همزمان با آئین سنتی گلاب گیری جشن گل محمدی در نیاسر شروع شد
پایگاه خبری کارگر ایرانی _ ایونا (iwna.ir):
«بیست و یکمین شکرانه گل محمدی» همراه با آیین سنتی گلاب گیری باشعار اشک گل سرخ در محل آبشار سرزمین سبز شهر نیاسر آغازشد

به گزارش خبرنگار کارگر ایرانی « ایونا »  از کاشان، صبح چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت ۱۴۰۳ بیست و یکمین شکرانه گل محمدی«جشن گل محمدی» همراه با آئین سنتی گلاب گیری با حضور امام جمعه نیاسر، بخشدار، شهردار، اعضای شورای اسلامی ،فرماندهان انتظامی و بسیج شهر نیاسر و مسئولین ادارات شهرستانهای کاشان ،آران و بیدگل و شهر نیاسر، گل کاران ،گلابگیران، گردشگران داخلی و خارجی، مدیران اجرایی و خادمین آستان مقدس امامزادگان علی بن باقر(ع) و هلال بن علی (ع) و اقشار مختلف مردم در محل آبشار نیاسر برگزار شد.

حجت الاسلام محمدعلی منتظری موحد امام جمعه نیاسر در حاشیه این مراسم اظهار داشت: با آغاز فصل بهار همه ساله نسیم بهشتی همراه با گل محمدی در فضای همیشه سبز شهر نیاسر عطرآگین می شود و مردم از یک روحیه بسیار عالی و پرنشاطی برخوردار می شوند .

امام جمعه نیاسر با بیان اینکه برنامه گلاب و گلابگیری در ایران قدمت یک هزار ساله دارد ابراز داشت: ایرانیان باستان گرچه غریب به ۷ هزارسال پیش بحث کاشتن گل محمدی را داشتند ولی تلاشگران در این عرصه یک هزارسال است که نسبت به تقطیر این عطر ناب محمدی برای شستشوی خانه خدا و حرم های اهل بیت (ع) خصوصا در امامزادگان علی بن باقر (ع) در مشهد اردهال و محمد هلال بن علی (ع) در آران و بیدگل استفاده می نمایند.

امام جمعه نیاسر به اهمیت گل و گلابگیری از دیدگاه ابوعلی سینا که وقت بسیار زیادی را برای تقطیر گل محمدی گذاشت اشاره کرد و یادآور شد : شهرستان کاشان به دلیل قدمت بسیار بالایی که در پرورش ، تولید و صادرات گل و گلاب دارد به قطب گلابگیری جهان تبدیل شده است.

احسان کوزه گر شهردار نیاسر نیز در ابتدای این مراسم ضمن تشریح قدمت تولید گل و گلاب در منطقه کاشان و خیر مقدم به کلیه گردشگران داخلی و خارجی به خطه گل خیز کاشان خصوصا شهر سبز گلستانهای گل محمدی نیاسر اظهار داشت :آیین شکرانه گل محمدی همه ساله همزمان با رویش گل محمدی در نیاسر برگزار می شود .

وی به استقبال بی نظیر مردم سراسر کشور در آیین معنوی بیست و یکمین شکرانه گل محمدی در سال جاری اشاره کرد و یاد آور شد: امروز با تقطیر از گلاب ناب گل های محمدی نیاسر به صورت نمادین برای عطر افشانی عتبات عالیات و آستان های مقدس سلطان علی بن باقر (ع) و محمد هلال بن علی (ع) استفاده می شود.

انتهای پیام./

  • نویسنده : سید مصطفی دولت آبادی