مدیریت علمی ترافیک قم با اجرای پروژه‌های مطالعاتی
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم گفت: مدل‌سازی ترافیکی شهر قم در قالب پروژه بازنگری مطالعات طرح جامع حمل و نقل به مدیریت شهری قم برای مدیریت علمی ترافیک کمک خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، حامد خسروی با اشاره به رونمایی از نتایج بازنگری مطالعات جامع حمل و نقل شهر قم در مرحله ششم از طرح بزرگ «قم در مسیر تحول» اظهار داشت: آخرین مطالعات مصوب طرح جامع حمل و نقل شهر قم مربوط به سال ۸۷ بود که بر اساس نشریه‌های ۳۱۴ و ۸۰۱ سازمان برنامه و بودجه این مطالعات باید بازنگری می‌شد.

وی ادامه داد: با انعقاد قرارداد در سال ۱۳۹۷ با دو شرکت رتبه یک در حوز ترافیک، این مطالعات آغاز شد.

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۹۷ آمارگیری گسترده ترافیکی در سطح شهر قم انجام شد و کار کارشناسی تحت نظارت اساتید دانشگاه تهران در طول سه سال ادامه یافت.

وی گفت: در نهایت نتایج این مطالعات در قالب ۵۵ جلد گزارش پس از طی مراحل تصویب، در دی ماه سال جاری به تصویب شورای عالی ترافیک استان رسید.

خسروی خاطرنشان کرد: محورهای اصلی مطالعه شامل تعیین خطوط انبوه بر ریلی از جمله مترو، خطوط اتوبوس تندرو، اولویت بندی تقاطع‌های غیرهمسطح، توسعه و تعریض معابر، ارائه راهکارهای مدیریت تقاضا نظیر توسعه محدوده طرح ترافیک، جانمایی پایانه‌های اتوبوس برون شهری، بهبود تسهیلات پیاده روی مانند اولویت دهی به اجرای پیاده راه‌ها و بررسی میزان عرضه و تقاضای پارکینگ در محدوده هسته مرکزی شهر قم بود.

وی با اشاره به ایجاد یک مدل ترافیکی پویا برای پیش‌بینی حجم ترافیک عبوری از شبکه معابر تا افق سال ۱۴۱۲ با بروزترین نرم‌افزار ترافیکی در قالب این مطالعات ادامه داد: این مدل به ما کمک می‌کند هر تغییری در شبکه معابر و کاربری‌ها را بدون کار جدید آماری، بررسی کرده و بدانیم که این تغییر چه تاثیری در شبکه ترافیکی اطراف آن نقطه دارد.

به گفته مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم، این مدل به مدیریت شهری کمک بسیار بزرگی برای مدیریت ترافیک شهر قم و تصمیم‌گیری صحیح در حوزه ترافیکی تا سال ۱۴۱۲ ارائه خواهد کرد.

وی با اشاره به اجرای مطالعات ممیزی ایمنی معابر شهر قم خاطرنشان کرد: در مرحله نخست بر اساس آمارهای تصادفات که از سوی پلیس راهور و اورژانس اعلام می‌شود، محورهای بحرانی از نظر ایمنی شناسایی شد.

خسروی با اشاره به اینکه مطالعات تحلیل تصادفات و ایمنی این محورها در سال ۱۳۹۹ آغاز شد گفت: در این مطالعات ۹ محور به طول ۱۰۰ کیلومتر بر اساس آیین نامه‌ها و دستور العمل‌های ایمنی موجود مورد ارزیابی قرار گرفت. وی ابراز داشت: از نتایج این مطالعات راهکارهای ایمن‌سازی فوری، کوتاه مدت و بلندمدت برای رفع مشکلات این معابر و ارتقای ایمنی آنها است.

مدیرکل مطالعات و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم با اشاره به اینکه این مطالعات در سال جاری در مراجع ذی صلاح مصوب شده است اضافه کرد: تهیه نقشه‌های اجرایی این مسیرها و اصلاح هندسی این معابر از جمله دستاوردهای این پروژه است.

وی گفت: امید است با اجرای خروجی این مطالعات بتوانیم آمار تصادفات فوتی که در چند سال گذشته بالا بوده را به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهیم.