اتصال ۵۰۰ نقطه در استان مرکزی به شبکه ملی اطلاعات
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
مدیر مخابرات منطقه مرکزی استان مرکزی با بیان اینکه حدود 500 نقطه در این استان به شبکه ملی اطلاعات متصل است، گفت: بر اساس اقداماتی که انجام شده است، پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری این میزان به 650 نقطه برسد.

به گزارش خبرنگار کارگر ایرانی «ایونا» از اراک، علیرضا لطفی به مناسبت روز جهانی فیبر نوری در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های استان مرکزی، افزود: در صورت تحقق این موضوع، ۵۰ درصد عملکرد شرکت مخابرات استان در سال جاری محقق می‌شود و ۵۰ درصد دیگر نیز مربوط به عملکرد سال‌های گذشته این شرکت است.

وی دولت اهتمام ویژه‌ای به توسعه شبکه اطلاعات ملی دارد، ادامه داد: بر این اساس قصد دارد اطلاعات ذی‌قیمت از بستر شبکه مستقل اطلاعات برای ایمنی و امنیت انتقال اطلاعات صورت گیرد و در این رابطه از طریق شبکه اینترنت انجام نشود.

مدیر مخابرات منطقه مرکزی استان مرکزی اظهار داشت: تکنولوژی فیبر نوری ۲۰ سال است که در کشور و استان مرکزی استفاده می‌شود که تاکنون حجم خوبی از کابل‌های فیبرنوری در کشور و این استان ایجاد شده است.

لطفی تصریح کرد: ۴۷۳۲ کیلومتر فیبر نوری در استان مرکزی وجود دارد که ۱۲۴۲ کیلومتر آن در شهرهای استان و ۲۴۰۰ کیلومتر آن نیز در ۲۵۹ روستای استان ایجاد شده است. همچنین ۱۰۹۰ کیلومتر فیبر بین‌راهی نیز در این استان وجود دارد.

وی بیان داشت: در این راستا پتانسیل بسیار زیادی در استان مرکزی وجود دارد که جزء دارایی‌های نظام و مخابرات است. همچنین باید در نظر داشت که کاربرد فیبر نوری در روستاها برای انتقال اطلاعات است و در روستا سرویس خانگی وجود ندارد.

مدیر مخابرات منطقه مرکزی استان مرکزی تأکید کرد: در راستای توسعه شبکه فیبررسانی به منازل و شبکه ملی اطلاعات، در سال جاری ۲۶۵ کیلومتر فیبررسانی در ۲۲ شهر انجام شده است و امیدواریم تا پایان سال جاری به ۴۰۰ کیلومتر برسد. این در حالی است که این رقم در سال گذشته ۹۷ کیلومتر بوده است.

لطفی به هزینه‌هایی که ایجاد شبکه فیبر نوری به همراه دارد اشاره کرده و ابراز داشت: به طور متوسط اجرای هر یک کیلومتر فیبر نوری ۴ میلیارد تا ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال هزینه دارد و تاکنون در شهر اراک ۶۰۰ کیلومتر فیبر ایجاد شده است.

وی به اقدامات دولت در راستای ایجاد پورت نوری در سطح کشور اشاره داشته و اضافه کرد: در کشور ایجاد ۲۰ میلیون پورت نوری هدف‌گذاری شده که با این اقدام سرعت شتابنده‌ای در توسعه فیبر نوری ایجاد شده است.

مدیر مخابرات منطقه مرکزی استان مرکزی همچنین گفت: در این استان ۶۰۴ هزار خط تلفن ثابت وجود دارد که ۳۳۴۳ مورد آن در ۱۴ شهر متصل به فیبر نوری هستند. همچنین مشترکان دیتا در استان، ۱۵۲ هزار مشترک است که از این تعداد ۳۳۴۳ مورد به شکل FTTH است. FTTH در اسفند ماه سال گذشته آغاز شده است.

لطفی به بدهکاران مجموعه مخابرات استان مرکزی اشاره کرده و با ابراز تأسف از عدم پرداخت مطالبات این شرکت از سوی بدهکاران، افزود: بیشترین بدهکاران به مجموعه مخابرات این استان دستگاه‌های دولتی هستند.