تامین مسکن کارگران را رها نمی‌کنیم/ جزییات ساخت ٢٠٠هزار مسکن کارگران صنایع
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: تاکنون زمین ١٠٠ هزار واحد مسکن کارگران تامین شده‌ و زمین ۵٠ هزار واحد مسکونی در حال انعقاد است و تا پایان سال اراضی برای ساخت ٢٠٠ هزار واحد مسکونی مختص کارگران صنایع تامین خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری کارگر ایرانی «ایونا»، ارسلان مالکی، معاون وزیر راه و شهرسازی در گفت وگویی درباره تامین اراضی و ساخت مسکن کارگران و جزییات نحوه واگذاری این واحدها به کارگران مشغول در صنایع اظهار داشت: دو روش برای واگذاری واحد‌های مسکن کارگران در قالب پروژه نهضت ملی مسکن دیده شده اولین روش ثبت‌نام کارگران در سامانه نهضت ملی مسکن است اما ظرفیت دیگری ایجاد کرده‌ایم برای صاحبان صنعت که برای کارکنان آن در بخش تامین مسکن سرمایه گذاری و مدیریت کنند. هر مدیر و صاحب صنعتی برای تامین مسکن کارگران به ما مراجعه کرده، نسبت به تامین اراضی مورد تقاضای آنها اقدام کردیم.

وی ادامه داد: تاکنون زمین ١٠٠ هزار واحد مسکن کارگران تامین شده‌ و زمین ۵٠ هزار واحد مسکونی در حال انعقاد است و تا پایان سال اراضی برای ساخت ٢٠٠ هزار واحد مسکونی مختص کارگران صنایع تامین خواهد شد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن درباره نحوه نظارت بر ساخت مساکن کارگران صنایع در اراضی‌های تحویل شده و مدت زمان ساخت و قیمت‌گذاری آن تاکید کرد: باید توجه داشت که صاحب صنعت و کارخانه از دولت نسبت به کارگران دلسوزتر است و البته وزارت راه و شهرسازی بابت ارایه این اراضی، چارچوبی برای صاحبان صنایع تعریف و تعیین می‌کنیم و این گونه نیست که پس از تحویل زمین، مسکن کارگران را رها کنیم. وقتی زمین را تحویل می‌دهیم، صاحب صنعت باید به اندازه همان واحدها، کارگران را به ما معرفی کنند.

مالکی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت این واحدها را صاحب صنعت برای کارگران تعیین می‌کند یا دولت گفت: در این پروژه‌ها قیمت تمام شده لحاظ می‌شود و در نهایت به سمتی می‌رویم که کارگران برای خودشان خانه می‌سازند و از طریق تعاونی‌ها برای ساخت مسکن اقدام کنند و صاحب صنعت تنها نقش تسهیل‌گری و مدیریت پروژه را دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بر این پروژه‌ها هم نظارت و هم مراقبت داریم، افزود: قراردادهای محکم با کارفرمایان برای ساخت مسکن کارگران داریم و نگرانی سو‌ءاستفاده از اراضی تحویل شده را نمی‌دهیم.

وی با تاکید براینکه شهرک‌های مسکن کارگران به خوابگاه تبدیل نمی‌شود، گفت: در قراردادها تاکید شده که این فضای این واحدها باید در شأن سکونت باشد و طرح‌ها باید مورد تایید کمیسیون‌های تخصصی باشد و اینگونه نخواهد بود که هرفضایی با هر نقشه‌ای و طرحی این واحدها ساخته شوند و باید به تایید وزارت راه و شهرسازی برسد و این شهرک‌ها به شهر الحاق می‌شوند و قطعا حمل و نقل عمومی خواهند داشت.

  • منبع خبر : ایلنا