آغاز فصل دوم کاوش‌های باستان‌شناسی در غار زل هستیجان
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی با بیان اینکه فصل دوم کاوش‌ها و گمانه‌زنی غار زل در روستای هستیجان شهرستان دلیجان آغاز می‌شود، گفت: این دومین فصل کاوش در غار تاریخی هستیجان است که توسط تیم باستان‌شناسی مستقر، به زودی آغاز خواهد شد.

به گزارش خبرنگار کارگر ایرانی «ایونا» از اراک، محمود مرادی نراقی با اشاره به اینکه غار تاریخی زل هستیجان در شهرستان دلیجان از جمله غارهای تاریخی استان مرکزی است، افزود: کاوش این محوطه در فصل بهار جاری آغاز می‌شود و تا پایان تابستان سال جاری ادامه خواهد داشت.

وی به فرایند عملیات کاوش‌های باستان‌شناسی در غار زل هستیجان اشاره کرده و ادامه داد: عملیات کاوش در این غار با صدور مجوز پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری آغاز می‌شود و نتیجه نهایی پس از انجام مطالعات اعلام خواهد شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی اظهار داشت: فصل نخست پژوهش این غار توسط دکتر محمدرضا نعمتی از اعضای هیئت علمی پژوهشکده باستان‌شناسی وزارت میراث‌فرهنگی انجام شده است.

مرادی نراقی تصریح کرد: دستاوردهای به دست آمده در فصل نخست باستانشناسی این غار تاریخی، آذر ماه سال گذشته با حضور سرپرست هئیت باستان‌شناسی و کارشناسان و ناظرین باستان‌شناسی ارائه شد.

وی بیان داشت: خشت‌های خام و داده‌های سفالی، تکه‌های پارچه و چرم‌نوشته دوره ساسانی از جمله آثار به دست آمده در فصل نخست کاوش‌های باستان‌شناسی غار زل روستای هستیجان شهرستان دلیجان کشف شده‌اند. دست‌نوشته‌های چرم کشف شده در این غار مربوط به دوره ساسانی و به خط پهلوی ساسانی است.