همت ویژه شهرداری قم برای پیشبرد پروژه‌های هسته مرکزی/ از رصد روزانه پروژه فاز ۵ عماریاسر تا آغاز پروژه ضلع شرقی به‌زودی
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
شهردار قم با اشاره به تلاش ویژه شهرداری برای اجرایی شدن و تسریع در پروژه‌های هسته مرکزی، از اجرای حدود 10 پروژه هسته مرکزی خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، دکتر سید مرتضی سقائیان نژاد در دیدار با آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه و امام‌جمعه قم، با اشاره به اجرای مرحله جدید طرح “قم در مسیر تحول”، اظهار داشت: این مرحله در ۱۳ گام تعریف‌شده که ۲۱۸ پروژه بااعتباری بالغ‌بر ۲۹ هزار میلیارد ریال اجرایی شده است.

وی به تعیین تکلیف ۱۰ پروژه هسته مرکزی با پشتوانه اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان، عنوان کرد: یکی از این پروژه‌ها، قبرستان نو بوده که باید ۱۳۲ مغازه آزادسازی شود که مذاکرات برای تملک در دستور کار قرار دارد.

شهردار قم ادامه داد: پروژه‌های دیگری مانند چهل اختران، دروازه ری، فاز ۵ عماریاسر، شیخان، بافت فرسوده هسته مرکزی نیز جز اولویت‌های مدیریت شهری و استان است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت اجرای پروژه فاز ۵ عماریاسر ابراز کرد: این پروژه با قدمت بلاتکلیفی ۵۰ ساله در قم، با مشکلات و دشواری‌های خاصی روبرو بود که خوشبختانه با همدلی و همراهی مدیریت شهری، این پروژه بعد از حدود نیم‌قرن اجرایی شده است.

دکتر سقائیان نژاد با بیان اینکه مدیریت شهری برای اینکه این پروژه هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد، به‌صورت شبانه‌روزی در حال پیگیری و رصد پروژه است، تصریح کرد: تاکنون بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان هزینه تملک املاک در مسیر شده است.

شهردار قم، تملکات را از سخت‌ترین اقدامات در اجرای پروژه‌ها برشمرد و در ادامه به برنامه‌ریزی و اجرای ۳۵ تقاطع غیرهمسطح برای رفع مشکلات ترافیکی شهر اشاره کرد و گفت: برنامه نخست قم ۱۴۰۰ بیشتر با رویکرد سخت‌افزاری و زیربنایی بود که با اجرایی شدن و بهره‌برداری از بسیاری از پروژه‌ها، در برنامه دوم قم ۱۴۰۴ به دنبال رفع برخی مشکلات روبنایی هستیم.

وی با تأکید بر برنامه‌ریزی در سال‌های گذشته برای رفع آب‌گرفتگی‌ها در سطح شهر، اذعان کرد: بسیاری از این نقاط رفع شده و حل برخی دیگر از نقاط بحرانی در حال رفع شدن است.

دکتر سقائیان نژاد ادامه داد: اقدامات و اجرای پروژه‌های مختلف در حوزه خدماتی و فضای سبز سبب افزایش نشاط اجتماعی و افزایش رضایتمندی مردم شده است.

وی یکی از اقدامات مهم در حوزه پسماند را به صفر رساندن دفن مستقیم پسماند ذکر کرد و گفت: خط دوم پردازش پسماند در ماه گذشته به بهره‌برداری رسید تا میزان پردازش پسماند شهر قم به ۶۰۰ تن برسد و امروزه قم یکی از سرآمدترین کلان‌شهرها در حوزه مدیریت پسماند در کشور است.

شهردار قم با بیان اینکه کل پسماند تولیدی شهر قم حدود ۷۰۰ تن روزانه است، اضافه کرد: حدود ۱۱ درصد پسماند توسط شهروندان تفکیک از مبدأ می‌شود که باید با برنامه‌ریزی و فرهنگ‌سازی این میزان افزایش یابد.

وی با تأکید بر اجرای طرح نهضت پارکینگ سازی در شهر قم، یادآور شد: پروژه ضلع شرقی حرم مطهر با مشارکت بخش خصوصی بعد از تصویب در شورای اسلامی شهر با حدود ۲ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری و ایجاد حدود ۲ هزار پارکینگ به‌زودی آغاز می‌شود.

دکتر سقائیان نژاد پروژه‌های سرمایه‌گذاری را مورد توجه قرار داد و افزود: برخی از این پروژه‌ها مشکلات حقوقی داشته و یا در هیئت تسویه قرار دارد که امیدواریم با تعیین تکلیف آن‌ها و اجرای پروژه‌های هسته مرکزی، چهره شهر متفاوت شود.