انتقال سایت دفن نخاله پردیسان به منطقه جمکران
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم در خصوص انتقال سایت دفن نخاله‌های ساختمانی و عمرانی پردیسان به منطقه جمکران گفت: با توجه به گسترش محدوده شهر، انتقال سایت نخاله از پردیسان ضروری بود.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، مهدی اصفهانیان مقدم با اشاره به تصمیم‌گیری درباره انتقال سایت دفن نخاله ساختمانی و عمرانی در پردیسان اظهار کرد: با توجه به اجرای طرح نهضت ملی مسکن در پردیسان و وجود سایت خاک و نخاله بالای دست این منطقه، لازم بود که این مجموعه انتقال پیدا کند به یک نقطه جدید و دفن این نخاله‌ها در بالادست پردیسان انجام نشود.

وی با بیان اینکه پس از مطالعات میدانی و بازدیدها، تصمیم گرفته شد تا این سایت به منطقه بالادست جمکران منتقل شود افزود: در این محدوده در سنوات گذشته گودال‌های بسیار عمیقی بدون نظارت دستگاه‌های ذی‌ربط ایجاد و رهاشده بود که با انتقال پسماند عمرانی می‌توان بخشی از مشکل را مرتفع کرد.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم تأکید کرد: در این راستا بازدیدی با حضور دستگاه‌های مختلف مثل استانداری، منابع طبیعی، شهرداری، جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها و حتی اتحادیه کوره‌پزان و… ترتیب داده و جمع‌بندی شد که در راستای احیای زمین‌ها و احیای گودال‌های عمیق، تا یک سطحی از این چاله‌ها و گودال‌ها توسط خاک و نخاله‌های عمرانی پر شود و از آن ارتفاع به بعد مباحث زیست‌محیطی با خاک‌هایی که مناسب توسعه‌ای و کشاورزی است، انجام گیرد.

اصفهانیان مقدم اضافه کرد: یکی از سیاست‌ها و موضوعاتی در حوزه معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست بررسی می‌شود کاهش هزینه‌ها و کاهش قیمت تمام‌شده ارائه خدمات است.

وی ادامه داد: با هدف کاهش هزینه‌ها زباله‌ها از سطح مناطق هشتگانه توسط ماشین‌آلات پرس مکانیزه جمع‌آوری‌شده و به سایت موقت منتقل می‌شوند. سپس ماشین‌آلات مکانیزه زباله‌ها را از این سایت به مرکز پردازش منتقل می‌کنند.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم گفت: این فرایند جمع‌آوری زباله و پسماند شهری از سطح مناطق به ایستگاه موقت و بعد انتقال به سایت البرز نقش زیادی در کاهش حوادث، کیفیت و سرعت ارائه خدمات، مدیریت سوخت و کاهش قیمت تمام‌شده خدمات داشته است.

اصفهانیان مقدم افزود: پیش‌بینی‌هایی انجام‌شده تا این فرایند ازلحاظ کیفی و کمی ارتقا پیدا کند و مناطق به ۲ بخش تقسیم شود.

وی گفت: همچنین با محوریت معاونت فنی و عمرانی سکوی شماره ۲ در منطقه ۵ ساخته شد و در سال جدید به بهره‌برداری خواهد رسید.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری قم اضافه کرد: برخی مناطق مثل منطقه ۴، منطقه ۵ و منطقه ۸ از این سکو پسماند را انتقال می‌دهند و مجموعه پسماند شهری از ۲ ایستگاه موقت به مجموعه سایت البرز انتقال پیدا کند.