بحران بیکاری، محرومیت و بزهکاری در سیستان‌وبلوچستان
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
دبیر اجرایی خانه کارگر زاهدان از وضعیت نامناسب اشتغالزایی و بحران بیکاری در سیستان و بلوچستان خبرداد و گفت: تبعات بیکاری، ضعف سرمایه گذاری، نبود اشتغالزایی و بی توجهی به آموزش های فنی و حرفه ای باعث شده تا سیستان و بلوچستان منطقه ای فقیر و محروم و مرکز بزهکاری و قاچاق باشد.

حسین علی اکبری در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، از میزان بالای بیکاری در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: مساحت سیستان و بلوچستان با ۱۱ استان کشور برابری می‌کند و تنها ۳ میلیون جمعیت دارد، اما رتبه اول بیکاری در کشور متعلق به سیستان و بلوچستان است.

وی با اعلام اینکه شرط اول برای ایجاد اشتغال، سرمایه‌گذاری است، گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته تشویقی برای سرمایه گذاری در استان های محروم به ویژه سیستان و بلوچستان صورت نگرفته است؛ درست است که این استان فاصله زیادی از مرکز کشور دارد و استانی صنعتی نیست، اما واقعا در مواردی هم که در استان سرمایه گذاری صورت گرفته، نفع آن به صورت کامل به مردم منطقه نرسیده است؛ به عنوان مثال دو شرکت پتروشیمی و فولاد را در استان راه اندازی کردند، اما برخی از نیروهای آن را از شهرها و استان‌های دیگر کشور به سیستان و بلوچستان آوردند و به همین دلیل این اقدام، نقش زیادی در جبران بیکاری استان نداشته است.

دبیر اجرایی خانه کارگر زاهدان با اعلام اینکه بهانه جذب نیروهای غیر بومی برای این دو شرکت مذکور، نداشتن تخصص و تجربه در بین مردم سیستان و بلوچستان بوده است، گفت: آقایان می توانستند در مدتی که پتروشیمی و فولاد در حال احداث بود، نسبت به جذب و آموزش بیکاران بومی استان اقدام کنند، اما این کار را نکردند و یکباره از دیگر استانها برای فعالیت در این پروژه ها نیرو وارد کردند.

وی با اعلام اینکه استان سیستان و بلوچستان در گذشته ظرفیت خوبی در بحث کشاورزی داشت گفت: از هنگامی که خشکسالی گریبان استان را گرفت و افغانستان با احداث سد، مانع جریان آب به استان سیستان و بلوچستان شد، بخش کشاورزی نیز به سوی نابودی رفت؛ به نوعی که امروز ظرفیت مناسبی در زمینه اشتغال زایی بخش کشاورزی وجود ندارد.

اکبری از میزان بالای قاچاق و بزهکاری در استان سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: در شرایطی که نان آور خانواده، زن و بچه دارد و باید هزینه‌های زندگی آنها را تامین کند، اما ظرفیت اشتغال زیادی در منطقه وجود ندارد؛ به همین دلیل امروزه شاهد درصد بالای بزهکاری و تخلف در استان هستیم که در صدر آن ها قاچاق قرار دارد.

وی از بی توجهی به ایجاد زیرساخت ها در زمینه اشتغال خبر داد و گفت: امروزه آموزش فنی حرفه ای در استان سیستان و بلوچستان فعالیت چشمگیری ندارد و مراکز آموزشی به اندازه ای که بتواند برای جوانان بیکار تخصص ایجاد کند، فعالیت نمی‌کنند.

دبیر اجرایی خانه کارگر زاهدان با تاکید بر اینکه ستان و بلوچستان منطقه‌ای بومی است و همه همدیگر را میشناسند گفت: تا امروز اتفاقی که باعث امیدواری مردم در زمینه اشتغالزایی شود، رخ نداده و اگر هم ظرفیتی برای اشتغال ایجاد کرده‌اند، بیشتر از مردمان غیر بومی استفاده شده و رانت به همراه داشته است.

وی تبعات این نوع مدیریت را بسیار خطرناک توصیف کرد و گفت: این که در یک منطقه به اندازه کافی اشتغال زایی وجود نداشته باشد، یا بحران و بزهکاری را افزایش می دهد و منطقه به محل چالش تبدیل می‌شود، یا مردم در فقر می مانند و طبقه‌ای فقیر و محروم شکل می‌گیرد.

اکبری در پایان گفت: انتظار می رود مسئولان مربوطه، در سالی که بنام سال حمایت از تولید نامگذاری شده، نسبت به ایجاد واحدهای تولیدی در این استان اقدام و فکری به حال اشتغال جوانان بیکار این منطقه کنند.

پایان پیام