توسعه صنعتی قم سازگار با مباحث زیست‌محیطی باشد
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی ویژگی‌های ذاتی و اقلیمی قم، گفت: توسعه صنعتی نباید به بهای از بین بردن هویت بومی این استان منجر شود؛ باید صنعتی شکل بگیرد که سازگار با محیط زیست و همراه با اشتغالزایی بالا باشد.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی ذوالنوری روز پنجشنبه در آیین بزرگداشت روز مهندس در تالار کرامت استانداری قم، ادامه داد: مجموعه مدیریت باید تلاش کنند صنایعی را وارد استان کنند که کم آب‌بر بوده و کمترین بار محیط زیستی را داشته باشد.

وی اظهار داشت: قم برغم‌ اقلیم خشک و کم آب، در حوزه کشاورزی و تولیدات این بخش نمونه یک استان موفق است و توانسته بخش مهمی از ظرفیت‌های درونی خود را شکوفا کند.

ذوالنوری ادامه داد: جایگاه قم در حوزه کشاورزی با وجود فقر سرزمینی و کمبود استعداد کشاورزی، حاکی از تلاش شبانه روزی کشاورزان و فعالان این بخش است.

وی با بیان اینکه قم از نظر معدنی جزو استان‌های متوسط کشوری به شمار می رود، اظهار داشت: شرایط آب و هوایی، پوشش گیاهی ضعیف‌و نزدیکی به کانون‌های کرد و غبار سبب شده تا بهره‌برداری از معادن با حساسیت‌هایی همراه شود.

وی دربخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح نهضت ملی مسکن، خاطرنشان کرد: برای اینکه این طرح با روند درستی دنبال شود لازم است تا شورای اسلامی شهر و شهرداری همکاری‌های لازم را داشته باشند و نسبت به رعایت مقررات ملی ساختمان توجه لازم صورت بگیرد.

وی با اشاره به وجود گسل‌های بالا در حریم شهرهای کشور، تصریح کرد: اگر زلزله‌ای مشابه ترکیه در تهران رخ دهد بخاطر فرسودگی خانه‌ها، فرونشست زمین، تنگی معابر و غیره شاهد تلفات جانی فراوانی خواهیم بود.

ذوالنوری اظهار داشت: در حریم شهر قم مانند شهرک قدس، گسل‌های خطرناکی وجود دارد که باید حساسیت‌های لازم در شکل ساخت و سازها در آن مورد توجه باشد.

وی یادآور شد: لازم است شماری از مهندسان ایرانی برای بررسی چند و چون زلزله اخیر ترکیه به این کشور اعزام شده و عوامل مهم در تخریب کامل و نیمه کاره ساختمانها را برای تجربه اندوزی و عبرت گیری در کشور، بکار بگیرند.

  • منبع خبر : ایرنا