استفاده ۹۰ درصد از ورزشکاران پرورش اندام کرمانشاهی از مکمل های دارویی
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
حمید قهرمانی؛ قهرمان پرورش اندام گفت: استفاده از مکمل های دارویی در بین ورزشکاران رشته پرورش اندام در کرمانشاه بسیار بالاست و همین امر باعث شده است که شاهد ایجاد بسیاری از بیماری های روحی و جسمی و حتی مرگ برخی از این ورزشکاران در استان باشیم.

به گزارش خبرنگار کارگر ایرانی «ایونا» از کرمانشاه، یکی از مهمترین مشکلات ورزشکاران، عدم آگاهی در زمینه مصرف برخی از مکمل های دارویی و غذایی است و این مهم باعث بسیاری از ناهنجاری های جسمی و روحی می شود.

براساس آمار، تعداد زیادی از ورزشکاران به ویژه ورزشکاران رشته پرورش اندام در استان کرمانشاه اقدام به استفاده خود سرانه از مکمل های دارویی می کنند که این خطری بزرگ در کمین این قشر می باشد.

در چند سال اخیر شاهد دچار شدن برخی از ورزشکاران کرمانشاهی به بیماری های خطرناک و حتی مرگ برخی از آنان به علت استفاده از این مکمل ها بوده ایم. مکمل هایی که در کارگاه های زیرزمینی تولید، بسته بندی و به اسم برندهای معروف اروپایی و آمریکایی به فروش می رسند.

حمید قهرمانی از قهرمانان رشته پرورش اندام در کرمانشاه به خبرنگار «ایونا» گفت: عوارض مکمل های دارویی که برخی از ورزشکاران به ویژه ورزشکاران رشته پرورش اندام استفاده می کنند بسیار بالاست که بعد از چندسال خود را نشان می دهند و بر روی اعضای بدن همانند کلبد، کلیه، معده و… تاثیر می گذارند.

این قهرمان کرمانشاهی ادامه داد: اگر کسی هم نیازمند استفاده از مکمل های دارویی است حتما باید تحت نظر پزشک استفاده کند.

قهرمانی با اشاره به اینکه استفاده از مکمل های دارویی هرگز قابل اعتماد صدردرصد نیست، بیان کرد: حتی داروهای داروخانه ای نیز قابل اعتماد نیستند چون بعضی از مکمل های دارویی و غذایی در مکان های غیرقانونی تولید شده اند.

این قهرمان پرورش اندام بیان کرد: کلا مکمل های دارویی همانند پودر، قرص و آمپول همگی به نوعی عوارض خود را در دراز مدت یا کوتاه مدت نشان می دهند.

قهرمانی با اشاره به اینکه عوارض پودر و قرص در دراز مدت خود را نشان می دهند، افزود: همه مکمل های دارویی عوارض خاص و ویژه خود را دارند، ولی در این میان عوارض استفاده از آمپول توسط ورزشکاران سریعتر خود را نشان می دهند و باعث برخی از بیماری ها همانند ناهنجاری روحی و روانی می شود و در بحث جسمی نیز ریزش موی سر و تاسی یکی از دهها عوارض این مکمل است.

وی ادامه داد: حتی بعد از قطع کردن مصرف مکمل های دارویی و غذایی شاهد بیماری های روحی و افسردگی در ورزشکاران به ویژه وزشکاران رشته پرورش اندام هستیم.

این قهرمان کرمانشاهی با اشاره به اینکه آمار مصرف مکمل های دارویی در ورزشکاران پرورش اندام بسیار بالاست، گفت: متاسفانه بیش از ۹۰ درصد از ورزشکاران پرورش اندام در کرمانشاه از مکمل های دارویی استفاده می کنند و همین امر باعث گردید که در سالهای اخیر شاهد مشکلات جسمی بسیار شدید و حتی مرگ برخی از چهره های ورزشی برجسته در این استان باشیم.

قهرمانی تصریح کرد: چند وقت پیش یکی از قهرمانان شهرمان که برای مسابقات قوی ترین مردان ایران قصد شرکت داشت به علت استفاده از آمپول دچار مرگ گردید و حتی در سطح ملی نیز شاهد اینگونه مرگ ها بوده ایم.

با این حال شاهدیم که بسیاری از ورزشکاران رشته پرورش اندام به صورت خودسرانه اقدام به استفاده از مکمل های دارویی می کنند که این امر خطری پنهان برای آینده این جوانان می باشد.