افزایش ۱۸ درصدی جابجایی بار از استان مرکزی
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با بیان اینکه میزان جابجایی بار از مبداء این استان در سال 1402 نسبت به سال 1401 میزان 18 درصد افزایش داشته است، گفت: 17 درصد بارهای حمل شده درون‌استانی و 83 درصد نیز برون‌استانی ثبت شده است.

به گزارش خبرنگار کارگر ایرانی «ایونا» از اراک، مهرداد جهانی افزود: در این بازه زمانی ۲۴ میلیون و ۱۵۴ هزار تن بار از این استان به بازار مصرف در دیگر نقاط کشور جابجا شد. این در حالی است که این رقم در سال ۱۴۰۰ برابر با ۲۰ میلیون و ۴۹۷ هزار تن بود.

وی به میزان بارنامه‌های صادر شده برای حمل این میزان بار اشاره کرده و ادامه داد: برای حمل این میزان بار در سال گذشته، یک میلیون و ۴۴۷ هزار و ۴۱۷ بارنامه صادر شد که بر این اساس صدور بارنامه نیز در سال گذشته ۱۴ درصد رشد داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی با اشاره به اینکه حدود ۴ درصد از مجموع بار حمل شده کشور از مبداء این استان جابجا می‌شود، اظهار داشت: در سال گذشته شهرستان‌های اراک، ساوه، دلیجان و زرندیه شهرستان‌های اصلی مبداء بار در استان بودند.

جهانی تصریح کرد: سال گذشته استان‌های تهران با ۱۷ درصد، اصفهان با ۱۱ درصد و خوزستان با ۶ درصد مقاصد اصلی بار از مبداء استان مرکزی بوده‌اند. حمل بار به استان‌های تهران با ۱۱ درصد، مرکزی و اصفهان با ۲۴ درصد افزایش داشته است.

وی بیان داشت: در سال ۱۴۰۲ کالاهای معدنی ساختمانی با حدود ۸ میلیون و ۶۳۵ هزار تن معادل۳۶ درصد و کالاهای شیمیایی با حدود ۶ میلیون و ۹۰۴ هزار تن معادل ۲۹ درصد از مجموع بار حمل شده در استان مرکزی را به خود اختصاص داده‌اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان مرکزی به تعدا رانندگان حوزه حمل کالا در استان اشاره داشته و تأکید کرد: ۱۰ هزار و ۶۸۴ راننده دارای کارت هوشمند در حوزه حمل و نقل کالا در ناوگان حمل و نقل جاده‌ای این استان فعالیت دارند.