صادرات ۱۳۷۳ تن انواع محصولات معدنی از استان مرکزی
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی با اشاره به حجم صادرات معدنی این استان در سال جاری، گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 1373 تن انواع محصولات معدنی از استان به نقاط مختلف جهان صادر شده است.

به گزارش خبرنگار کارگر ایرانی «ایونا» از اراک، علی جودکی به وضعیت صادرات محصولات معدنی استان مرکزی در سال جاری اشاره کرده و افزود: صادرات این بخش به ارزش ۸۳۷ میلیون دلار به کشورهای مختلف از جمله افغانستان، عراق، پاکستان، ترکیه و روسیه انجام شده است.

وی همچنین به وضعیت واردات محصولات معدنی به استان مرکزی اشاره داشته و ادامه داد: تمام واردات استان به حجم ۲۵۲ هزار تن و به ارزش ۷۳۷ میلیون دلار از کشورهای چین، امارات متحده، ترکیه، هنگ کنگ و هند بوده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی اظهار داشت: در ۹ ماهه ابتدای سال جاری در بخش معادن ۵ فقره گواهی اکتشاف و ۱۳ فقره گواهی کشف صادر شده است. همچنین ۱۶ فقره پروانه بهره‌برداری با ظرفیت استخراج ۴۶۳ هزار تن، ذخیره قطعی ۱۲ هزار و ۳۰۰ هزار تن و اشتغال ۸۳ نفر نیز صادر شده است.

جودکی به نوع و حجم ماده‌های معدنی که از معادن استان مرکزی استخراج می‌شود اشاره داشته و تصریح کرد: ۳۵ نوع ماده معدنی در معادن این استان در حال استخراج است که بیشترین تعداد مربوط به معادن تراورتن به میزان ۱۰۹ فقره و معادن سنگ لاشه به میزان ۱۱۷ فقره است.

وی بیان داشت: در استان مرکزی ۶۷۱ فقره معدن دارای پروانه بهره‌برداری با ظرفیت استخراج سالانه ۳۲ میلیون تن و ذخیره قطعی ۱۵۲۶ میلیون تن و اشتغال ۵۷۳۹ نفر فعال است. در این استان بیشترین تعداد معادن را شهرستان‌های محلات، ساوه و زرندیه به خود اختصاص داده‌اند.