فعالیت مؤثر در حوزه اقتصاد امنیت جامعه را تأمین می‌کند / تعهد اشتغال استان مرکزی در سال جاری ۱۰ هزار و ۹۹۶ نفر است
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی با بیان اینکه فعالیت مؤثر در حوزه اقتصاد امنیت جامعه را تأمین می‌کند، گفت: جنگ امروز دنیا، جنگ اقتصادی است و ایجاد اشتغال رابطه مستقیم با امنیت روانی و اقتصادی جامعه دارد.

به گزارش خبرنگار کارگر ایرانی «ایونا» از اراک، حسن میرزاخانی در جلسه کارگروه تخصصی اشتغال استان مرکزی، افزود: دولت تلاش‌های بسیاری در راستای ایجاد امنیت اقتصادی داشته و یکی از مهمترین آنها پرداخت وام‌های خرد برای افزایش اشتغال در جامعه است.

وی ادامه داد: پرداخت وام اشتغالزایی در این استان باید به موقع و درست انجام شود و فرایند اعطاء وام‌ها پیش و پس از پرداخت، با جدیت نظارت شود. البته گله‌مندی‌ها در خصوص سایر وام‌های پرداختی از بانک‌های استان وجود دارد که انتظار است همکاری‌ها در همه بخش‌ها مورد توجه قرار گیرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مرکزی اظهار داشت: اقدامات مؤثر دولت باعث شده تا وضعیت صنایع استان مرکزی به مرتبه خوب برسد البته هنوز این مرتبه عالی نیست. امروز استان در شرایطی است که میزان حقوق‌های معوق آن ناچیز است و باید این وضعیت روز به روز بهبود بیشتری پیدا کند.

میرزاخانی به وضعیت و مشکلات صنایع بزرگ اراک در چند سال گذشته اشاره داشته و تصریح کرد: این صنایع در برخی از مواقع ناامنی‌هایی را نیز ایجاد کرده بودند. یکی از مشکلات در این راستا مسائل اقتصادی و معیشت کارگران بود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی نیز در این جلسه گفت: تعهد اشتغال این استان در سال جاری، ۱۰ هزار و ۹۹۶ نفر است که پیشرفت آن تاکنون با ثبت ۸۴۹۱ مورد به ۷۸ درصد رسیده است.

جمشید امیدی افزود: در سال جاری پیشرفت ایجاد اشتغال در استان مرکزی در دستگاه‌های مختلف از جمله اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تعهد ۲۸۳ نفر و ثبت ۲۱۷ مورد، ۷۷ درصد پیشرفت دارد؛ اداره‌کل صنعت، معدن و تجارت استان با تعهد ۳۷۰۰ مورد و ثبت ۲۵۰۷ نفر، ۶۸ درصد به پیشرفت رسیده است.

وی ادامه داد: تعهد اشتغال صندوق کارآفرینی امید ۱۷۰ مورد است که تاکنون ۱۱۵ مورد به ثبت رسیده و ۶۸ درصد پیشرفت دارد؛ اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای با ۱۰۰ تعهد و ۵۳ مورد ثبت اشتغال، ۵۳ درصد به پیشرفت رسیده است؛ پارک علم و فناوری با ۱۰۳ مورد تعهد و ۵۵ مورد ثبت، ۵۳ درصد پیشرفت دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اظهار داشت: اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری با ۲۷۰ مورد تعهد و ثبت ۱۵۸ مورد، ۵۹ درصد پیشرفت دارد؛ اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با ۵۰ مورد تعهد و ۲۸ مورد ثبت اشتغال، ۵۶ درصد به پیشرفت رسیده است.

امیدی تصریح کرد: اداره‌کل راه و شهرسازی با ۶۰ تعهد اشتغال و ثبت ۲۷ مورد، ۴۵ درصد پیشرفت دارد؛ اداره‌کل راهداری با ۱۱۰ تعهد و ثبت ۹۹ مورد به ۹۰ درصد به پیشرفت رسیده است؛ شهرداری اراک با ۲۰۰ تعهد و ثبت ۷۶ مورد به ۳۸ درصد پیشرفت دارد.

وی بیان داشت: اتاق اصناف با ۸۰۰ تعهد و ثبت ۹۱۰ اشتغال به ۱۱۴ درصد به پیشرفت رسیده است؛ شرکت گاز استان با ۱۶ تعهد و چهار مورد ثبت اشتغال به ۲۵ درصد پیشرفت دارد؛ دانشگاه علوم پزشکی با تعهد ۷۵ مورد و ثبت ۱۹ مورد به ۲۵ درصد به پیشرفت رسیده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی تأکید کرد: منابع‌طبیعی و آبخیزداری با ۲۷ تعهد و ثبت ۲۷ مورد ۱۰۰ درصد پیشرفت دارد؛ جهاد کشاورزی با ۱۳۸۰ تعهد و ۵۶۰ مورد ثبت به ۴۱ درصد به پیشرفت رسیده است.

امیدی ابراز داشت: تعهد ایجاد اشتغال کمیته امداد امام خمینی ۱۴۵۸ نفر است که تاکنون ۱۱۹۲ نفر به ثبت رسیده و معادل پیشرفت آن ۸۲ درصد است؛ بهزیستی با ۵۳۰ تعهد اشتغال در سال ۱۴۰۲ و ثبت ۲۹۱ مورد، ۵۵ درصد پیشرفت در این بخش دارد.

وی اضافه کرد: بسیج سازندگی با تعهد ۲۵۰ مورد و ثبت ۹۱۲ مورد به ۳۶۵ درصد پیشرفت رسیده است؛ بنیاد علوی با ۳۵۰ تعهد و ثبت ۷۲۰ شغل به ۲۰۶ درصد پیشرفت دارد؛ بنیاد برکت با تعهد ۶۰۰ مورد و ثبت ۴۰۰ مورد، ۶۷ درصد پیشرفت داشته؛ بنیاد شهید و امور ایثارگران با ۱۸۰ مورد تعهد و ثبت ۹۹ مورد، ۵۵ درصد پیشرفت دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی همچنین گفت: ایجاد اشتغال در سازمان صنایع کوچک نیز ۱۰۰ نفر هدفگذاری شده که تاکنون تنها ۱۸ مورد به ثبت رسیده و بیانگر پیشرفت ۱۸ درصدی است؛ اداره‌کل ورزش و جوانان نیز با تعهد ۳۴ مورد و ثبت ۴ مورد به پیشرفت ۱۲ درصدی رسیده است.

امیدی افزود: تعهد اشتغال اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات ایجاد ۵۰ شغل است که تاکنون موردی را در سامانه رصد به ثبت نرسانده و پیشرفتی به همراه نداشته است؛ اداره‌کل آموزش و پرورش نیز با تعهد ۱۰۰ نفر اشتغال، ثبت و پیشرفتی ندارد.

وی ادامه داد: در سال جاری پیشرفت ایجاد اشتغال شهرستان‌های مختلف استان مرکزی به ترتیب در کمیجان به ۱۳۰ درصد، محلات ۱۰۶ درصد، شازند ۱۰۰ درصد، خمین ۹۲ درصد، آشتیان ۸۹ درصد، ساوه ۷۴ درصد، اراک ۷۲ درصد، زرندیه ۷۲ درصد، دلیجان ۶۰ درصد، فراهان ۴۸ درصد، خنداب ۴۸ درصد و تفرش ۴۰ درصد است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اظهار داشت: از ابتدای سال جارس تاکنون ۶۷۲ طرح اشتغال دستگاه‌های اجرایی مختلف استان برگشت داده شده که از این تعداد در شهرستان‌ها به ترتیب ۱۹۶ مورد در اراک، ۷۴ مورد در ساوه، ۶۵ مورد در زرندیه، ۵۸ مورد در کمیجان، ۵۵ مورد در خمین، ۵۳ مورد در خنداب، ۴۴ مورد در محلات، ۴۰ مورد در شازند، ۳۱ مورد در دلیجان، ۲۵ مورد در تفرش، ۱۷ مورد در آشتیان و ۱۴ مورد در فراهان است.