آغاز سرشماری زمستانه حیات‌وحش در ۱۲ منطقه تحت مدیریت استان مرکزی
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی از آغاز سرشماری زمستانه وحوش در 12 منطقه تحت مدیریت استان خبر داد و گفت: سرشماری حیات‌وحش، با هدف برآورد جمعیت حیات‌وحش، بررسی وضعیت حفاظتی گونه‌های تحت حفاظت، تعیین ترکیب جنسی گونه‌ها، آگاهی از وضعیت زیستگاه، اطلاع از زاد و ولد حیات‌‌وحش و مقایسه آمار جمعیتی نسبت به سال‌های گذشته انجام می‌شود.

به گزارش خبرنگار کارگر ایرانی «ایونا» از اراک، یوسف یوسفی در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه‌های استان مرکزی، افزود: محیط‌بانان هر منطقه، کارشناسان حیات‌وحش و پرسنل اجرایی یگان حفاظت محیط‌زیست، متخصصین و جمعی از فعالین حیات‌وحش در گروه‌های ۲ یا ۳ نفره در مسیرهای مشخص در زیستگاه‌ گونه‌ها حرکت کرده و گونه‌های مشاهده شده را در فرم‌های مربوطه ثبت می‌کنند. در این فرایند روش سرشماری به صورت مشاهده مستقیم است.

وی به مزایا و فواید اجرای طرح سرشماری حیات‌وحش زمستانه در مناطق تحت حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی اشاره داشته و ادامه داد: آمار و اطلاعات به دست آمده از سرشماری پستانداران شاخص و علف‌خواران به صورت سالانه، مبنای برنامه‌ریزی و ارتقای سطح حفاظت قرار می‌گیرد، همچنین می‌تواند برای پروژه‌های دانشجویی و تحقیقات محققان در حوزه تنوع زیستی و حیات‌وحش استفاده شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی بر لزوم جلب مشارکت جوامع محلی در حفاظت از زیستگاه‌های حیات‌وحش تأکید کرده و  اظهار داشت: سازمان محیط‌‌زیست هم از لحاظ بودجه و هم از نظر منابع انسانی دچار محدودیت‌هایی است. بنابراین با وجود اینکه طبق قانون، وظیفه حاکمیتی حفاظت از مناطق ۴ گانه بر عهده سازمان محیط‌زیست است، جلب مشارکت عموم مردم به ویژه جوامع بومی حاشیه زیستگاه‌ها، یکی از راهکارهای نوین حفاظت از حیات‌وحش محسوب می‌شود و باید بسترهای قانونی حفاظت مشارکتی یا همان جلب مشارکت شهروندان در حفاظت از زیستگاه‌ها فراهم شود.

یوسفی تصریح کرد: در حال حاضر مبانی قانونی جلب مشارکت شهروندان در حفاظت از زیستگاه‌های حیات‌وحش در کشورمان کامل نیست و حتماً نیاز به اصلاح قوانین وجود دارد. یکی از اهداف اصلی سازمان محیط‌زیست از ارائه لایحه حفاظت و بهره‌برداری پایدار از حیات‌وحش، اصلاح و تکمیل این بسترهای قانونی بوده و تمام جنبه‌های جلب مشارکت عموم مردم در امر حفاظت از زیستگاه‌ها و حیات‌وحش در این لایحه دیده شده است.

وی بیان داشت: سازمان حفاظت محیط‌زیست در بازه زمانی سال‌های اخیر بخش زیادی از ظرفیت خود را بر ارائه آموزش به شهروندان برای صیانت و حفاظت از محیط‌زیست گذاشته است و از طریق طرح‌های آموزشی مختلف زمینه‌ساز گسترش و تسری فرهنگ محیط‌زیستی شهروندان شده است. با این حال بدیهی است این آموزش‌ها به ویژه در جوامع محلی و ساکنین محدوده‌های تحت مدیریت یا در حاشیه این مناطق باید با جدیت بیشتری پیگیری شود و با توسعه دانش و با بهره‌گیری تکنولوژی بروز و هوشمندسازی مناطق تحت مدیریت موقعیت و فضای بهتری برای حفاظت از حیات‌وحش فراهم کرد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان مرکزی اضافه کرد: این استان از نظر تنوع زیستی در رتبه سوم کشور قرار دارد و تاکنون ۵۳ گونه پستاندار، ۲۰۵ گونه پرنده، ۵۴ گونه خزنده، ۱۹ گونه ماهی، ۴ گونه دوزیست و ۱۳۳۶ گونه گیاهی در این منطقه شناسایی و به رسیده است.