ضایع شدن کرامت انسانی، کاهش دستمزدها و عدم توجه به بهداشت و ایمنی از نتایج جهانی‌شدن است
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
پانزدهمین کنگره اتحادیه بین‌المللی کارگران بخش حمل و نقل (وابسته به کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگران جهان WFTU) در شهر آتن یونان و به میزبانی اتحادیه کارگری PAME در حال برگزاری‌ست.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، پانزدهمین کنگره اتحادیه بین المللی کارگران بخش حمل و نقل (وابسته به کنفدراسیون اتحادیه‌های کارگران جهان WFTU) در شهر آتن یونان و به میزبانی اتحادیه کارگری PAME در حال برگزاری‌ست.

بخش اصلی افتتاحیه این کنگره به موضوع فلسطین اختصاص داشت و سخنرانان ضمن محکومیت حملات و اقدامات غیرانسانی رژیم صهیونیستی با مردم و کارگران غزه اعلام همبستگی کردند.

محسن باقری (رئیس شورای اسلامی کار کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و نایب رییس کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران) با بیان اینکه امروز همه ما عزادار مردم ستمدیده غزه هستیم و حمله رژیم تروریست و کودک‌کش اسرائیل را به شدت محکوم می‌کنیم، گفت: اسراییل رژیمی‌ست که در سایه سکوت امپریالیست و همراهی برخی دولت‌های استعمارگر در حال نسل‌کشی در شهر غزه است. دولت و ملت ایران با افتخار همیشه در کنار مردم عزیز فلسطین بوده و خواهند بود.

وی افزود: ما نمی‌توانیم برای کارگران کشورمان خواستار عدالت و برابری باشیم اما چشم‌مان را به ناعدالتی و انسان‌کشی بیرحمانه در غزه ببندیم. لذا از همه آزادیخواهان به ویژه کارگران و اتحادیه‌های کارگری که در حمایت از مردم غزه به خیابان آمدند و حملات بیرحمانه رژیم صهیونیستی را محکوم کردند، سپاسگزاریم.

نایب رییس کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران در ادامه با اشاره به برخی مشکلات حوزه کارگری در کشور گفت: واقعیت این است که قدرت خرید کارگران بخش حمل و نقل بویژه در بخش راه آهن و اتوبوسرانی در کشور من کاهش یافته و در افزایش دستمزد به ویژه در سال جاری، کارگران افزایش حداقل حقوق به اندازه تورم اقتصادی را تجربه نکردند. از همین رو آنها به روند تعیین مزد اعتراض کرده و خواستار اصلاح دستمزدها شدند.

باقری با بیان اینکه ما در بخش اتوبوسرانی با برخی اقدامات جبرانی اتفاقات مثبتی را رقم زده‌ایم اما هنوز تا رسیدن به حد مطلوب فاصله داریم، از مذاکره و پیمان دسته‌جمعی نمایندگان کارگری در شرکت اتوبوسرانی تهران به عنوان یک راهکار موفقیت‌آمیز یاد کرد.

وی سپس به موضوع امپریالیسم و چگونگی نفوذ آن به کشورهای مستقل و غیر وابسته پرداخت و گفت: در کشور ما سال گذشته شاهد بودیم که مردم از برخی مشکلات اقتصادی و افزایش قیمت‌ها گلایه داشتند که بیشتر آن به دلیل تحریم‌های ظالمانه آمریکا و همپیمانانش علیه ملت ایران بود. امپریالیسم اینگونه وارد کشور شد و عده‌ای را به خیابان‌ها کشاند اما به زودی اکثریت مردم متوجه حقایق شدند و دسیسه‌های آنان را خنثی کردند.

باقری با اشاره به برخی ویژگی‌های نظام‌سرمایه‌داری گفت: نظام سرمایه‌داری روز به روز در حال رشد است و خطری بزرگ برای کارگران و فقرا تلقی می‌شود. خصوصی‌سازی و جهانی شدن عامل دیگری است که از نتایج آن ضایع شدن کرامت انسانی، کاهش دستمزدها و عدم توجه به بهداشت، ایمنی و کنوانسیون‌های سازمان بین‌المللی کار است. کارگران حمل و نقل یکی از پرتلاش‌ترین اقشار هستند که ترافیک سنگین و استرس بطور مکرر آنها را تهدید می‌کند. امیدوارم ما به عنوان نمایندگان کارگران بتوانیم گامهای مثبتی در جهت رفاه آن‌ها برداریم و از حقوق آن‌ها دفاع کنیم.

وی در بخش دیگری با اشاره به موضوع اقتصاد اجتماعی و همبستگی (SSE) که چند سالی‌ست مورد توجه سازمان بین‌المللی کار قرار گرفته، گفت: واقعیت این است که پاندمی کرونا علیرغم همه تلخی‌ها و مشکلاتی که ایجاد کرد، به جامعه جهانی فهماند که در مواقع بحران هیچ پروتکل درست و دقیقی برای حمایت از کارگران وجود ندارد لذا توجه کشورها را به ایجاد سازوکار بهره‌مندی کارگران از دستاوردهای بنگاه‌ها جلب کرد و مدل «تعاونی» را به عنوان یکی از بهترین شیوه‌ها اعلام نمود.

وی افزود: در ایران نیز مدتی‌ست که تلاش‌ها برای توسعه تعاونی‌ها و بهره‌مندی کارگران از امتیازات آن به ویژه در بخش تامین مسکن و تامین نیازهای غذایی مصرف کنندگان بیشتر شده است و اتحادیه‌های کارگری نیز از این روند پشتیبانی و حمایت می‌کنند.

نایب رییس کانون شوراهای اسلامی کار استان تهران در پایان از اتحادیه PAME و همچنین TUI TRANSPORT و WFTU قدردانی کرد و بر همبستگی تمامی کارگران با مردم مظلوم غزه تاکید کرد.

  • منبع خبر : ایلنا