خطرات نگاه جنسیتی هنگام تخصیص فرصت های شغلی
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
دبیر اجرایی خانه کارگر شوشتر با تاکید بر اینکه بر اساس قانون، داشتن شغل برای هر ایرانی لازم است و هیچ کس نمی تواند مردم را از داشتن شغل محروم کند یا برای آنان محدودیت ایجاد کندT گفت: بدترین رویکرد در اشتغال یا تخصیص فرصت‌های شغلی، نگاه تبعیض آمیز و جنسیتی است.

ناهید ساقی زاده در گفتگو با پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، با هشدار نسبت به اینکه نگاه جنسیتی در موضوع اشتغال، تفکر بسیار غلط و خطرناکی است گفت: متاسفانه برخی اصرار می ورزند که اشتغال فقط برای آقایان باشد و دادن فرصت های شغلی در اولویت مردان قرار گیرد که تبعات بدی بر جامعه می گذارد.

وی با اعلام اینکه با نگاهی به وضعیت جامعه متوجه می‌شویم که امروزه زنان تا چه اندازه در تامین هزینه های زندگی نقش آفرینی می کنند گفت: با کمال تاسف بسیاری از مردان، از رفتن به سرکار خودداری می‌کنند یا نسبت به کار کردن بی انگیزه و سربار زنان خود شده اند.

دبیر اجرایی خانه کارگر شوشتر با تاکید بر اینکه امروزه با دو معضل بزرگ زنان بی سرپرست و بدسرپرست روبرو هستیم گفت: هردو این قشر از زنان با از خودگذشتگی و انجام کارهایی که حتی شامل کارهای سخت می شود، سعی می کنند هزینه های زندگی خود و فرزندانشان را تامین کنند.

وی با اعلام اینکه در شرایط امروزی زنان بی سرپرست بسیار آسوده تر از زنان بد سرپرست هستند گفت: زنانی که شوهرشان را از دست داده و سرپرست ندارند، تنها وظیفه تامین هزینه های زندگی خانواده را بر دوش می کشند، در حالی که زنان بد سرپرست شوهر دارند، اما شوهرانشان یا معتاد هستند یا تن پروری می کنند و حاضر به انجام فعالیت و کار نیستند؛ بنابراین در حالی که یک خانواده سرپرست دارد، اما در عمل سربار خانواده است.

ساقی زاده با اشاره به چالش هایی که زنان بد سرپرست دارند گفت: متاسفانه امروزه مردان معتاد یا تن پرور که هزینه زندگی خود را بر دوش زنانشان گذاشته اند، نه تنها در تامین هزینه‌های زندگی نقشی ندارند، بلکه با رفتارهای نامناسب و حتی ضرب و شتم، زندگی را بر زنان بدسرپرست سخت کرده اند.

وی با اعلام اینکه قانون، یارانه ها را تنها به سرپرست خانواده پرداخت می کند، گفت: در حالیکه باید یارانه ها برای تامین رفاه اعضای خانواده هزینه شود، مردان معتاد یا تن پرور بیکاره، یارانه هایی که به حساب شان واریز میشود، صرف خرید مواد مخدر یا عیاشی میکنند که این دردی بزرگتر برای زنان بدسرپرست است.

دبیر اجرایی خانه کارگر شوشتر با اعلام اینکه در شرایط کنونی بهتر آن است که خانم ها در به دست آوردن فرصت های شغلی سهم مساوی با مردان داشته باشند گفت: تامین مالی باعث استقلال زنان می شود و همین امر می تواند در تحکیم کانون خانوادگی موثر باشد.

ساقی زاده تاکید کرد: این تفکر بسیار غلطی است که دادن فرصت های شغلی به مردان باید در اولویت باشد و باید هرچه سریعتر تبدیل به فرصت برابر شود.