نشست رسانه‌ای شهردار قم-۶/ تأمین واگن مشکل مترو قم/ پیش‌بینی ۷۱ پروژه برای مناطق محروم و کم برخوردار/ انتقاد از دفن اموات در خارج از بهشت معصومه(س)
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
شهردار قم با اشاره به آخرین وضعیت پروژه مترو گفت: متروی قم آماده تست گرم است و برای این موضوع به واگن نیاز دارد.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد امروز در نشست رسانه‌ای که در سالن جلسات شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به اینکه متروی قم آماده تست گرم است و برای این موضوع به واگن نیاز دارد اظهار داشت: تفاهم‌نامه‌ای با تهران امضا شد تا این واگن به‌صورت قرضی از شهرداری تهران تأمین شود.

وی با بیان اینکه در مرحله نخست صحبت‌هایی شد که باید پول نقد یا تضمین بانکی بدهیم که هنوز در حال مذاکره هستیم. ابراز کرد: به محضی که این رام سه واگنه به قم برسد تست گرم را شروع می‌کنیم که ۴۰ روز طول می‌کشد و در همین مرحله می‌توانیم بازدید عمومی داشته باشیم.

شهردار قم با اشاره به اینکه تأمین واگن اصلی برای متروی قم مسئله دیگری است ادامه داد: دولت با شرکت چینی پوژن قراردادی داشت که قرار بود واگن چند کلانشهر با این قرارداد تأمین شود و قم هم به کمک نمایندگان وقت شهر به این قرارداد اضافه شد که به دلیل مسئله تحریم‌ها و فراز و نشیب‌های ارتباط ایران و چین این قرارداد به مشکلاتی برخورد.

وی خاطرنشان کرد: چینی‌ها چند مشکل دارند که یکی از آن‌ها قیمت واگن بوده و به دنبال تعدیل قرارداد هستند، مسئله بعدی تاخیرات و مسئله بعدی ضمانت است که به دلیل تحریم با مشکل مواجه شده است.

دکتر سقائیان‌نژاد یادآور شد: قرار بود در وزارت خارجه این موضوع دنبال شود که این هم به دلیل تغییر دولت قدری به عقب افتاد و الان دوباره این مسئله فعال‌شده است؛ ما در حال دنبال کردن این موضوعات هستیم اما تا به نتیجه برسد وقت می‌برد و حتی به دنبال این بودیم که از کلان‌شهرهای دیگر قرض بگیریم و این موضوع نیز به همراهی دولت نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه در سال آینده ۷۱ پروژه در مناطق محروم با رقمی حدود ۱۴۰ میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است اظهار داشت: این کار در راستای توازن منطقه‌ای و توزیع پروژه‌های عمرانی انجام‌شده است.

شهردار قم با تأکید بر اینکه حدود ۴۰ درصد درآمدهای منطقه چهار و یک را برای مناطق کم برخوردار هزینه می‌کنیم عنوان کرد: در سال ۱۴۰۰ شهرداری قم ۶۲ میلیارد تومان در منطقه ۶ و ۳۱ میلیارد تومان در منطقه دو هزینه کرده است، اما به‌قدری محرومیت‌ها زیاد است که خودش را نشان نمی‌دهد.

دکتر سقائیان‌نژاد اذعان کرد: در بحث طرح‌های عمرانی هم اگر مناطق هشتگانه را با هم مقایسه کنیم، بعضاً پروژه‌های مناطق دو و ۶ بیشتر از مناطق دیگر است ولی بااین‌حال محرومیت زیاد است.

وی با اشاره به اینکه حل مشکلات مناطق کم برخوردار به زمان نیاز دارد افزود: در قم دو برنامه در حال پیاده‌سازی هستیم و این در حالی بوده که تهران هفت، اصفهان پنج و شیراز چهار برنامه راهبردی اجرا کرده است که تا شهر قم به انسجام برسد نیاز به زمان و میلیاردها تومان هزینه دارد.

شهردار قم همچنین در پاسخ به سؤالی درباره پروژه‌های نیمه‌تمام هسته مرکزی شهر قم اظهار داشت: در پروژه شهید کاظمی، مالک این پروژه خلعید شد و کار دست قوه قضاییه و هیات تسویه افتاد که پیشنهاد ما این بود که پروژه در اختیار شهرداری گذاشته شود تا ساخته شود.

وی با تأکید بر اینکه اگر این مسئله حل شود یک پروژه ۲۰ ساله تعیین تکلیف می‌شود، یادآور شد: در سال‌های گذشته شریک شهرداری در فاز چهار عمار یاسر هم ورشکسته شده و این پروژه هم دچار مسائل حقوقی شده است.

دکتر سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه در پروژه میدان مطهری هم مسئله مالکیت مشکلاتی ایجاد کرده است اضافه کرد: چند مدیریتی‌ها همیشه کار را دچار اختلاف و تأخیر می‌کند ولی این پروژه کاملاً در برنامه بوده و پیگیری می‌شود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره ممنوعیت دفن اموات در برخی از آرامستان‌های داخل شهر قم گفت: مصوبه‌ای از مجموعه‌های استانی داریم که دفن اموات فقط در مجموعه بهشت معصومه(س) باید صورت بگیرد، در تمام شهرهای کشور آرامستان ها به دست شهرداری است و تنها در قم آرامستان ها به دست اوقاف است.

شهردار قم با تأکید بر اینکه ما در بهشت معصومه(س) فقط مخارج کفن‌ودفن را از شهروندان می‌گیریم، اظهار داشت: اما دفن اموات در برخی از آرامستان‌ها درآمدزایی بالایی دارد و به همین خاطر فشار به ما هست که اجازه دهید اموات در مناطق دیگر دفن شود.

وی با بیان اینکه تا زمانی که این منفعت‌های مالی در میان باشد، این مسئله ساماندهی نخواهد شد افزود: هر چه بگوییم قانون و چارچوب باز هم مردم از ما جلوتر هستند و این بحث باید ریشه‌ای حل شود.

دکتر سقائیان‌نژاد با اشاره به اینکه اتفاقاتی که در برخی آرامستان ها می‌افتد که درشان شهر قم نیست و شهرداری دخالتی در آن‌ها ندارد گفت: ما قم را یک شهر جهانی میدانیم؛ تا کی باید چشممان را روی نابسامانی‌های شهری ببندیم.