه‌های مستقل و غیر دولتی اغلب با مشکلاتی از جمله تنگنا‌های مالی و بعضا و تأثیرات و فشار برخی جریانات روبه رو هستند؛ مرحوم عبدالهی توانست روزنامه آرمان ملی را به خوبی مدیریت و اداره کند؛ ارزیابی شما در این خصوص چگونه است؟

اتفاقاً این عامل سومی است که باید به آن اشاره کرد. برکسی پوشیده نیست که روزنامه، خبرگزاری، سایت‌های خبری و حتی کانال‌های خبری در شبکه‌های اجتماعی، مستلزم اقتصاد رسانه و تحمل فشار‌ها و تنگنا‌های مالی هستند که گاه، مدیران رسانه‌ای را وادار به بده و بستان‌های حمایتی از برخی سازمان و ارگان‌ها می‌کند. اما‌ ایشان در این امور بسیار حرفه ای بود و حاضر نمی‌شد که اصول و آزادگی خود را فدای اقتصاد رسانه کند و همواره بر چارجوب اخلاقی، تأکید داشت، حتی شاهد این امر بودیم در روز‌هایی که دولت وقت با سهل انگاری، واکسیناسیون را به تأخیر می انداخت و روزانه صد‌ها نفر از هموطنان ما جانشان را از دست دادند، روزنامه آرمان ملی با وجود اینکه یک رسانه همسو با دولت محسوب می‌شد، اما منتقد جدی دولت قبل و وزارت بهداشت این دولت بود و بابت این موضوع هزینه‌های بسیار داد. زنده یاد حسین عبداللهی در مضیقه‌های مالی و تنگنا‌های اقتصادی قرار می‌گرفت، اما از اصول حرفه‌ای که همانا یکی از ارکان آن صدای مردم در این رسانه بود، کوتاه نمی‌آمد.

* عملکرد مدیر مسئول فقید آرمان ملی را در حوزه حرفه‌ای روزنامه‌نگاری چگونه ارزیابی می کنید؟

در کشورهای جهان از جمله کشور ما، روزنامه‌نگاری تابع مکتب آمریکایی یا فرانسوی است. شما برای اداره رسانه باید یکی از این دو مکتب را انتخاب کنید. زمانی پیش می‌آید که برای غلبه بر مشکلات، شما مجبورید از اصول خود خارج شوید تا رسانه به حیات خود ادامه دهد، اما‌ ایشان با رعایت همه اصول و ارزش‌های اخلاقی و قانونی که به آن پایبند و معتقد بود، هرگز حاضر نشد میان بقای رسانه و آزادی بیان صرفاً بقای رسانه مانند مکتب آمریکایی را انتخاب نماید. او آزادی بیان را ترجیح داد و در جمع انجمن روزنامه‌های غیر دولتی، حسین عبداللهی به عنوان مدیر روزنامه آرمان ملی، در آن انجمن فعال بود.

* مرحوم عبداللهی به گواه بسیاری از همکاران رسانه‌ای جزء معدود افرادی بود که بر پایه استقلال رسانه‌ای بر پایه واقع گرایی و آزاد‌اندیشی حرکت می‌کرد، با توجه به چهار آیتمی که در مورد او اشاره داشتید، چه برداشتی می‌توان از شخصیت وی داشت؟

زمانی که چهار آیتم مذکور را در کنار یکدیگر قرار می‌دهیم و اگر منصفانه به آن نگاه بگوییم، این عوامل در میان مدیران رسانه به نوعی کمیاب شده است. ما مدیران روزنامه و رسانه‌هایی را داریم که فاقد تجربه کار حرفه‌ای در رسانه هستند، اما امروزه مدیر یک روزنامه یا رسانه در فضای وب هستند. بهرحال اصول آن‌ها بیش از آنکه اصول روزنامه‌نگاری باشد، اصول مدیریتی و مقام رسانه است. گاه رسانه عاملی می‌شود برای کسب یکسری امتیازات، ولی ما مدیرانی را در رسانه‌ها داریم که نگاهشان این نیست و با حرفه‌ای‌گری به این امر نگاه می‌کنند. آنها با اخلاق هستند، ارزش مدارند؛ هرچند که در رسانه‌های ما خیلی کم، ولی ارزشمند هستند. اگر ما در آینده‌ای نه چندان دور شاهد این موضوع باشیم که اصول حرفه ای و اخلاقی در میان رسانه ها افت پیدا کرد، باید به این مسأله نقدی داشته باشیم که دلیل این اتفاق چیست؟ آن افرادی که مانند زنده یاد عبداللهی به این اصول پایبند هستند را بیشتر قدر بدانیم، نه اینکه وقتی به یک دلیل‌های ناگهانی آن‌ها را از دست دادیم، آن زمان یاد اصول آنها بیفتیم. این اصول بسیار ارزشمند هستند و حالا هر مدیری که این اصول را رعایت می کند، وجود آن با ارزش و گرانبها برای رسانه‌ها است، حال این رسانه می خواهد در فضای وب فعالیت کند یا روزنامه یا شبکه‌های اجتماعی. چهار فاکتوری که من به آن اشاره کردم، باید زنده یاد حسین عبداللهی را با آن بازخوانی نمود، چون ‌ایشان شخصیتی بسیار ارزشمند برای رسانه‌ها به حساب می آمدند که متأسفانه خیلی زود از میان ما رفتند. من این فقدان را به جامعه مطبوعاتی کشور تسلیت عرض می‌کنم.

پایان پیام

  • منبع خبر : هفته نامه قم بزرگ