ادامه اخراج‌ها در گوگل/ ۲۸ کارمند معترض به قرارداد با اسرائیل اخراج شدند
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
یکی از کارگران اخراج شده به پایگاه بلومبرگ گفته است: علیرغم تلاش‌ها و فشارهای گوگل، تعداد کارمندانی که علیه پروژه نیمباس اعتراض می‌کنند، رو به افزایش است.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، شرکت گوگل ۲۸ کارمند خود را پس از شرکت در اعتراضات ماه گذشته این شرکت علیه پروژه امنیتی-اینترنتی مشترک با ارتش اسرائیل (نیمباس)، اخراج کرد.

گوگل در این قرارداد مشترک با شرکت آمازون و ارتش اسرائیل، ۱.۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده است تا بتواند خدمات هوش مصنوعی و فضای حافظه ابری قوی در اختیار رژیم صهیونیستی قرار دهد.

اعتراضات کارکنان گوگل که توسط کارزار «No Tech for Apartheid» (به دولت آپارتاید فناوری ندهید!) رهبری می‌شد، روز سه شنبه هفته گذشته دوباره در سراسر دفاتر گوگل در شهر نیویورک، سیاتل و سانی ویل، کالیفرنیای آمریکا برگزار شده بود و با بایکوت رسانه‌ای خبر آن چندان پخش نشد اما با اخراج تعدادی از کارکنان گوگل، رسانه‌ها از آخرین تحولات گوگل مطلع شدند. معترضان در نیویورک و کالیفرنیا تقریباً ۸ ساعت کاری تحصن کردند و سایرین از طریق پخش زنده، این رویداد را به اطلاع همکاران خود رساند. ۹ نفر از این معترضان در همان محل توسط پلیس فورا دستگیر شدند.

چندین کارمند دیگر نیز که درگیر در اعتراضات بودند (حتی آن‌هایی که مستقیماً حضور فیزیکی در تحصن شرکت نداشتند)، پیامی از معاونت نیروی انسانی گوگل دریافت کردند که به آن‌ها اطلاع داده بود که فعلا از کار معلق شده‌اند.

گوگل به کارمندان معترض اعلام کرده بود که موضوع اعتراضات و تعلیق خود را منتشر نکنند تا به آن‌ها اطلاع داده شود. اما پس از تعلیق ۲۸ نفر، اخیرا به اغلب آن‌ها اطلاع داده شده که از شرکت اخراج شدند؛ و همین امر موجب پخش خبر اقدام گوگل شده است.

گوگل در بیانیه‌ای درباره معترضان ادعا کرده است: «ممانعت فیزیکی در کار سایر کارمندان و جلوگیری از دسترسی آن‌ها به امکانات ما، نقض آشکار خط‌مشی‌های ما و رفتار کاملاً غیرقابل قبول است».

این درحالی است که کارمندان گوگل (حتی آنان که اخراج نشدند) شهادت دادند که پس از رد درخواست‌های متعدد برای خروج کارکنان معترض از محل، این اجازه خروج به آن‌ها داده نشده و حالا روابط عمومی گوگل مدعی است که خود کارکنان معترض قصد خروج از مقابل ساختمان‌های دفاتر را نداشتند!

یکی از نمایندگان امضاکننده قرارداد گوگل با رژیم صهیونیستی و شرکت آمازون، ادعا کرده که هیچ جزییاتی از پروژه نیمباس قابل انتشار نیست و این طرح به کلی محرمانه و دارای طبقه‌بندی اطلاعاتی سری و امنیتی است.

گوگل از جمله شرکت‌هایی در آمریکا بود که ادعا می‌کرد نیروهای آن در مدیریت مشارکت داشته و آزادی بیان و اصناف در آن وجود دارد. اما از سال ۱۳۹۷ (۲۰۱۸ میلادی) که موضوع آزار جنسی برخی مدیران میانی گوگل و قربانی شدن برخی از کارمندان زن در مجموعه منتشر شد و گوگل با پخش‌کنندگان خبر برخورد کرد، این ادعاها در فضای عمومی رنگ باخت. چند سال بعد نیز چهار کارمند گوگل در جریان افشای فساد و تبانی گوگل با گمرک آمریکا اخراج شدند و پروژه اخیر نیمباس نیز خود یک پرونده بزرگ از برخورد با کارکنان را تشکیل می‌دهد.

قانون کار ایالات متحده آمریکا به کارکنان این حق را می‌دهد که در اقدامات جمعی مرتبط با شرایط کار مشارکت کنند. جان لوگان، استاد حوزه قوانین و روابط کار در دانشگاه ایالتی سانفرانسیسکوی آمریکا، در این رابطه اظهار می‌کند: کارکنان بخش فناوری احتمالاً استدلال می‌کنند که قانون امکان اتحاد صنفی و مشارکت در امور اداری خود را به آن‌ها می‌دهد. اما توانایی اعتراض در مورد نحوه استفاده از محصول کار آن‌ها در واقع مسئله کلیدی در قوانین کار آمریکا است. قوانینی که فعلا درحال نقض شدن هستند.

لوگان افزود: شرکت‌های فناوری اطلاعات مانند گوگل به داشتن «فرهنگ کاری برابر، منصفانه و دارای ارزش‌های جهانی» فخرفروشی می‌کردند اما وقتی با فعالیت‌های کارگری و صنفی میان کارکنان خود مواجه شدند، در واقع به شیوه‌ای کاملاً سخت‌گیرانه به پرسنل خود پاسخ دادند.

در ماه‌های گذشته مشخص شد که گوگل به پلیس فدرال آمریکا دستور بازداشت چند فعال ضد اسرائیلی را در محل کار داده و اف. بی. آی و ماموران امنیتی نیز از این درخواست استقبال کردند.

یکی از کارگران گفت که ممکن است گوگل این حرکت که در ابتدا کارمندان را در مرخصی قرار می‌دهد، سپس تعلیق و در نهایت اخراج می‌کند، برای حفظ وجهه عمومی خود کرده باشد، اما ما شاهد آن هستیم که اعتراض کارکنان معترض هرگز مانع از فعالیت کلیه نیروهایی که قصد مشارکت در آن را نداشتند، نشده است. این درحالی است که روابط عمومی گوگل هر ۲۸ کارمند اخراجی را به فعالیت مخرب فیزیکی علیه شرکت متهم کردند که به نظر کارمندان یک دروغ است.

فراتر از اعتراض، گوگل با طرح بحث در محیط‌های مجازی و حضوری شرکت درباره جنگ‌های خاورمیانه مقابله کرده و برای آن پروتکل ممنوعیت تنظیم کرده است. حتی کارمندان می‌گویند گروه‌هایی که در این حوزه در فضای مجازی داخل گوگل صحبت می‌کنند، توسط مدیران میانی مورد سانسور قرار می‌گیرند.

یکی از کارگران اخراج شده به پایگاه بلومبرگ گفته است: علیرغم تلاش‌ها و فشارهای گوگل، تعداد کارمندانی که علیه پروژه نیمباس اعتراض می‌کنند، رو به افزایش است.

  • منبع خبر : ایلنا