استعدادیابی و لیگ استانی از برنامه‌های اصلی هیئت تکواندوی قم است
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
رئیس هیئت تکواندوی استان قم با تأکید بر اهمیت استعدادیابی گفت: فعالیت جدی در زمینه استعدادیابی از مهم‌ترین برنامه‌های هیئت تکواندوی استان قم است و در این زمینه از نیروهای با دانشی که در استان داریم و سابقه فعالیت در تیم ملی را داشته‌اند استفاده می‌کنیم.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، علی آهنی در گفت‌وگویی عنوان کرد: ورزش تکواندو یکی از ورزش‌های المپیکی و مدال‌آوری است که طرفداران زیادی در کشور و استان قم دارد و حدود یک میلیون ۳۰۰ هزار تکواندوکار در کشور فعال هستند.

وی ادامه داد: تکواندو در استان قم از دهه ۶۰ آغاز به کار کرده است و در حال حاضر نیز خانواده تکواندو استان قم جمعیتی حدود ۵ هزار ۸۰۰ تا شش هزار تکواندوکار دارد همچنین ۱۲۰ باشگاه فعال در استان قم داریم که ۵۰ باشگاه در بخش آقایان، ۲۰ باشگاه در بخش بانوان و ۵۹ باشگاه در هر دو بخش فعالیت می‌کنند.

رئیس هیئت تکواندوی استان قم در تشریح برنامه‌های هیئت تکواندو قم گفت: در ۹ بخش برای تکواندو استان قم برنامه ریزی شده است که هرکدام از این بخش‌ها زیرمجموعه‌های متعددی دارد که بخش اول این برنامه‌ها مربوط به ساختار هیئت و برنامه‌ای ورزشی است.

وی بیان کرد: در موضوع ساختار هیئت مهم‌ترین موضوع انتخاب اعضای هیئت رئیسه بوده است که از افراد متخصص در بدنه تکواندو و پتانسیل‌های خارج از بدنه تکواندو انتخاب شدند.

آهنی افزود: استاد نصیروند که یکی از مربیان بازیکن ساز و قهرمان پرور است به عنوان خبره ورزشی، فرشته کریمی مهر که تجربه فراوانی در هیئت تکواندو دارند به عنوان نائب رئیس، فردوس چوبین که از داوران بین‌المللی این رشته است به عنوان عضو هیئت رئیسه، مهدی کلانترزاده به عنوان عضو هیئت رئیسه و احمد آحمدابادی به عنوان خزانه‌دار هیئت انتخاب شدند.

رئیس هیئت تکواندوی استان قم اضافه کرد: همچنین باید ۲۹ تا ۳۰ کمیته را برای هیئت مشخص کنیم که در این بخش نیز سعی می‌شود که اصل شایسته سالاری را رعایت کنیم و از متخصصین همان بخش استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: توسعه و همگانی کردن تکواندو، استعدادیابی و حمایت از قهرمانان، منابع مالی و جذب سرمایه، آموزش امور فرهنگی و ورزشی، مسابقات و لیگ، روابط عمومی و تبلیغات از دیگر برنامه‌های هیئت تکواندو استان قم است.

آهنی با بیان اینکه متأسفانه در حال حاضر در هیچ رده‌ای لیگ استانی نداریم، ادامه داد: برنامه ریزی شده است که در دو رده نونهالان و نوجوانان لیگ را راه‌اندازی کنیم تا هم قهرمان پروری صورت بگیرد و هم قهرمانانی که در این حوزه داریم آماده‌تر بمانند.

وی با تأکید بر اهمیت استعدادیابی یادآور شد: فعالیت جدی در زمینه استعدادیابی از مهم‌ترین برنامه‌های هیئت تکواندو استان قم است و در این زمینه از نیروهای با دانشی که در استان داریم و سابقه فعالیت در تیم ملی را داشته‌اند استفاده می‌کنیم.

رئیس هیئت تکواندوی استان قم ادامه داد: شناسایی و جذب افرادی که از نظر فیزیک و جسم مناسب تکواندو هستند و شناسایی بخش مناسب هر فرد ( پومسه، هانمادانگ و کیوروگی) دو فاکتور حائز اهمیت در بحث استعدادیابی است.

به دنبال ایجاد کمپ ویژه استعدادهای برتر در قم هستیم

وی افزود: شناسایی و آموزش مربیان با دانش برای طرح استعدادیابی، تعیین شاخص‌ها و مبانی استعدادیابی، تعیین شیوه‌های عملی استعدادیابی در بخش‌های مختلف تکواندو، استفاده از ظرفیت نهادها و مؤسسات از جمله آموزش و پرورش برای اجرای طرح استعدادیابی، برنامه ریزی برای استمرار، تثبیت و نگهداری طرح استعدادیابی و ایجاد کمپ ویژه استعدادهای برتر در قم از جمله برنامه‌هایی است که برای استعدادیابی تدوین شده است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته قهرمانانی مانند محمد رفیعی و محمدرضا حیدری را داشتیم که برای قم افتخارآفرینی می‌کردند اما متأسفانه در سال‌های اخیر تعداد این ورزشکاران کم شده است، گفت: در حال حاضر شعبانی در پاراتکواندو، محمد صفایی، چهره قانی، کیوان کاظمی و کامران کاظمی را داریم اما  تعداد این قهرمانان می ‎تواند افزایش پیدا کند.

آهنی یکی از دلایل نبود ستاره قمی در سطح مسابقات کشوری و بین‌المللی را نداشتن لیگ استانی دانست و بیان کرد: بازیکنان دائم در حال تمرین هستند در حالی که بازیکن زمانی موفق خواهد بود که در مسابقات حضور پیدا کند و لیگ استانی می‌تواند کمک کند که ورزشکاران آمادگی خود را حفظ کنند و در مسابقات کشوری راحت تر پا بزنند.

از مربیان بومی حمایت بیشتری می‌کنیم

وی با اشاره به اینکه متأسفانه در حال حاضر ملی‌پوش قمی نداریم و باید در پرورش ملی‌پوش فعالیت بیشتری صورت بگیرد، عنوان کرد: برنامه ریزی هایی صورت گرفته تا با حمایت از مربیان بومی و بازیکن ساز قمی که در سطح کشور نیز افتخارآفرین بودند در این زمینه فعالیت‌های پویایی انجام شود.

رئیس هیئت تکواندوی استان قم تصریح کرد: در دوره‌های گذشته از مربیان مطرح کشور و دنیا دعوت می‌شد و این افراد در استان تیم داری می‌کردند، اما اعتقاد بنده این است که ما باید از مربیان داخلی حمایت کنیم و مربی‌های تیم ملی می‌توانند با برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی سطح آنان را بالا ببرند.

وی با تأکید بر اینکه تیم‌ها باید در دست مربیان بومی باشد، اظهار کرد: آمادگی فنی ورزشکاران بخشی از فرآیند آماده سازی یک ورزشکار است و بازیکنان باید از نظر روحی نیز آماده باشند و مربیان بومی شناخت بهتری از روحیان بازیکنان دارند و می‌دانند چه زمانی و چگونه برخورد کنند.

آهنی در رابطه با فعالیت تکواندو در شهرهای تازه تأسیس قم گفت: در شهر جعفرآباد و کهک رئیس هیئت انتخاب شدند و در جنداب و قنوات باشگاه‌های فعال داریم اما میزان رضایت مان پایین است زیرا قهرمان پروری صورت نگرفته است باید به صورت جدی تر در این بخش‌ها فعالیت کنیم.

انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا