چهارشنبه سوری امروز ؛آئینی فرهنگی با نتایج ضد فرهنگی
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
چهارشنبه سوری از آئین های دیرپای این مرز بوم و حوزه تمدنی کهن سرزمین ایران زمین که ریشه های تاریخی ، فرهنگی ،مذهبی و پیوند ناگسستنی  با فرهنگ مردم ایران زمین دارد و محفل و بهانه ای برای در کنار یکدیگر بودن با استقبال از سال جدید و بهار به میمنت پیروزی نور بر تاریکی ، بهار بر زمستان، تازگی در مقابل کهنه گی است.

به گزارش خبرنگار کارگر ایرانی «ایونا» از گلستان،فرهنگ چهارشنبه سوری  با برخی تغییرات و اختراعات دستخوش دگرگونی های جهت ایجاد جذابیت و لذت بیشتر  همراه بوده، بطوری که گفته شده تا قبل از سال ۱۳۰۰هجری شمسی مردم در شب های چهارشنبه سوری تیراندازی می کردند و پس از ممنوعیت نگهداری اسلحه تیراندازی ها  منسوخ گشت.

با این وجود در سالهای اخیر موضوع چهارشنبه سوری با ورود ترقه ها، اقلام آتش بازی، نارنجکهای دستی، تغییر فرهنگی، شبکه های مجازی…ابعاد و شکل نوین تری به خود گرفته و از نظم و ساختار سنتی مبتنی بر همنشینی، صفا و صمیمیت گذشته رفته رفته فاصله گرفته تا جای که در سالهای اخیر  شاهد مرگ و میرها،قطع عضوها،صدمات روانی و مالی نه تنها عاملان و مسببان  شبهای چهارشنبه سوری بلکه غالبا شهروندان،کودکان،زنان نیروهای خدمات رسان  قربانی حرکات مخاطره آمیز این افراد هستند.

در این مراسم  نیروها و  هیجانات خفته جوانان بیدار شده و در یک شور و شوق جمعی کاذب شکل خاطرناکی به خود گرفته و به چالشهای برای امنیت روانی و جانی مردم ،نهادهای بهداشتی، امنیتی،شهری،فرهنگی  ایجاد نموده و درواقع یک امر کاملا فرهنگی به امر ضد فرهنگی بدل شده است.

این حرکات و رفتارهای ضد فرهنگی هر سال نسبت به سال قبل آن شکل نوینتری به خود گرفته و به  رقابتهای  کاذب  و مخربی بین جوانان تبدیل شده بطوری که هر چه صدا، نور،حجم انفجارها بیشتر باشد لذت و حس برتری بیشتر ی برای عاملان آن به ارمغان می آورد و  این رکورد شکنی ها و رقابتهای کاذب و به  افراد محدود نمی شود. بلکه به محلات ، و شهرها کشیده و این تسلسل باطل ضد فرهنگی همچنان ادامه دارد.

در چهارشنبه سوری ۱۴۰۲ رفتارهای  هیجانی برخی افراد  پا را  فراتر گذشته  دست به تخریب  میراث فرهنگی و مکانهای چند هزار ساله که حوادث طبیعی،تاریخی و جنگ ها گزندی بر آن وارد نکرده  است.

این عطش رقابت انفجار رعب آور و وحشت انگیز اگر با قوانین بازدارنده محکم و فعالیت های فرهنگی و آموزشی ،احتیاط خانوادگی، پیشگیری از ورود قاچاقی اقلام آتش بازی …مهار نگردد مشکلات فراوانی با ابعاد جدیدتری ایجاد خواهد نمود .می توان با ایجاد فرصتهای شغلی جایگزین  برای  کسانی که مبادرت به ساخت و فروش  مواد آتشزای غیرقانونی می نمایند تا حدودی از  گسترش  آن پیشگیری نمود و همچنین با ورود شرکتهای دانش بنیان در جهت  تولید اقلام آتشبازی پرجاذبه و کم خطر  این محفل به شادی شهروندان تبدیل شود.

محمد لکزایی کارشناس مسائل اجتماعی