مبارزه کارگران مکزیک برای یک روز مرخصی بیشتر در هفته
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
مکزیک این روزها شریک تجاری شماره یک آمریکا محسوب می‌شوند اما در عین حال، این کشور درگیر اعتراضاتی پراکنده برای حق مرخصی بیشتر مطابق استانداردهای سازمان جهانی کار هستند.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، مبارزه کارگران مکزیکی برای افزایش روزهای مرخصی هفتگی‌شان ادامه دارد.

مکزیک این روزها شریک تجاری شماره یک آمریکا محسوب می‌شود اما درگیر اعتراضاتی پراکنده برای حق مرخصی بیشتر مطابق استانداردهای سازمان جهانی کار است.

کنگره مکزیک در حال بحث در مورد اصلاحیه قانون اساسی است که به کارمندان دو روز مرخصی در هفته می‌دهد. این پیشنهاد توسط اتحادیه‌های کارمندی مطرح شده است. درحالی که اروپا و آمریکا حدود ۸۰ سال پیش قانون ۵ روز کار در هفته معادل ۴۰ ساعت را تصویب کرده‌اند، اکنون مکزیک در ابتدای سال ۲۰۲۴ و آن هم فقط در بخش کارمندان دولت در حال تلاش برای تصویب چنین قانونی است.

مبارزه کارگران مکزیکی برای ۴۰ ساعت کار در هفته شکاف میان کارمندان و کارگران را نیز تشدید کرده است. زیرا در مکزیک که برخی کارگران حتی روز تعطیلی یکشنبه (یک روز در هفته) را نیز ندارند و بسیاری از کارگران رسمی نیز معتقدند میان دولتی‌ها که یک روز بیشتر مرخصی خواهند داشت، با این قانون در مقابل کارگران تبعیض به وجود می‌آید!

مبارزه مکزیکی‌ها برای یک روز مرخصی مانند سایر نقاط جهان در حالی است که کارگران در آمریکای شمالی و اروپا یک هفته بیشتر در روز مرخصی می‌خواهند و برخی موفق به کسب امتیاز سه روز تعطیلی در هفته (کار هفتگی چهار روزه) شدند.

مکزیکی‌ها خود را با برخی نهادها و سازمان‌های کشورهای جهان سوم که در آن‌ها همچنان اضافه کار اجباری و هفته بدون تعطیلی وجود دارد، مقایسه نمی‌کنند. کارگران می‌گویند مردم مکزیک که هم اکنون ۴۸ ساعت کار در هفته برای آنها اجباری است، نباید با مردم فقیر کشوری مانند هند -که کارمندان و کارگران برخی ایالاتش ۶۰ ساعت در هفته (یعنی هر روز هفته) کار می‌کنند- مقایسه شوند، زیرا امروز مکزیک در زمره کشورهای درحال توسعه پیشرو محسوب می‌شود.

خسوس آلماگوئر، رئیس انجمن هتل‌های مکزیک، با دفاع از حق دو روز تعطیلی در هفته برای کارگران و کارمندان مکزیکی اظهار کرد: مکزیک نسبت به کشورهای توسعه‌یافته‌تر بهره‌وری کمتری دارد. ما خستگی را در کارگر مکزیکی نسبت به سایر هم‌طبقه‌ای‌های آن‌ها در کشورهای دیگر می‌بینیم. کار کمتر و استراحت بیشتر عملا بهره‌وری نیروی کار را به ویژه در مشاغل حساس افزایش می‌دهد.

مکزیک از جمله کشورهایی است که به دلیل شرایط خاص روابط کار آن سال‌هاست کارگران برای مزد و شرایط شغلی بهتر و استراحت کافی‌تر به سایر کشورهای صنعتی قاره آمریکا مثل آمریکا، برزیل و کانادا مهاجرت می‌کنند.

وزیر کار جدید مکزیک با این حال، حامی افزایش مرخصی مانند سایر کشورهای پیشرو است. وی مزد کارگران مکزیکی را نیز در ماه گذشته قبل از پایان سال ۲۰۲۳ میلادی به ساعتی ۲ دلار افزایش داده و طرح افزایش مرخصی هفتگی را به مجلس برد. همچنین وی حضور شرکت‌های پیمانکار دارای شرایط غیرانسانی در روابط کار را غیرقانونی اعلام کرده است.

با وجود این تغییرات، خوان کارلوس مورنو برید، اقتصاددان در دانشگاه ملی مستقل مکزیک، درباره تحولات اخیر اقتصادی و اجتماعی این کشور می‌گوید: به‌طور سنتی، مدل توسعه ما در مکزیک و آمریکای مرکزی برخلاف بسیاری از کشورها ساده‌انگارانه و ضد کارگری بوده است. ما با مزیت پرداخت مزد و حقوق کم و ارزانی نیروی کار و ارزان فروشی و ساده فروشی مواد خام، دنبال برتری صنعتی و اقتصادی بودیم. در صورتی که راز توسعه شیلی و کلمبیا حرکت به سمت افزایش رفاه نیروی کار و بهبود بهره‌وری و فناوری بوده است. نسل جدیدی از کارگران مکزیک که به دنبال اصلاحات در روابط کار هستند، نسلی تازه محسوب می‌شوند که از طریق اینترنت، مهاجرت و گردشگری و مشاهده و توسعه ارتباطات، به این نتیجه رسیدند که قطعا لایق زندگی‌ای بهتر از این هستند و قطعا تسلیم روابط شغلی ناعادلانه کنونی نمی‌شوند.

  • منبع خبر : ایلنا